صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 14
  1. #1


    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    عند ملیک مقتدر!
    شماره عضویت
    9
    میانگین پست در روز
    1.61
    نوشته ها
    3,494
    تشکر
    1,977
    تشکر شده 3,504 بار در 1,718 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 10 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض نقش رنگ در معماری

    نقش رنگ در معماری


    یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد ، بررسی تأثیرمتقابل رنگ ها است . جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند . معکوس کردن این ترتیب طبیعی ، ناسازگاری رنگی به بار می آورد.هر رنگ دارای سه صفت یا سه بُعد دیداری مستقلا تغییر پذیر است : فام ، درخشندگی و پرمایگیفام ، صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسله ی رنگی ( از قرمز تا بنفش) معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی – مشخص می کند قرمز ، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ها هستند ، رنگ های اصلی نیز نام گرفته اند . فام های ثانویه عبارتند از : نارنجی ، سبز و بنفش که از اختلاط مقادیر مساوی از دو فام اولیه حاصل می شوند . فام های ثالثه از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند : زرد- نارنجی( پرتقالی) ، نارنجی- قرمز ، قرمز- بنفش ( ارغوانی) ، بنفش- آبی ( لاجوردی) ، آبی- سبز (فیروزه ای) ، سبز- زرد (مغز پسته ای) . دوازده فام نامبرده را با ترتیبی معین در چرخه ی رنگ ، نشان می دهند .
    در چرخه ی رنگ ، فام های ثانویه و ثالثه ای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند ، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنارهم ساده ترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند .مادامیکه این رنگها با رنگهای خالص سفید و سیاه ترکیب شوندایجاد بیشماری از رنگها و سایه های مختلف مینمایند
    درخشندگی، دومین صفت رنگ است و درجه ی نسبی تیرگی و روشنی آن را مشخص می کند(غالبا ً نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار می برند) . معمولا ً درخشندگی رنگ های فام دار را در قیاس با رنگ های بیفام می سنجند . در چرخه ی رنگ ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی ( معادل خاکستری تیره ی نزدیک به سیاه) را دارد .
    پرمایگی (اشباع)، سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام آن را مشخص می کند ( گاه واژه ی شدت را در این مورد به کار می برند ) . فام های چرخه ی رنگ صد در صد خالص اند ولی در طبیعت به ندرت می توان فام خالصی یافت . همچنین ، کمتر رنگیزه ای حد اشباع فام مربوطه در چرخه ی رنگ را داراست .
    رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم میکند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد.
    دیوارها و پیش زمینه های روشن رنگ های سرد ، مختصر کاهش در دمای بدن نگرنده ایجاد می کنند و رنگ های گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن می شوند . به لحاظ بصری ، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند.
    پنجره ها و مبلمان با زمینه رنگ و سایز متوسط در مبلمان و پنجره هائی با سایز بزرگ شاهد آن خواهیم شد که رنگ انها با یکدیگر مخلوط خواهد شد و از لحاظ تأثیر گذاری بر محیط غالب خواهند شد ثبات از بین خواهد رفت و تلویحاً نوعی تکان بصری ایجاد خواهد نمود.با مبلمان وپنجره های متوسط و با رنگی متعادل و متوسط خواهیم توانست ترکیب بندی با ثبات داشته باشیم. هر ترکیب بندی را میتوان کارآمد دانست به شرط این که عناصر صحنه به طور موثر با بینندگان مورد نظر آن، ارتباط برقرار کند. در اغلب موارد، نکته اساسی در شناسایی عناصر کلیدی صحنه نهفته است تا با نظم مبلمان و میزان نور ، آنها را از دل سایر عناصر تصویری متفرقه، بیرون بکشید. همین اشیاء مزاحم، صحنه ها را مخدوش میکنند و همچنین،بهتر است به جای تمرکز زیاد روی جزییات خیلی خاص، تنها روی ساختار کلی صحنه تمرکز کنید. چرا که تاثیر آنها در مقابل ترکیب بندی عمومی، بسیار سطحی است.
    ملحقات تیره از این رو چشمان شما به سمت رنگ تیره تر کشیده میشوند و شما در روشی قادر خواهید بود ملحقات واثاثیه ها را نظم دهید تا هادی دید وکیفیت بصری روان باشند .
    رنگ زندگی است زیرا جهان بدون رنگ برایمان مرده جلوه میکند,رنگها ایده آغازین وثمره نور اصلی بدون رنگ هستند و مقابل آنها تاریکی بدون رنگ است.نور اولین پدیده در جهان است از طریق رنگها روح و طبیعت زنده جهان را برایمان آشکار میسازد.
    همچنین کلمه و آوای آن,شکل و رنگ اش,رگه های اصلی از ذات فوق طبیعی است که ما تصویری اندک از آن داریم.همانطور که صدا,رنگ , جلا به لفظ می بخشد,همینطور هم رنگ بطور طبیعی به فرم شکل خاصی میدهد.ماهیت اصلی رنگ طنینی از تصورات خیالی است و در این حالت رنگ موسیقی است.زمانی که اندیشه مفهوم, قاعده مندی,لمس رنگ و طلسم آن,شکسته است انگاه در دستان خود جز جسم بی روح چیز دیگری نداریم.
    رنگ های نارنجی و آبی,رنگ های مکمل هستند و مخلوط این رنگها,رنگ خاکستری بوجود می آورد.وقتی ناظر در این مکان قرار میگیرد,نورهای متفاوتی دریافت خواهد کرد که این نورها متناوباً با نارنجی و آبی است و دیوارها این رنگها را با زوایای دائماً متغیرانعکاس میدهد.این تاثیر متقابل احساسی از غنای رنگ به انسان می بخشد.
    رنگها نیروها و انرژی های درخشنده ای هستند که چه آگاه و چه ناخود آگاه روی ما اثر مثبت و منفی خواهند داشت.هنرمندانی که شیشه های رنگین خلق می کنند از رنگ برای خلق چنان محیطی معنوی و اسرار آمیز استفاده میکردند که اندیشه های پرستش کنندگان را بر دوش شاهین معنویت به پرواز درمی آورند.اثرات رنگ نه تنها از لحاظ بصری بلکه از جنبه های روان شناسی و روان شناختی نیز باید بررسی شوند.
    سطوح رنگ باید شکل,وسعت و حدود خود را از خود رنگ و نوسان شدت آن (رنگ)کسب کند نه اینکه با خطوط از پیش معین شده باشد.
    همچنین,شکل ها نیز دارای خصوصیت گویا ومعنی دار نظام زیباشناختی خود هستند.در طراحی,این کیفیت های معنی دار شکل و رنگ می بایست با یکدیگر مطابقت داده شوند.
    یعنی شکل و رنگ در معنی دار بودن و مفهوم خود یکدیگر را تایید و اثبات نمایند.سه شکل اصلی مربع,مثلث و دایره نیز مانند سه رنگ اصلی قرمز,زرد و آبی دارای خصوصیات مفهومی و بیانی مشخص هستند.
    مربع,نمایانگر ماده,وزن و حدود مشخص است وحسی از کشش و امتداد و تجربه حرکت را القاء میکند.مربع با رنگ قرمز منطبق است و وزن حجم قرمز با شکل سنگین و ساکن مربع مطابقت دارد.
    مثلث با زوایای حاد و تند,تاثیر ستیزه جویی,پرخاش و تهاجم را ایجاد میکند.مثلث سمبل تفکر است و حالت وخصوصیت بی وزن آن با زرد روشن هماهنگی دارد.
    دایره بر عکس مربع,احساسات را ملایم و معتدل میکندو حس آرامش و حرکت آرام و آهسته را القاء مینماید.دایره سمبل روح است که در درون خود همواره در حال حرکت است.
    تطابق و تناسب هر رنگ با شکل مربوط به خود مستلزم همانندی و توازن است.اگر رنگها و شکل ها در بیان مفاهیم و حالات توافق داشته باشند,تاثیرات آن دو چندان خواهد بود.



  2. 5 کاربر مقابل از .:SAYED:. عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  3. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many
     

  4. #2


    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    عند ملیک مقتدر!
    شماره عضویت
    9
    میانگین پست در روز
    1.61
    نوشته ها
    3,494
    تشکر
    1,977
    تشکر شده 3,504 بار در 1,718 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 10 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    آیا تا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید تغییری در اندازه ی اتاقتان بدهید، اما به دلیل اینکه ایجاد دگرگونی مستلزم انجام کارهای ساختمانی است، از این کار صرف نظر کرده باشید؟
    پیشنهاد میکنیم دست نگه دارید و به جای انجام دادن کارهای ساختمانی و حذف و اضافه کردن دیوارها، به یک نقاش مراجعه کنید و با تغییر رنگ اتاق، اندازه آن را تغییر دهید. در این جا خواهید دید که کار مشکلی پیش رو ندارید. خیلی ساده میتوانید با کمک اعجاز رنگها ابعاد و اندازه ی اتاقها را عوض کنید.


    در حالت کلی، اگر تمایل دارید که چهار دیواری اتاق به نظر نزدیک بیاید و دیوارهای اتاق خودی نشان بدهند، آنها را به رنگ تیره بیارایید. و اگر ترجیح میدهید اتاقتان وسیعتر و دلباز و بزرگ به نظر آید از رنگهای روشن استفاده کنید.

    اگر اتاقی مستطیل شکل دارید و میخواهید مربع به نظر رسد، دیوارهای کم عرض انتهای اتاق را با رنگ تیره و بلندترین دیوار را با رنگی روشن رنگآمیزی نمایید. این عمل باعث میشود که دیوارهای عقبی به سمت جلو آمده، اتاق متناسب به نظر برسد.

    اگر تصمیم دارید که اتاقی دنج ایجاد کنید، از رنگهای گرم تیره استفاده نمایید. این رنگها سبب میشوند که محیط گرم جلوه کند و تیرگی رنگ موجب میشود اتاق محصور و صمیمی به نظر بیاید.

    برای داشتن اتاقی وسیع و بزرگ، رنگ سفید (و رنگهای روشن مانند آن) بهترین انتخاب است، زیرا هر چه رنگ روشنتر باشد تاثیر و بازخورد نور را دو چندان کرده، در نتیجه فضا بزرگتر به چشم میآید. تغییر دادن رنگ سقف به رنگ تیره نیز باعث میشود که سقف کوتاهتر و پایینتر دیده شود.

    بنابراین، دقت داشته باشید که با هزینهای اندک میتوان اندازه اتاقها را تغییر داد؛ تنها کافی است دست به کار شوید و از معجزه ی رنگها لذت ببرید.



  5. 4 کاربر مقابل از .:SAYED:. عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  6. #3


    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    عند ملیک مقتدر!
    شماره عضویت
    9
    میانگین پست در روز
    1.61
    نوشته ها
    3,494
    تشکر
    1,977
    تشکر شده 3,504 بار در 1,718 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 10 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    همه ی ما قبول داریم که ترکیبات رنگی روشن ، قشنگ تر به نظر می آیند و محیط خانه را از پرتو درخشانی برخوردار می کنند. چنانچه فضای منزل تان را با رنگ های عسلی و طلایی بیارایید، متوجه می شوید که چقدر اتاق های خانه دلباز و روشن می شوند. منزل شما با استفاده از رنگ مایه های طلایی ، زرد ، شکلاتی و قهوه ای کم رنگ ، درخشش خاصی پیدا می کند و اتاق هایتان جلوه ای حقیقی به خود می گیرند؛ همانند این که تابش نور خورشید سراسر روز در خانه ی شما گسترده باشد.

    طیف های مختلف از رنگ طلایی ، رنگ هایی سرد و گرم را شامل می شوند که همه جزء رنگ مایه های طبیعی اند و در کنار قهوه ای بسیار هماهنگی خوبی دارند. مبلمان راحتی ، پرده ها، فرش ها ، همین طور کوسن ها ، در اتاقی با ترکیب رنگ طلایی و قهوه ای بسیار شکیل اند ، به خصوص اگر آن ها را با مخمل اعلا تلفیق نمایید تا تأثیر گذاری شان بیش تر شود. شما با توجه به علاقه مندی خود می توانید از سایه های طلایی گرم شامل رنگ مایه های مسی و کاراملی بهره بگیرید. رنگ های طلایی سرد سایه روشن هایی از بژ یا رنگی شبیه به پوست لیمو عمانی را شامل می شوند که بسیار سنگین و پرجلوه اند. طلایی های سرد وقتی با رنگ هایی مثل فندقی یا عنابی که از خود سایه های قرمز رنگ ساطع می کنند ترکیب شوند، با هم آیی بی نظیری ایجاد می کنند.

    رنگ های متالیک یا در اصطلاح ، همان رنگ هایی که از فلزات برگرفته شده اند ، همیشه بسیار چشمگیرند و اگر آرایه ها و پوشش های پارچه ای و بافت دار منزل از بین چنین رنگ هایی برگزیده شوند ، درخشش آن ها هر روز بر نشاط ساکنان خانه می افزاید. طلایی و نقره ای از برترین رنگ هایی هستند که پایه ی فلزی دارند. از سایر طیف ها هم می توان به برنزی ، مسی آبی، سبز و قرمز متالیک اشاره کرد.

    جالب ترین انتخاب برای رنگ دیوار اتاق های تاریک ، زرد آفتابی یا کرم درخشان با ته مایه ی طلایی است. این نوع رنگ آمیزی ، کاملا سردی و یکنواختی محیط را از بین می برد ، هم چنین باعث روشنی فضا شده، انسان را شاد و زنده دل می کند. بهره گیری از این رنگ مایه حسی آرام و دلنشین در اتاق خواب ها و اتاق نشیمن ایجاد می کند و با ترکیب رنگ های سفید و قهوه ای یک محیط دنج برای روزهای کوتاه پاییز و زمستان فراهم می آورد.

    طیف هایی از طلایی خاکی رنگ ، بسیار قوی و گرم هستند. سعی کنید از این رنگ ها برای قفسه های چوبی قدیمی ، همین طور میز و صندلی ها استفاده کنید. البته پس از رنگ زدن این اشیا آن ها را کمی سمباده بزنید تا روشن تر شوند و به اتاق نشیمن تان نمایی شاد ببخشند.

    برخلاف این حالت، ممکن است از چوب های تیره در کنار آرایه های روشن در اتاق بهره بگیرید. چوب های تیره به رنگ قهوه ای سوخته در محیطی با رنگ مایه های طبیعی و خنثی ، نمود بسیار جذابی پیدا می کنند. این نوع لوازم اگر نقش واقعی چوب را بر خود داشته باشند ، خیلی زیباتر و شیک تر خواهند بود.

    توصیه های کاربردی:


    1. در اتاق خواب هایی که نور کمی دارند و همین طور در اتاق نشیمنی که کم وسعت است، هاله ای از نور صورتی ملایم به کار ببرید؛ زیرا محیط را دلنشین و مهیج می سازد. هم چنین پرده ها، مبلمان و دیوار را با ترکیبی از رنگ سفید و کرم انتخاب کنید تا هماهنگی متناسبی در فضای اتاق به وجود آید.

    2. مبل و صندلی قدیمی اتاق نشیمن را با پیراهنی از پارچه ی مخمل نرم به رنگ طلایی بپوشانید تاامروز جلوه کنند . سایه روشن هایی از شکلاتی و بژ، در کنار طلایی تأثیر گذاری این رنگ را فوق العاده بیش تر می کنند. چنانچه از پارچه ی مخمل نقره ای استفاده کنید، می توانید آن را در کنار آبی یا سبز رنگ پریده قرار دهید. همین طور با افزودن گلدانی پر از رزهای صورتی و سفید، یک حس خاص و زنانه در فضا ایجاد می کنید.

    3. پرده های گیپور یا تورهای نقش دار باعث می شوند که پنجره های بزرگ جلوه ی زیادی پیدا کنند. هم چنین با انتخاب رومیزی یا روتختی قلاب دوزی شده و برودری در رنگمایه های ملایم صدفی و صورتی ، در اتاق های خواب و نشیمن جذابیت بیش تری ایجاد می کنید.

    4. اگر مایلید پارچه های براق به کار برید، اما نمی خواهید اتاق تان خیلی پرزرق و برق شود، آن ها را در وسایل کوچک مثل کوسن ، رومیزی ، روبالشی یا مثلاً تابلویی که خود با پارچه ی هم رنگ مبلمان و اثاثیه درست کرده اید ، استفاده نمایید. پارچه های ابریشمی طبییعی یا مصنوعی و نیز ساتن براق برای این منظور مناسب اند.

    5. پارچه های طرح دار چاپی برای پوشش مبلمان یا پرده انتخاب خوبی هستند، ولی زیاده روی در استفاده از آن ها، اتاق را خیلی یکنواخت و بی روح نشان می دهد. اما پارچه هایی با گل های برجسته که خیلی شلوغ نباشند، در اتاق های بزرگ کاربرد خوبی دارند.

    6. می توانیم اتاق های بی روح و بی رنگ را به وسیله ی نصب پرده های خوش رنگ و طرح دار که با نوارهای طلایی و یراق های منگوله دار زربفت، از حالت سنگین و ساده خارج کرده، به محیط روحی تازه بدمیم. هم چنین به یاد داشته باشید که گرد آوردن مبلمانی با چوب تیره رنگ ، در کنار کف سازی سنگ و دیوارهای روشن ، همیشه بهترین ترکیب برای اتاق نشیمن است.



  7. 4 کاربر مقابل از .:SAYED:. عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  8. #4


    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    عند ملیک مقتدر!
    شماره عضویت
    9
    میانگین پست در روز
    1.61
    نوشته ها
    3,494
    تشکر
    1,977
    تشکر شده 3,504 بار در 1,718 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 10 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    رنگی که در هر اتاق استفاده میشود بر روحیه ی شما و هر شخصی که از آن اتاق استفاده میکند تأثیر میگذارد. در این جاست که روانشناسی رنگ، نقش اصلی را ایفا میکند. رنگ اولین چیزی است که ما در برخورد با اشیا و مکانها به خاطر میسپاریم؛ از لباسی که میپوشیم تا اتاقی که در آن رفت و آمد میکنیم.

    در این مقاله گزیدهای از روانشناسی اولیه ی رنگها را در نظر گرفتهایم تا با توجه به آنها، رنگ مورد نظر برای اتاقهای مختلف منزل را انتخاب نمایید. روانشناسی رنگ در مورد افراد مختلف تفاوتهایی را نشان میدهد، از این رو، ما در این مطلب دیدگاههای کلی و عمومی پذیرفته شده درباره ی رنگها را ذکر کردهایم.

    قرمز

    رنگ قرمز موجب بالا رفتن فشار خون و تپش قلب میشود. در بعضی افراد نیز ایجاد نیرو و انرژی میکند و همچنین باعث به وجود آمدن حالتی صمیمی همراه با عشق و محبت میشود. به علاوه رنگ قرمز اشتها را تا حد زیادی افزایش میدهد و به همین دلیل است که در سالنهای غذاخوری از این رنگ استفاده میکنند. این رنگ میتواند انتخاب مناسبی برای اتاق مطالعه و ناهارخوری باشد.

    نکته ی مهم در انتخاب هر رنگی توجه به میزان تیرگی و روشنی آن رنگ است. قرمز روشن تداعی کننده ی خطر و مشکل برای برخی از افراد است مانند علائم هشدار دهنده؛ بنابراین توصیه میشود که از رنگ قرمز تیره استفاده نمایید

    نارنجی


    رنگ نارنجی همچون رنگ قرمز القا کننده ی احساساتی مانند صمیمت، عشق و انرژی است، اما نه به همان شدت. نارنجی درخشش نور آفتاب را در نظر انسان مجسم میسازد و دستمایهای برای زندگی با نشاط را فراهم میآورد. این رنگ حالتی درونی دارد و به مردم حس خوش آمدگویی میدهد. به همین دلیل در اکثر مواقع برای آراستن اتاقهای نشیمن (پذیرایی) و هال منزل مورد استفاده قرار میگیرد.

    زرد

    این رنگ نیز تاثیراتی مانند قرمز و نارنجی بر جای میگذارد با این تفاوت که درخشانتر و روشنتر است و همانند قرمز و نارنجی میتوان از آن برای فضای نشیمن و هال استفاده کرد. علاوه بر این، انتخابی بسیار هوشمندانه برای روشن و بزرگتر نشان دادن قسمتهای تاریک و کمنور ساختمان مانند راهروها و فضای ورودی منزل است. علاقه داشتن به رنگ زرد، نشانهای از خلاقیت و میل به ایجاد ارتباط با دیگران است.

    آبی

    رنگی بسیار آرامبخش و تسکیندهنده که در انسان ایجاد امنیت و آرامش میکند. به همین دلیل است که در اکثر مطبهای پزشکی و اتاقهای جراحی از آن بهره میگیرند.

    آبی را میتوان برای اتاقهای خواب و سرویسهای بهداشتی در نظر گرفت. در کل برای محلهایی که به نظر باید خنک و آرامبخش باشند، استفاده میشود.

    لازم به ذکر است که آبی نقطه ی مقابل قرمز در زمینه ی اشتها بوده، در حقیقت باعث از بین رفتن اشتها میشود، بنابراین نمیتواند رنگی مناسب برای اتاق ناهارخوری و آشپزخانه باشد.

    سبز

    رنگی جذاب که احساس سلامت، باروری، حاصل خیزی، آرامش و صمیمیت را القا میکند. سبز نیز تا حدی مانند آبی عمل میکند، اما گرمتر و منعطفتر است. از این رنگ نیز در بیمارستانها، مطبها و اتاق انتظار دندانپزشکی استفاده میشود.

    سبز روشن رنگ مناسبی برای اتاقهای خواب، نشیمن و هال به شمار میرود. سبز تیره نیز برای آشپزخانه و اتاقناهار خوری مناسب است، زیرا که این رنگ تأثیر خوبی بر سلامت و تغذیه دارد.

    زرشکی


    خیلی از افراد عاشق این رنگ هستند و بسیاری هم از آن متنفرند. برای کسانی که این رنگ را دوست دارند، زرشکی میتواند گزینه ی خوبی در آراستن فضای ناهارخوری و اتاقهای خواب و مطالعه باشد. از طرف دیگر، بچهها به این رنگ علاقه دارند و میتواند انتخاب هوشمندانهای برای اتاق خواب و محل بازی آنها باشد.



  9. 4 کاربر مقابل از .:SAYED:. عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  10. #5


    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    عند ملیک مقتدر!
    شماره عضویت
    9
    میانگین پست در روز
    1.61
    نوشته ها
    3,494
    تشکر
    1,977
    تشکر شده 3,504 بار در 1,718 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 10 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    اینکه بخواهید همه ی الگوهای رنگی خانهتان را تغییر دهید، ممکن است کاری بسیار دشوار و حتی پرمخاطره جلوه کند و از اینرو، ترجیح دهید که مثلاً در فرآیند رنگآمیزی دیوارها، به همان رنگها و ترکیبات قدیمی متوسل شوید. اما اگر واقعاً قصد این کار را دارید، کمی درنگ کنید و البته شجاعت به خرج دهید. توصیههای کارشناس را در این زمینه بخوانید و آنگاه تصمیم بگیرید. این دستورالعملها بیتردید سودمندند و واقعاً نمیخواهیم کسی را رنگ کنیم!

    چرخه رنگ

    استفاده از چرخه رنگ، راهبردی عملی و شیوهای دقیق در کار با رنگ پیش رویتان میگذارد.

    - رنگهای اصلی یا اولیه:
    قرمز، آبی و زرد که فواصل مساوی و متمایز از هم را بر روی چرخه ی رنگ اشغال کردهاند.


    - رنگهای ثانویه:
    سبز، نارنجی و بنفش/ ارغوانی بین رنگهای اصلی یا اولیه جای گرفتهاند.


    - رنگهای فرعی یا سومین:
    بین رنگهای گروه اولیه و ثانویه، رنگهای سومین جای گرفتهاند که از ترکیب رنگهای دو گروه یاد شده حاصل میآیند.

    رنگ گزینی

    اکنون به مرحله ی اصلی، یعنی به مرحله ی انتخاب رنگ میرسیم. مجموعه رنگهایی که میخواهیم برگزینیم، بهتر است یا متضاد یکدیگر باشند یا سازگار با یکدیگر. برای این منظور، یکی از دو شیوه ی زیر را دنبال کنید:

    - رنگهای متضاد:
    از روی چرخه ی رنگ، دو رنگی را برگزینید که دقیقاً در مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند. مثلاً، زرد درست در نقطه مقابل ارغوانی قرار دارد. بنابراین، در رنگآمیزی یک عنصر میتوانید از زرد و ارغوانی استفاه کنید.

    - رنگهای سازگار:
    از روی چرخه ی رنگ، یک رنگ را برگزینید. دو رنگ دو طرف آن، بهترین طیفهای سازگار با آن هستند. مثلاً، اگر رنگ زرد را انتخاب کردهاید، نارنجی و سبز که در دو سوی آن هستند، بهترین سازگاری را با زرد ایجاد میکنند.

    حال و هوای رنگی


    هر رنگی حال و هوای متفاوت به فضای درونی میبخشد و طیفهای مختلف، تأثیرات گوناگونی به جای میگذارند، بدین ترتیب:
    - مجموعه ی قرمز:
    گرما و هیجان را به ارمغان میآورند. این مجموعه برای فضای غذاخوری یا اتاق نشیمنی صمیمی، عالی است.


    - مجموعه ی آبی:
    رنگهایی آرام و التیامبخش به شمار میروند. این مجموعه برای اتاق خواب بسیار مطلوب است.


    - مجموعه ی زرد:
    با تابش نور خورشید و شادی توأماند. این مجموعه هوای زندگی را به آشپزخانه، اتاقنشیمن و اتاق خواب راه میدهد.


    - مجموعه ی نارنجی:
    طیفهای برانگیزنده لذت که روح را شاد و تلطیف میکنند. بهترین کاربرد این مجموعه در اتاق نشیمن است.


    - مجموعه ی سبز:
    غالباً آرامش بخشاند. این مجموعه به اتاق نشیمن، آشپزخانه و اتاق خواب روحی تازه میبخشد.


    - مجموعه ی بنفش:
    رمزآلود، و در طیفهای پررنگتر مجلل و با شکوهاند. در طیفهای کمرنگتر و یاسیرنگ نیز آرام و معتدل جلوه میکنند. گونههای پررنگ بنفش را در اتاق نشیمن یا پذیرایی به کار ببرید و از سایههای کمرنگ در اتاق خواب استفاده کنید.

    نکته ی مهم:

    تضاد رنگی غالباً با دو رنگ شکل میگیرد، اما برای سازگاری رنگی معمولاً به سه رنگ یا بیشتر، نیاز هست.

    با همآیی چشمگیر رنگها
    سازگاری طیفهای نارنجی، قرمز و صورتی پررنگ برای فضایی دوستانه و آرامش بخش
    باهمآیی آبی روشن و شکلاتی پررنگ برای طرحی شیک و برازنده
    آمیزه سبز زیتونی و سفالی گرم برای نمای امروزی و خشن
    تقابل بنفش کمرنگ و کرم طلایی رنگ برای سبک ظریف و آراسته




    توصیه کارشناس:


    - ساختن الگوهای متفاوت با استفاده از رنگ، نقطه ی کانونی خیرهکنندهای در فضای درونی پدید میآورد. در این میان، قاعده بنیادین آن است که پیوندی بین این الگوی رنگی و دیگر قسمتهای طرح برقرار سازید. برای این منظور میتوانید از طیفهای یکسانی بر روی الگوی مورد نظر و دیوارها و اثاثیه استفاده کنید.

    - از موارد زیر اجتناب کنید:



    1- به کارگیری تعداد بیش از حدی از رنگها؛ این کار به تأثیری ناموزون و غیرمنسجم میانجامد و سبب میشود که طرحتان لجام گسیخته و آشفته جلوه کند.

    2- به کارگیری میزانی برابر از طیفهای یکسان؛ حتی اگر فقط از دو رنگ در طرحتان استفاده میکنید، میزان یکی باید از دیگری بیشتر باشد تا رنگ زمینه ی اصلی، تأثیر و غلبه ی خود را نشان دهد.

    3- به کارگیری رنگها بدون آزمودن آنها: حتی مجموعه رنگهای مختلفی که بر اساس چرخه رنگ و به صورت نظری سازگاری مناسبی با یکدیگر دارند، ممکن است در عمل و تحت شرایط مختلف محیطی، از جمله میزان نور و ابعاد اتاق، به هیچوجه با هم سازگار نباشند و زیبا به نظر نرسند.



  11. 4 کاربر مقابل از .:SAYED:. عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  12. #6


    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    عند ملیک مقتدر!
    شماره عضویت
    9
    میانگین پست در روز
    1.61
    نوشته ها
    3,494
    تشکر
    1,977
    تشکر شده 3,504 بار در 1,718 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 10 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    رنگ ، عنصر اصلی دکوراسیون
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]

    تاثیرات حاصل از رنگ ها

    همواره لازمه ی دریافت نتیجه ای مطلوب از انجام هر نوع کار عملی، وجود اطلاعات و آگاهی لازم تئوری در آن زمینه است. ما در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعاتی را با همین موضوع و هدف ارائه دهیم. رنگ ها در دو بستر اصلی در محیط حضور می یابند:
    1. پوشش های اصلی فضاها شامل دیوارها، کف ها، سقف ها و درها.
    2. لوازم دکوراسیون شامل مبلمان، پرده ها، فرش و غیره.
    در مقام مقایسه این دو قالب با هم، به لحاظ نقش دکوراسیونی شان در محیط، پوشش های فضا از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند زیرا که نسبت به لوازم دکوراسیونی ثابت تر بوده و به گونه ای نقش پس زمینه را برای آن لوازم اجرا می کنند.
    در میان این پوشش ها، دیوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جایگاه ویژه ای داشته و میزان تأثیر گذاریشان بر دیگر لوازم دکوراسیونی بسیار چشمگیرتر است. گذشته از موضوع تأثیر بر روی دیگر لوازم محیط، دیوارها و رنگ انتخابشان در تغییر وسعت و نور فضا نیز بسیار مؤثر است.

    رنگ سفید

    سفید سمبل خلوص، بی گناهی، پاکی، آرامش و صلح است.
    رنگ سفید القاء کننده آرامش، صفا و آسایش است. سفید به همراه خلوصش، یکی از کاربردی ترین رنگ ها در طراحی دکوراسیونی یک فضا است زیرا که با همه رنگ ها قابل ترکیب است. ( منظور از ترکیب در این مباحث، کنار هم قرارگیری رنگ ها در یک کمپوزسیون ( ترکیب ) رنگی در فضا است.)
    به کارگیری رنگ سفید در فضا به خصوص برای پوشش های اصلی، آن مکان را روشن تر و بزرگتر جلوه می دهد. بنابراین برای فضاهای کوچک و کم نور انتخاب ایده آلی است. سفید خالص هنگامی که با نور طبیعی نور پردازی می شود، یک رنگ گرم را ایجاد می کند ولی در زیر نورهای مصنوعی به نظر سرد می رسد. در نتیجه با اضافه کردن نورهای زرد، قرمز و قهوه ای در کنار نور مصنوعی مانند فلورسنت و یا افزودن لوازمی به یک و یا چند رنگ یاد شده در محیط تغییر می کند. این رنگ ها از کیفیت سفید نمی کاهند بلکه آن را گرم تر می کنند. رنگ سفید برای فضاهائی با عناصر معماری قدیمی و یا جهت ایجاد هماهنگی بین سبک های کاملاً مجزای معماری بسیار ایده آل است. برای حفظ آرامش فضایی با سطوح سفید می توان از لوازمی با رنگ های خنثی و بافت های طبیعی مانند چوب استفاده نمود و برای ایجاد تضادهای ظریف و زیبا، تعدادی رنگ های دراماتیک نیز به این ترکیب افزود.

    رنگ های خنثی

    رنگ های خنثی، رنگ هایی هستند که از میزان زیادی سفید برخوردار بوده ولی به هیچ یک از رنگ های اولیه و ثانویه متمایل نیستند. با این تعریف رنگ های کم مایه مانند صورتی کم رنگ یا آبی آسمانی جز رنگ های خنثی محسوب نمی شوند ولی رنگ کرم یکی از رنگ های خنثی به حساب می آید. همین مسئله در مورد خاکستری روشن که از مشکی نشأت گرفته است نیز صدق می کند. رنگ های خنثی در بسیاری از مواد طبیعی مانند سنگ ها، خاک، زمین، چوب ، حصیر، شن و امثال اینها و یا در برخی از موارد مصنوعی مانند فلز، شیشه، سیمان و غیره دیده می شوند. رنگ های خنثی در دنیای دکوراسیون از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و کاربردی هستند. خنثی بودن آنها به این معناست که می توانید به راحتی در کنار هر رنگ دیگری بدون احتمال وجود از دست رفتن زیبایی های هر یک به خصوص رنگ ها، ترکیبی مناسب در فضا ایجاد کرد. با توجه به آنکه این رنگ ها نیز آرام بخش و ملایم هستند. با پوشش دیوار به یکی از آنها می توان پس زمینه خوبی برای نصب تابلو ، نوارهای چاپی و کاغذی ، پرده ها به طور کلی دیوارکوب ها فراهم آورد. اگر فضا به قدری از لوازم دکوراسیونی پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ریزند، یکی از راههای ایجاد تعادل در محیط با حفظ همان وسائل، رنگ آمیزی سطوح اصلی یا تعویض پوشش های ثانویه مانند رومبلی، پرده و غیره به یکی از رنگ های خنثی است. هنگامی که قصد دارید قسمتی از فضا مانند یک دیوار، در، پنجره و یا حتی خرده ریزهایی مانند دستگیره، چوب پرده و به طور کلی هر وسیله ای که در محیط وجود دارد به محض ورود بیننده به داخل، نظر او را جلب نکند. آنها را به یکی از رنگ های خنثی رنگ آمیزی کرده و یا رنگ خنثی را در انتخاب آنها در نظر بگیرید.
    از این خاصیت رنگ های خنثی برای رفع عیوب معماری و شکستگی ها و فرورفتگی ها می توان بهره زیادی کسب کرد. به عنوان مثال با رنگ آمیزی بخشی از فضا که دارای مشکل ساختاری است و شما نمی خواهید فوری مورد توجه بیننده قرار بگیرید، توسط یکی از رنگ های خنثی به راحتی می توانید آن را در نظر اول بپوشانید. به کارگیری رنگ های خنثی در محیط نیز با اهداف گوناگون دکوراسیونی صورت می گیرد.
    نصب تابلوئی به رنگ زرد، با خاصیت گرم در فضایی که اغلب پوشش ها و لوازم دکوراسیونی آن از رنگ های خنثی انتخاب شده است، می تواند دارای دو هدف باشد:
    1. جلب نظر بیننده به طرف اثر هنری تابلو که در اینجا با نورپردازی این تأکید را بیشتر کرده است.
    2. تغییر فضای یکنواختی با عنصری با رنگ آمیزی گرمتر و انرژی دارتر. رنگ های خنثی در پرده های مختلف از روشن تا تیره وجود دارند و به لحاظ سبک جز ترکیبات رنگی مورد استفاده در سبک کلاسیک هستند.
    به عنوان نمونه اگر طراح داخلی به لزوم جلوه دادن فرورفتگی در کنار پنجره و پله تأکید داشت به طور قطع یک و یا ترکیبی از چند رنگ گرم را در کنار رنگ های ملایم و خنثی به کار می برد تا به این ترتیب نظر هر بیننده در حال عبور از آن محیط را به خود جلب کند. ولی اکنون با انتخاب اغلب پوشش های محیط به رنگ های خنثی مقصودی برعکس داشته و ممکن است هنگامی که فردی از پایین به بالا آمده و یا از پله ها به طبقه پایین می رود حتی این فضا را نادیده بگذرد



  13. 4 کاربر مقابل از .:SAYED:. عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  14. #7


    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    عند ملیک مقتدر!
    شماره عضویت
    9
    میانگین پست در روز
    1.61
    نوشته ها
    3,494
    تشکر
    1,977
    تشکر شده 3,504 بار در 1,718 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 10 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    براي زيباتر كردن دكوراسيون منزل از چه
    رنگهايي
    استفاده كنيم؟


    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]

    رنگ يكي از جالب ترين جنبه هاي دكوراسيون است. طراحان دكوراسيون امروزي تقريباً همه قوانين سابق در ارتباط با استفاده ازرنگ هاي گوناگون و تركيب آنها با يكديگر را در هم شكسته اند و امروز هر رنگي را مي توان در دكوراسيون منزل به كار برد. ديگرمرزها و محدويت هاي گذشته در كاربرد رنگ ها در دكوراسيونرعايت نمي شوند و شايد به همين دليل انتخاب مجموعه رنگي دلخواهبراي دكوراسيون يك خانه مشكل تر شده باشد. اما هنوز راه هايي برايتشخيص مجموعه رنگي مناسب براي هر خانواده وجود دارد. امروزهبيش از هر چيز به سليقه و روحيات ساكنين خانه توجه مي شود. هر يكاز ما احتمالاً ايده هايي درباره رنگ هاي مورد علاقه خود داريم وانتخاب و سليقه ما اغلب بهترين راهنما براي انتخاب مجموعه رنگيمناسب براي محل زندگي و منزلمان است. اگر به يك پارچه كنفي رنگ پريده، يك روميزي بنفش پررنگ و يا لباس هايي به رنگ هاي زنده ودرخشان تمايل داريد اينها مي توانند راهنماي شما در انتخاب مجموعهرنگي مناسب براي منزلتان باشند. در قدم اول كليه لوازمي كه در منزلداريد و آنها را به خاطر رنگشان دوست مي داريد در يك جا جمع كنيد. اين وسايل ممكن است عبارت باشند از يك روسري، يك سرويس بشقاب،صابون يا كارت تبريك و يا هر آنچه به واسطه رنگش مورد پسند شمااست. كتاب ها و مجله هايي كه در رابطه با تركيب رنگ هستند، تهيه كنيد و با مطالعه آنها اطلاعات كافي در رابطه با ايجاد ارتباط ميان رنگهاي گوناگون كسب كنيد.

    رنگ هايي كه شما مي پسنديد، تركيب آنها با يكديگر در يك مجموعه واحد ، و تأثير نور موجود در فضا بر آنها عواملي هستند كه نتيجه كار راتحت تأثير قرار مي دهند.


    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]


    هنگامي كه رنگ هاي مورد پسندتان را انتخاب كرديد با استفاده از مدادرنگي، مداد شمعي، آبرنگ و يا هر وسيله رنگ آميزي ديگري كه دراختيار داريد آنها را در كنار هم بر روي يك قطعه كاغذ سفيد آزمايشكنيد. اندازه
    سطوح رنگي مختلف را تغيير دهيد و به آنها كمي سفيد برايروشن تر شدن اضافه كنيد. به چرخه رنگ مراجعه كنيد و با استفاده ازآن رنگ مورد نظرتان را يافته در كنار آن امتحان كنيد. به خاطر داشته باشيد كه رنگ هاي منتخب شما وقتي بر روي سطح ديوارهاي اتاق اجرا شوند تاثيري بسيار قوي تر از نماي آنها بر روي يك قطعه كاغذ خواهندداشت. وقتي به يك تركيب رنگي رضايت بخش رسيديد توجه داشته باشيد كه تأثير نور موجود در محيط و شرايط منزل خود را نيز در نظربگيريد . به عنوان مثال ديوارهاي زرد درخشان براي يك خانه آفتاب گير در منطقه اي با آب و هواي گرم و آفتابي ، بسيار زيبا به نظر مي رسند؛ اما همين رنگ بر روي ديوارهاي يك اتاق شمالي كه از نورطبيعي كمي بهره مند است نازيبا و كسل كننده خواهد بود. در چنين اتاقياستفاده از رنگ زرد خردلي نتيجه اي بسيار مناسب تر خواهد داشت. نور چه از نوع طبيعي و چهمصنوعي باشد تأثيرات مختلفي بر رنگ خواهد داشت و آگاهي از اين امر هنگام طراحي رنگ يك فضا ضرورياست. دقت كنيد كه در چه زماني از روز و به چه ميزان نور طبيعي به هر يك از اتاق هاي شما مي تابد و رنگ مورد نظرتان براي هر يك ازاتاق ها را در نور همان اتاق بيازماييد.

    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]


    انتخاب رنگِ مناسب براي پوشش ديوارها اولين قدم در طراحي رنگي براي دكوراسيون هر اتاق است ؛ اما شايد يافتن رنگ هاي متناسب با آن براي ديگر اجزاي دكوراسيون كمي مشكل تر به نظر برسد. استفاده از
    چرخه رنگ، روشي مطمئن براي يافتن رنگ هاي متناسب با رنگمورد نظر ماست. چرخه رنگ متشكل از دوازده رنگ است كه سه رنگ قرمز، زرد و آبي در آن رنگ هاي اوليه و رنگ هاي ميان آنها به
    عنوان رنگ هاي ثانويه شناخته مي شوند. هر رنگ در اين چرخه ميتواند با رنگ هاي كناري خود كه رنگ هاي هم خانواده اش محسوب ميشوند و همچنين رنگ مقابلش كه رنگ مكمل آن است به خوبي تركيب شده نتيجه اي زيبا و موزون بيافريند. استفاده از رنگ هاي هم خانواده كه در چرخه رنگ در كنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسايه هستندتركيبي ملايم و هماهنگ را ايجاد مي كند كه نگاه بيننده را به راحتي از
    يكي به ديگري رهنمون مي شود. استفاده از يك رنگ با ميزان كمي ازرنگ مكمل آن چنانچه به درستي و در اندازه هاي صحيح صورت گرفته باشد نتيجه اي درخشان و چشمگير مي آفريند و بر جذابيت مجموعه
    رنگي حاضر مي افزايد و مانع غالب شدن كامل يك رنگ بر فضاي اتاق مي شود.

    در اين جا به برخي از اصطلاحات متداول طراحان دكوراسيون د
    ر ارتباط با رنگ اشاره مي كنيم:

    رنگ هاي آكسان: رنگ هاي تند و درخشاني كه براي زنده كردن وانرژي بخشيدن به يك مجموعه رنگي به آن اضافه مي شوند، مانند رنگ صورتي تند چند كوسن و يك جفت شمع در يك اتاق نشيمن كه با خانواده
    رنگ كرم رنگ آميزي شده است.

    رنگ زمينه: رنگ زمينه رنگي است كه در بزرگ ترين سطوح و به بيشترين ميزان در يك فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگديوارهاي يك اتاق. رنگ زمينه ، اغلب به عنوان پس زمينه اي براي ساير رنگ هاي به كار رفته در اتاق مورد استفاده قرار مي گيرد و ساير رنگ ها مانند رنگ هاي آكسان يا متضاد را در خود جاي مي دهد.

    رنگ هاي متضاد: اين رنگ ها در كنار هم تاثيري چشمگير بر بيننده باقي مي گذارند چنان كه حتي پس از بستن چشم ها اين تاثير تا مدتكوتاهي در ذهن بيننده باقي مي ماند.

    رنگ هاي سرد: اين رنگ ها حاوي مقدار زيادي رنگ آبي هستند، بهعنوان مثال خاكستري هايي كه شامل مقداري رنگ آبي باشند احساسسردي و سرما را در شما ايجاد مي كنند در حالي كه خاكستري حاوي قرمز يا بنفش قرمز حس گرما را در بيننده القا مي كنند و ويژگي ديگريخواهند داشت.

    رنگ هاي مكمل: اين رنگ ها كه در چرخه رنگ در برابر يكديگر قراردارند در كنار هم نمايي چشمگير و متعادل مي آفرينند. اين رنگ ها هرگز از يك خانواده نيستند و حداكثر تفاوت را با يكديگر دارند. به عنوان
    مثال مي توان چند كوسن نارنجي تند را در زمينه اي از رنگ آبي نمونه بارزي از اين تركيب در نظر گرفت.

    رنگ هاي غالب: رنگ غالب هميشه رنگي كه در بزرگترين سطوح و به ئبيشترين ميزان در مجموعه اي به كار رفته ، نيست بلكه رنگي است كه بيش از بقيه رنگ ها نظر را به خود جلب مي كند.


    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]




    يك خانواده رنگي: شامل مجموعه اي از رنگ ها مي شود كه به نوعي با يكديگر مرتبط هستند براي مثال خانواده آبي شامل مجموعه اي از رنگهاي آبي است كه از يك سو با آبي سبزها شروع مي شود و از سوي ديگر به رنگ هاي آبي بنفش ختم مي شود. خانواده قهوه اي از رنگ قهوهاي و قهوه اي خاكستري تا پرده هاي نارنجي و قرمز را شامل مي شود.

    رنگ هاي گرم: اين رنگ ها محتوي مقدار قابل ملاحظه اي قرمز هستند.حتي برخي از آبي ها نيز ممكن است به واسطه وجود مقداري قرمز درآنها در اين مجموعه جاي بگيرند.

    رنگ هاي هم پرده: اينها رنگ هايي هستند مانند رنگ زرد پررنگ وآبي پررنگ ، اين رنگ ها لزوماً از يك خانواده نيستند بلكه هر دو داراي ميزان مساوي از رنگ قرمز يا آبي هستند و هيچ يك بر ديگري غلبه
    نمي يابند.




  15. 4 کاربر مقابل از .:SAYED:. عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  16. #8


    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    عند ملیک مقتدر!
    شماره عضویت
    9
    میانگین پست در روز
    1.61
    نوشته ها
    3,494
    تشکر
    1,977
    تشکر شده 3,504 بار در 1,718 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 10 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    دکوراسيون زرد- آبي

    براي داشتن يک اتاق رنگين، لازم است با روانشناسي رنگها و تأثير متقابل رنگها بر يکديگر آشنا باشيد. چرخه رنگ کمک ميکند که در رنگآميزي اتاقتان، از به کار بردن رنگهاي ناسازگار و نامطبوع در کنار هم بپرهيزيد. استفاده از اين چرخه را- که بسيار هم آسان است- ياد
    بگيريد تا بتوانيد در يک آن تشخيص دهيد که چه رنگهايي با يکديگر سازگارند. در خلال معرفي اتاقها، توضيحات جامعتري درباره ي رنگ خواهيم داد.


    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]

    رنگهاي مکمل (رنگهايي که در چرخه ي رنگ درست مقابل هم قرارگرفتهاند) بيشترين تأثير را بر يکديگر ميگذارند. رنگ زرد پرانرژي که در اين اتاق (عکس بالا - براي بزرگ شدن عکس بر رويش کليک کنيد ) استفاده شده در محيط احساس سرخوشي ايجاد کرده است. سپس
    فضا با رنگمايههاي گوناگون بنفش و آبي مطبوعتر شده است.
    بنفش تيره سرد، با اين که با زرد تند بهشدت در تضاد است، آن را آرامتر نيز ميکند و فضاي رنگارنگ چشمگيري پيش روي مينهد که زندگي در آن لذتبخش است.

    اين اتاق از طيف وسيع رنگ بنفش تشکيل شده است: از بنفش خيلي کمرنگ موکت تا رنگ بنفش ميز و بنفش تيره پردهها، که با قرار گرفتن در کنار رنگ زرد، پيوندي از دو رنگ کليدي به دست دادهاند.

    کاناپه پارچهاي که با رنگ بنفش تيره مايل به آبي پوشيده شده، آنقدر پررنگ است که با ديوارهاي زرد در تعادل باشد. کوسنها با رنگ ياسي و صورتي و طرح چهل تکهشان، کيفيت رنگي محيط را ارتقا ميبخشند.

    پردهها، دوخت مدرني دارند و از ميله استيل آويزان شدهاند. در اتاقي که ديوارها و مبلمان رنگآميزي متضاد دارند، بهترين گزينه براي پوشش پنجره، پردههاي بلند است که ميتواند براي امتداد دادن رنگ ثانوي تا سقف استفاده شود. قرار گرفتن پرده در کنار ديوار، اين تأثير را شديدتر
    ميکند.




  17. 4 کاربر مقابل از .:SAYED:. عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  18. #9


    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    عند ملیک مقتدر!
    شماره عضویت
    9
    میانگین پست در روز
    1.61
    نوشته ها
    3,494
    تشکر
    1,977
    تشکر شده 3,504 بار در 1,718 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 10 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    دکوراسيون آبي - نارنجي


    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]

    در يک اتاق بزرگ ميتوان از تقابل رنگهاي مهيج بهگونهاي کار آمد استفاده کرد، در حالي که ممکن است همين تضاد رنگي در يک اتاق کوچک ، خيلي شلوغ به نظر برسد.

    آبي و نارنجي رنگهاي مکملي هستند که در چرخه ي رنگ، کاملاً مقابل يکديگر قرار گرفتهاند.و ميتوانند ترکيبي بسيار هماهنگ را به دست دهند.

    در عکس بالا ، فرم نيمدايره و رنگ نارنجي تند ديوار شومينه، راه حل مبتکرانهاي براي افزودن رنگ و فرم، به ديوار بسيار بزرگ پشت آن است. موکت خوش نقش با مرکزيت رنگ زرد، حس گرما را در کف اتاق پخش ميکند. در اين اتاقنشيمن از پردههاي طرحدار با سه رنگ
    تند استفاده شده که در ضمن بهصورت واحدهاي رنگي مشخصي هستند که بيشترين تأثير را در فضا ميگذارند.

    شکل مستطيلي و رنگهاي تند، اثر متقابل بر يکديگر را تشديد ميکنند.

    شکلهاي مدرن کارآيي خوبي در اتاقهاي بزرگ دارند. مبلهاي بسيار بزرگ اين اتاق، با انحناي ظريف و زيبا، در کنار ديوار نارنجي نيمدايره و حالت نامنظم ميز وسط، به فضاي نشيمن شکل ميدهند و ديد را متمرکز ميکنند. در اين جا هنر تقسيمبندي يک فضاي بزرگ و تبديل
    آن به يک مکان مناسب براي زندگي، به وضوح ديده ميشود. آجرهاي شيشهاي ، پارتيشن زيبايي بهوجود ميآورند که در عين حال هيچ مزاحمتي براي ورود نور به داخل ايجاد نميکند. از اين ديوار شيشهاي براي پوشاندن در جلويي و قسمت ورودي خانه استفاده شده است.




  19. 4 کاربر مقابل از .:SAYED:. عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  20. #10


    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    عند ملیک مقتدر!
    شماره عضویت
    9
    میانگین پست در روز
    1.61
    نوشته ها
    3,494
    تشکر
    1,977
    تشکر شده 3,504 بار در 1,718 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 10 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    دکوراسيون آبي -صورتی

    در طرح بالا ، استفاده از دو رنگ متضاد روشن در اتاقي بزرگ، تأثير بصري شگرفي بر جاي ميگذارد، به نحوي که تا مدتها و شايد هم هرگز، اين طرح زيبا را فراموش نکنيم. طرحهاي مواج مدرن و دو رنگ زنده ي آبي و صورتي تند، منظرهاي متفاوت و نو پديد آورده است.
    براي بيشترين تأثير ممکن، آبي و صورتي در مقادير مساوي به کار گرفته شدهاند. اين دو رنگ نيز بر روي چرخه ي رنگ تقريباً روبهروي يکديگر قرار ميگيرند، اما تضادشان بسيار دلنشين است. روي ديوار صورتي رنگ کناري، با جابهجايي پرده، رنگ صورتي در طول پنجره
    ادامه پيدا ميکند.



    دايرههاي آبي و صورتي روي ديوار، گذشته از اين که فضاي يکدست آبي را ميشکنند، بر تضاداين دو رنگ نيز تأکيد ميکنند.

    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]

    استفاده از زمينههاي رنگي تند براي مبلمان و اسباب و اثاثيه، طرح را جسورتر ميکند و توجه بيشتري را به سمت شکلهاي فرمدار معطوف مينمايد. منحنيهاي مدرن در مبل و کاناپه با فرمي غيرمتداول، قالبهاي سنتي طراحي مبلمان را ميشکند. با افزودن يک قفسه ي چرخدار، با
    قاب براق از جنس کروم، محيط کاملاً مدرن و امروزي شده است.

    صورتيهاي زنده به کار رفته در کرکره غلتکي و پرده جمع شو چنان پنجره را قاب گرفتهاند که در اين نمايش رنگها، نقش در خور توجهي ايفا ميکنند. پارچه ي نازک پرده به نور طبيعي امکان ورود ميدهد و اجازه نميدهد رنگهاي تند مانع از ورود نور و تاريکي بيش از حد
    اتاق شوند.




  21. 4 کاربر مقابل از .:SAYED:. عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.