صفحه 1 از 52 123451151 ... آخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 513
  1. #1

    مدیر سابق

    تاریخ عضویت
    Sep 2008
    محل سکونت
    شهر وفا
    نام واقعی
    مصطفی
    شماره عضویت
    79
    میانگین پست در روز
    1.04
    علایق
    استاد معین
    شغل و حرفه
    اینترنت
    نوشته ها
    2,109
    تشکر
    1,533
    تشکر شده 1,904 بار در 1,039 ارسال
    یاد شده
    در 1 پست
    برچسب زده شده
    در 102 تاپیک
    دستاوردها:
    عضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرم


    P30Parsi

    پیش فرض زندگی نامه نویسندگان و شعرای بزرگ *به روز شد*

    زندگینامه سیمین دانشور

    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]


    سیمین دانشور از نویسندگان و مترجمین توانای معاصر، در ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ خورشیدی در شیراز متولد شد. او فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت (مدیر هنرستان دخترانه و نقاش) بود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را مدرسهٔ انگلیسی مهرآیین انجام داد و در امتحان نهایی دیپلم شاگرد اول کل کشور شد. سپس برای ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ ادبیات فارسی به دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران رفت.
    دانشور، پس از مرگ پدرش در ۱۳۲۰ شمسی، شروع به مقالهنویسی برای رادیو تهران و روزنامهٔ ایران کرد، با نام مستعار شیرازی بینام.

    در ۱۳۲۷ مجموعهٔ داستان کوتاه آتش خاموش را منتشر کرد که اولین مجموعهٔ داستانی است که به قلم زنی ایرانی چاپ شدهاست. مشوق دانشور در داستاننویسی فاطمه سیاح، استاد راهنمای وی، و صادق هدایت بودند. در همین سال با جلال آلاحمد، که بعداً همسر وی شد، آشنا شد.

    در ۱۳۲۸ با مدرک دکتری ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد. عنوان رسالهٔ وی «علمالجمال و جمال در ادبیات فارسی تا قرن هفتم» بود (با راهنمایی سیاح و بدیعالزمان فروزانفر).

    دکتر سیمین دانشور به سال ۱۳۲۹ زمانی که در اتوبوس نشسته بود تا راهی شیراز شود با جلال آلاحمد نویسنده و روشنفکر ایرانی آشنا شد در همین سال با وجود مخالفت خانوادهٔ آلاحمد، او با جلال ازدواج کرد. دانشور در ۱۳۳۱ با با استفاده از بورس موسسه " فول برایت " به آمریکا رفت و در دانشگاه استنفورد به ادامه تحصیل مشغول شد.در آنجا دو سال در رشتهٔ زیباییشناسی تحصیل کرد. وی در این دانشگاه نزد والاس استنگر داستاننویسی و نزد فیل پریک نمایشنامهنویسی آموخت. در این مدت دو داستان کوتاه که دانشور که به زبان انگلیسی نوشته بود در ایالات متحده چاپ شد.

    پس از برگشتن به ایران، دکتر دانشور در هنرستان هنرهای زیبا به تدریس پرداخت تا این که در سال ۱۳۳۸ استاد دانشگاه تهران در رشتهٔ باستانشناسی و تاریخ هنر شد. اندکی پیش از مرگ آلاحمد در ۱۳۴۸، رمان سَووشون را منتشر کرد، که از جملهٔ پرفروشترین رمانهای معاصر است. در ۱۳۵۸ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. از سیمین دانشور همواره بعنوان یک جریان پیشرو و خالق آثار کم نظیر در ادبیات داستانی ایران نامبرده می شود.

    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]


    فعالیتها

    --------------------

    دکتر سیمین دانشور کار مطبوعاتی خود را با مدیریت مجله " نقش و نگار " شروع کرد و در نشریه " قلم و زندگی" و کتاب ماه کیهان ادامه داد.

    چهار اثر سیمین بنامهای،"آتش خاموش"، "شهری چون بهشت" و داستان بلند "حادثه در جنوب" و "سو و شون" از شهرت خوبی برخوردار گردیده است.

    او در برگردان آثار نویسندگان ملل دیگر به زبان فارسی از ترجمه انگلیسی این نوشته ها سود برده است. مانند دشمنان، مجموعه داستان چخوف " داغ ننگ " از هاورون و یا از آثار نویسندگان انگلیسی زبان مانند برنارد شاو نمایشنامه سرباز شکلاتی؛ و پیک مرگ و زندگی از ویلیام سارویان.

    اولین آثار منتشرشدهٔ دانشور عبارتاند از مجموعههای داستان کوتاه آتش خاموش (اردیبهشت ۱۳۲۷) و شهری چون بهشت (دی ۱۳۴۰) و نیز ترجمهٔ آثاری از برنارد شاو (سرباز شکلاتی، ۱۳۲۸)، آنتوان چخوف (دشمنان، ۱۳۲۸)، آلن پیتون (بنال وطن)، ناتانیل هاثورن (داغ ننگ) و دیگران.


    معروفترین اثر دانشور، رمان سَووشون (انتشارات خوارزمی، تیر ۱۳۴۸) است که مدت کوتاهی پیش از مرگ نابهنگام جلال آل احمد، همسر دانشور، منتشر شد. دربارهٔ این رمان نقدهای بسیاری منتشر شدهاست (گلشیری، ص ۹). این رمان به وقایع پس از پادشاهی محمدرضا شاه میپردازد، و ماجراهای آن در نیمهٔ اول سال ۱۳۲۲ در شیراز اتفاق میافتند، ولی به گفتهٔ خود دانشور به شکلی رمزی به سقوط دولت مصدق در مرداد ۱۳۳۲ نیز اشاره میکند (گلشیری، ص ۱۷۱).


    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]
    از آثار دیگر وی میتوان به چهل طوطی (با جلال آلاحمد)، به کی سلام کنم؟ (خوارزمی، خرداد ۱۳۵۹)، و ترجمهٔ ماه عسل آفتابی (۱۳۶۲) اشاره کرد. وی چند اثر غیرداستانی نیز دارد، از جمله غروب جلال (انتشارات رواق، ۱۳۶۰)، شاهکارهای فرش ایران، راهنمای صنایع ایران، ذن بودیسم، و مقالاتی با عنوان «مبانی استتیک» در روزنامهٔ مهرگان.
    مهمترین آثار دانشور پس از انقلاب ایران رمانهای جزیرهٔ سرگردانی (خوارزمی، ۱۳۷۲) و ساربانْ سرگردان هستند که به وقایعی که به این انقلاب منجر شد و اتفاقات بعد از آن میپردازند




    به نیستی نمی اندشیم... چون نیست...
    http://myeyes1366.blogfa.com

  2. 8 کاربر مقابل از GALAXY عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  3. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many
     

  4. #2

    مدیر سابق

    تاریخ عضویت
    Sep 2008
    محل سکونت
    شهر وفا
    نام واقعی
    مصطفی
    شماره عضویت
    79
    میانگین پست در روز
    1.04
    علایق
    استاد معین
    شغل و حرفه
    اینترنت
    نوشته ها
    2,109
    تشکر
    1,533
    تشکر شده 1,904 بار در 1,039 ارسال
    یاد شده
    در 1 پست
    برچسب زده شده
    در 102 تاپیک
    دستاوردها:
    عضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرم


    P30Parsi

    Lightbulb فریدون مشیری

    زندگینامه فریدون مشیری
    ----------------------------------


    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]

    فریدون مشیری در سیام شهریور ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد.
    وی در آبان ماه ۱۳۷۹ در سن ۷۴ سالگی و بر اثر بیماری، چشم از جهان فرو بست.

    او شاعری است صمیمی و صادق که شعرش آینه تمام نمای احوال و صفات اوست.کلام مشیری ، منزه و محترم است. او شاعری است ادیب که در همه حال حرمت زبان و اهل زبان را حفظ می کند.اندیشه هایش انسان دوستانه و نجیب است و برای احساسات و عواطف عاشقانه از لطیف ترین و زیبا ترین واژه ها و تعبیرها سود می جوید.
    در دوران خردسالی به شعر علاقه داشت و در دوران دبیرستان و سال های اول دانشگاه ، دفتری از غزل و مثنوی ترتیب داد. آشنایی با قالب های شعرنو، او را از ادامه ی شیوه ی کهن بازداشت، اما راهی میانه را برگزید. مشیری، نه اسیر تعصبات سنت گرایان شد، نه مجذوب نوپردازان افراطی . راهی را که او برگزید، همان حالت ِ نمایان ِ بنیان گذاران شعر نوین ایران بود. به این معنا که، او شکستن قالبهای عروضی، و کوتاه و بلند شدن مصرع ها و استفاده ی بجا و منطقی قافیه را پذیرفته و از لحاظ محتوی و مفهوم هم با نگاهی تازه و نو به طبیعت، اشیاء، اشخاص و آمیختن آنها با احساس و نازک اندیشی های خاص خود، به شعرش چهره ای کاملاً مشخص داده بود .
    استاد برجسته " دکتر عبدالحسین زرین کوب «درباره ی فریدون مشیری گفته است: «با چنین زبان ساده، روشن و درخشانی است که فریدون واژه به واژه با ما حرف می زند، حرف هایی که مال خود اوست، نه ابهام گرایی رندانه . شعر او سخن شاعری است که دوست ندارد در پناه جبهه ی خاص، مکتب خاص و دیدگاه خاص ، خود را از اهل عصر جدا سازد. او بی ریا عشق را می ستاید، انسان را می ستاید و ایران را که جان او به فرهنگ آن بسته است دوست دارد.»فریدون مشیری در دوران شاعری خود، در هیچ عصری متوقف نشده، شعرش بازتابی است از همه ی مظاهر زندگی و حوادثی که پیرامون او در جهان گذشته و همواره، ستایشگر خوبی و پاکی و زیبایی و بیانگر همه ی احساسات و عواطف انسانی بوده و بیش از همه خدمتگزار انسانیت است. فریدون مشیری، سال ها در برخی از مجلات معروف سال های گذشته همچون: ماهنامه سخن، مجله گشوده، سپید و سیاه قلم زده و همکاریی نزدیک با نشریات داشته است.

    کتاب های اشعار او بترتیب عبارتند از:
    تشنه توفان، گناه دریا، نایافته، ابر و کوچه، بهار را باور کن، از خاموشی، مروارید مهر، آه باران، از دیار آشتی، با پنج سخن سرا، لحظه ها و احساس، آواز آن پرنده غمگین.

    گزینه های اشعار او عبارتند از:
    پرواز با خورشید، برگزیده ها، گزینه اشعار سه دفتر، دلاویزترین، یک آسمان پرنده، و همچنین برگزیده ای از کتاب اسرار التوحید به نام یکسان نگریستن.

    شرح حال زندگی فریدون مشیری

    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]

    -------------------------------------
    فریدون مشیری در سیام شهریور ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد.
    جد پدریاش بواسطه ماموریت اداری به همدان منتقل شده بود و از سرداران نادر شاه بود. پدرش ابراهیم مشیری افشار فرزند محمود در سال ۱۲۷۵ شمسی در همدان متولد شد و در ایام جوانی به تهران آمد و از سال ۱۲۹۸ در وزارت پست مشغول خدمت گردید. او نیز از علاقهمندان به شعر بود و در خانوده او همیشه زمزمه اشعار حافظ و سعدی و فردوسی به گوش میرسید. مشیری سالهای اول و دوم تحصیلات ابتدایی را در تهران بود و سپس به علت ماموریت اداری پدرش به مشهد رفت و بعد از چند سال دوباره به تهران بازگشت و سه سال اول دبیرستان را در دارالفنون گذراند و آنگاه به دبیرستان ادیب رفت.

    به گفته خودش: ” در سال ۱۳۲۰ كه ایران دچار آشفتگیهایی بود و نیروهای متفقین از شمال و جنوب به كشور حمله كرده و در ایران بودند ما دوباره به تهران آمدیم و من به ادامه تحصیل مشغول شدم. دبیرستان و بعد به دانشگاه رفتم. با اینكه در همه دوران كودكیام به دلیل اینكه شاهد وضع پدرم بودم و از استخدام در ادارات و زندگی كارمندی پرهیز داشتم ولی مشكلات خانوادگی و بیماری مادرم و مسائل دیگر سبب شد كه من در سن ۱۸ سالگی در وزارت پست و تلگراف مشغول به كار شوم و این كار ۳۳ سال ادامه یافت. در همین زمینه شعری هم دارم با عنوان عمر ویران “ . مادرش اعظم السلطنه ملقب به خورشید به شعر و ادبیات علاقهمند بوده و گاهی شعر می گفته، و پدر مادرش، میرزا جواد خان مؤتمنالممالك نیز شعر میگفته و نجم تخلص میكرده و دیوان شعری دارد كه چاپ نشده است.

    مشیری همزمان با تحصیل در سال آخر دبیرستان، در اداره پست و تلگراف مشغول به كار شد، و در همان سال مادرش در سن ۳۹ سالگی درگذشت كه اثری عمیق در او بر جا گذاشت. سپس در آموزشگاه فنی وزارت پست مشغول تحصیل گردید. روزها به كار میپرداخت و شبها به تحصیل ادامه میداد. از همان زمان به مطبوعات روی آورد و در روزنامهها و مجلات كارهایی از قبیل خبرنگاری و نویسندگی را به عهده گرفت. بعدها در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران به تحصیل ادامه داد. اما كار اداری از یك سو و كارهای مطبوعاتی از سوی دیگر، در ادامه تحصیلش مشكلاتی ایجاد میكرد .

    مشیری اما كار در مطبوعات را رها نكرد. از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۱ مسئول صفحه شعر و ادب مجله روشنفكر بود. این صفحات كه بعدها به نام هفت تار چنگ نامیده شد، به تمام زمینههای ادبی و فرهنگی از جمله نقد كتاب، فیلم، تئاتر، نقاشی و شعر میپرداخت. بسیاری از شاعران مشهور معاصر، اولین بار با چاپ شعرهایشان در این صفحات معرفی شدند. مشیری در سالهای پس از آن نیز تنظیم صفحه شعر و ادبی مجله سپید و سیاه و زن روز را بر عهده داشت .

    فریدون مشیری در سال ۱۳۳۳ ازدواج كرد. همسر او اقبال اخوان دانشجوی رشته نقاشی دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. او هم پس از ازدواج، تحصیل را ادامه نداد و به كار مشغول شد. فرزندان فریدون مشیری، بهار ( متولد ۱۳۳۴) و بابك (متولد ۱۳۳۸) هر دو در رشته معماری در دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشكده معماری دانشگاه ملی ایران تحصیل كردهاند.

    مشیری سرودن شعر را از نوجوانی و تقریباً از پانزده سالگی شروع كرد. سرودههای نوجوانی او تحت تاثیر شاهنامهخوانیهای پدرش شکل گرفته ، از آن جمله این شعر مربوط به پانزده سالگی اوست و انگیزه سرودن آن واقعه شهریور ۱۳۲۰ بوده است:
    چرا كشور ما شده زیردست
    چرا رشته ملك از هم گسست
    چرا هر كه آید ز بیگانگان
    پی قتل ایران ببندد میان
    چرا جان ایرانیان شد عزیز
    چرا بر ندارد كسی تیغ تیز
    برانید دشمن ز ایران زمین
    كه دنیا بود حلقه، ایران نگین
    چو از خاتمی این نگین كم شود
    همه دیدهها پر ز شبنم شود

    اولین مجموعه شعرش با نام تشنه توفان در ۲۸ سالگی با مقدمه محمدحسین شهریار و علی دشتی به چاپ رسید (نوروز سال ۱۳۳۴). خود او در باره این مجموعه میگوید: ” چهارپارههایی بود كه گاهی سه مصرع مساوی با یك قطعه كوتاه داشت، و هم وزن داشت، هم قافیه و هم معنا. آن زمان چندین نفر از جمله نادر نادرپور، هوشنگ ابتهاج (سایه)، سیاوش كسرایی، اخوان ثالث و محمد زهری بودند كه به همین سبك شعر میگفتند و همه از شاعران نامدار شدند، زیرا به شعر گذشته ما بیاعتنا نبودند. اخوان ثالث، نادرپور و من به شعر قدیم احاطه كامل داشتیم، یعنی آثار سعدی، حافظ، رودكی، فردوسی و ... را خوانده بودیم، در مورد آنها بحث میكردیم و بر آن تكیه میكردیم. “

    مشیری توجه خاصی به موسیقی ایرانی داشت و در پی همین دلبستگی طی سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ عضویت در شورای موسیقی و شعر رادیو را پذیرفت، و در كنار هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی و عماد خراسانی سهمی بسزا در پیوند دادن شعر با موسیقی، و غنی ساختن برنامه گلهای تازه رادیو ایران در آن سالها داشت. ” علاقه به موسیقی در مشیری به گونهای بوده است كه هر بار سازی نواخته میشده مایه آن را میگفته، مایهشناسیاش را میدانسته، بلكه میگفته از چه ردیفی است و چه گوشهای، و آن گوشه را بسط میداده و بارها شنیده شده كه تشخیص او در مورد برجستهترین قطعات موسیقی ایران كاملاً درست و همراه با دقت تخصصی ویژهای همراه بوده است. این آشنایی از سالهای خیلی دور از طریق خانواده مادری با موسیقی وتئاتر ایران مربوط بوده است. فضلالله بایگان دایی ایشان در تئاتر بازی میكرد و منزل او در خیابان لالهزار (كوچهای كه تماشاخانه تهران یا جامعه باربد در آن بود) قرار داشت و درآن سالهایی كه از مشهد به تهران میآمدند هر شب موسیقی گوش میكردند . مهرتاش، مؤسس جامعه باربد، و ابوالحسن صبا نیز با فضلالله بایگان دوست بودند و شبها به نواختن سهتار یا ویولون میپرداختند، و مشیری كه در آن زمان ۱۴-۱۵ سال داشت مشتاقانه به شنیدن این موسیقی دل میداد.“
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]فریدون مشیری در سال ۱۳۷۷ به آلمان و امریکا سفر کرد، و مراسم شعرخوانی او در شهرهای کلن، لیمبورگ و فرانکفورت و همچنین در ۲۴ ایالت امریکا از جمله در دانشگاههای برکلی و نیوجرسی به طور بیسابقهای مورد توجه دوستداران ادبیات ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۷۸ طی سفری به سوئد در مراسم شعرخوانی در چندین شهر از جمله استکهلم و مالمو و گوتبرگ شرکت کرد.
    وی در آبان ماه ۱۳۷۹ در سن ۷۴ سالگی و بر اثر بیماری، چشم از جهان فرو بست.

    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]


    نمونه شعر استاد

    بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک

    شاخه های شسته، باران خورده، پاک

    آسمان آبی و ابر سپید

    برگ های سبز بید

    عطر نرگس، رقص باد

    نغمه شوق پرستوهای شاد

    خلوت گرم کبوترهای مست

    نرم نرمک می رسد اینک بهار

    خوش به حال روزگار

    خوش به حال چشمه ها و دشت ها

    خوش به حال دانه ها و سبزه ها

    خوش به حال غنچه های نیمه باز

    خوش به حال دختر میخک که می خندد به ناز

    خوش به حال جام لبریز از شراب

    خوش به حال آفتاب

    نرم نرمک می رسد اینک بهار

    خوش به حال روزگار

    ای دل من، گرچه در این روزگار

    جامه رنگین نمی پوشی به کام

    باده رنگین نمی نوشی به جام

    نقل و سبزه در میان سفره نیست

    جامت از آن مِی که می باید تهی است

    ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم

    ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب

    ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار

    نرم نرمک می رسد اینک بهار

    خوش به حال روزگار

    گر نکوبی شیشه غم را به سنگ

    هفت رنگش می شود هفتاد رنگ

    ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم

    ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب

    ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار

    نرم نرمک می رسد اینک بهار

    خوش به حال روزگار

    **************************

    نیمه شب بود و غمی تازه نفس

    ره خوابم زد و ماندم بیدار

    ریخت از پرتو لرزنده شمع

    سایه دسته گلی بر دیوار

    همه گل بود ولی روح نداشت

    سایه ای مضطرب و لرزان بود

    چهره ای سرد و غم انگیز و سیاه

    گوئیا مرده سرگردان بود

    شمع خاموش شد از تندی باد

    اثر از سایه به دیوار نماند

    كس نپرسید : كجا رفت ؟ كه بود ؟

    كه دمی چند در اینجا گذراند !

    این منم خسته در این كلبه تنگ

    جسم درمانده ام از روح جداست

    من اگر سایه خویشم ، یارب

    روح آواره من كیست ، كجاست ؟


    به نیستی نمی اندشیم... چون نیست...
    http://myeyes1366.blogfa.com

  5. 6 کاربر مقابل از GALAXY عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  6. #3


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.45
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    6,921
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,321 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 298 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    NEW زندگی نامه نظامی گنجوی

    زندگی نامه نظامی گنجویاخلاقدر پاکی اخلاق و تقوی، نظیر حکیم نظامی را در میان تمام شعرای عالم نمیتوان پیدا کرد. در تمام دیوان وی یک لفظ رکیک و یک سخن زشت پیدا نمیشود و یک بیت هجو از اول تا آخر زندگی بر زبانش جاری نشدهاست. از استاد بزرگ گنجه شش گنجینه در پنج بحر مثنوی جهان را یادگار است که مورد تقلید شاعران زیادی قرار گرفتهاست، ولی هیچکدام از آنان نتوانستهاند آنطور که باید و شاید از عهده تقلید برآیند. این شش دفتر عبارتند از:

    مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر، شرفنامه و اقبالنامه که همگی نشان دهنده هنر سخنوری و بلاغت گوینده توانا آن منظومه هاست.
    سبک نظامینظامی از شاعرانی است که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست. وی از آن سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد. اگر چه داستانسرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده لیکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم توانسته است شعر تمثیلی را به حد اعلای تکامل برساند نظامی است.

    وی در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع معانی و مضامین نو و دلپسند و تصویر جزئیات بانیروی تخیل و دقت در وصف مناظر و توصیف طبیعت و اشخاص و به کار بردن تشبیهات و استعارات مطبوع و نو، در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته است.

    با وجود آنکه آثار نظامی از نظر اطناب در سخن و بازی با لفاظ و آوردن اصطلاحات علمی و فلسفی و ترکیبات عربی فراوان و پیچیدگی معانی بعضی از ابیات ،قابل خرده گیری است، ولی «محاسن کلام او به قدری است که باید او را یکی از بزرگترین شعرای ایران نامید و مخصوصاً در فن خود بی همتا و بی نظیر معرفی کرد.

    نظامی در بزم سرایی، بزرگترین شاعر ادبیات پارسی است.

    به جرأت می توان گفت که او در سرایش لحظه های شادکامی بی همتاست، زبانش شیرین است و واژگانش نرم و لطیف، و گفتارش دلنشین. آن گونه که در بازگویی لحظه های رزم، نتوانسته از فشار بزم رهایی یابد به اشعار رزم نیز ناخودآگاه رنگ غنایی داده است.
    برجستگیها و ویژگیهای شعر نظامی۱- تشبیهات و توضیحات او، زیبا و هنرمندانه و بسیار خیال انگیزند.

    ۲- در تصویر جزئیات طبیعت و حالات، بسیار تواناست.

    ۳- انتخاب الفاظ و کلمات مناسب که نتیجه آشکار آن، موسیقی شعر اوست.

    ۴- ایجاد ترکیبات خاص و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند.

    ۵-تازگی معانی و ابداع ترکیبات تازه که در شعر نظامی به وفور یافت می شود، کلام وی را گاهی دچار ابهام می کند، علاوه بر اینها کثرت «لغات عربی» و «اصطلاحات علوم» و «اصول و مبانی فلسفه و معارف اسلامی» سخن این شاعر را دشوار و پیچیده کرده است.
    ادعای تفرشی بودن نظامیبعضا ادعاهائی بر تفرشی بودن این شاعر بزرگ موجود است. این ادعا عمدتاً توسط اهالی تفرش مطرح میگردد و طبق این ادعا روستای «تا» که از توابع تفرش است به عنوان زادگاه اصلی نظامی عنوان میگردد. منشا این ادعاها میتواند اشعار ذیل از اقبالنامه میتواند باشد.

    به تفرش دهی هست «تا» نامِ اونـــظامــی از آنـــجا شــده نامجوالبته صحت و سقم اینکه این اشعار در اقبالنامه اصلی بوده و یا بعدا در آن وارد شده مورد بحث است.

    دلایل زیادی در رد این ادعا ارائه شدهاست از جمله دلیل نبود منطقه یا روستائی بنام «تا» توسط استاد نفیسی. اما دلیل استاد نفیسی از آنجائیکه روستائی بدین نام موجود است قاطع نیست.

    قاطعترین دلیل برای رد این ادعا این است که تفرش را تا پیش از قرن هشتم «طبرس» مینامیدند و این را میتوان در نام «شیخ طبرسی» – عالم و مفسّر قرن پنجم- دید.
    درگذشتهمه عمر را به جز سفر کوتاهی که به دعوت قزل ارسلان (۵۸۱-۵۸۷) به یکی از نواحی نزدیک گنجه کرد، در وطن خود باقی ماند تا در سال ۶۰۲ در همین شهر در سن شصت و سه سالگی درگذشت و به خاک سپرده شد. بعضی درگذشت او را بين سالهاي ۵۹۹ تا ۶۰۲ و عمرش را شصت و سه سال و شش ماه نوشته اند.
    آثارخمسه یا پنج گنج نظامی شامل:

    * لیلی و مجنون
    * هفت پیکر
    * خسرو و شیرین
    * مخزنالاسرار
    * اسکندرنامه مشتمل بر اقبالنامه و شرفنامهقدیمی ترین مثنوی نظامی مخزن الاسرار است و بهترین آنها خسرو و شیرین است.


    هروقت هرجا که رفتم و ظلمی دیدم گفتن صبر کن بچه جون خدا جای حق نشسته آخه تا کی خدا جون جون؟؟؟؟؟؟؟ پس میشه از جای حق پاشی تا خودش بشینه سر جاش؟؟؟!!!؟؟؟!!!

  7. 5 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  8. #4


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.45
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    6,921
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,321 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 298 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    NEW حکیم عمر خیام نیشابوری

    حکیم غیاثالدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری ، ریاضیدان، ستاره شناس و شاعر ایرانی قرن ششم هجری، ۸۷۶ سال پیش در سال ۵۱۰ خورشیدی(۱۱۳۱ میلادی) دیده از جهان فرو بست. این شاعر در نیشابور متولد و در همین شهر پروش و وفات یافت.
    حکیم غیاثالدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام (به خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النیسابوری هم نامیده شده است) از ریاضیدانان، اخترشناسان بهنام دوره سلجوقی ایران بوده است، اما امروزه شهرت او بیشتر به واسطه رباعیاتش است و سرودههای او امروزه به بسیاری از زبانهای زنده دنیا، از جمله انگلیسی، فرانسه و آلمانی ترجمه شده است.
    ترجمه انگلیسی رباعیات او که توسط فیتزجرالد از مترجمان بهنام زبان انگلیسی، صورت گرفته، باعث شهرت این شاعر فارسی گو در مغرب زمین شده است.
    علاوه بر شعر، از سایر فعالیتهای مهم خیام، میتوان به اصلاح گاه شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظامالملک،که در دوره سلطنت ملکشاه سلجوقی (۴۲۶-۵۹۰ هجری قمری) بود، اشاره کرده. همچنین نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعاتاش درباره اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضیدانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده است.
    شماری از تذکرهنویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و شماری نیز وی را شاگرد امام موفق نیشابوری نوشتهاند.
    مرگ خیام در نیشابور اتفاق افتاد. گروهی از تذکره نویسان نیز وفات او را ۶۱۵ نوشتهاند، اما پس از بررسی های لازم مشخص شده که تاریخ وفات وی سال ۵۱۷ بوده است .مقبره وی هم اکنون در شهر نیشابور،در باغی که آرامگاه امامزاده محروق در آن واقع است، قرار گرفته است.
    گویا ترانههای خیام در زمان حیاتش به واسطه تعصب مردم مخفی بوده و تدوین نشده است. این سرودهها تنها بین یکدسته از دوستان همرنگ و صمیمی او شهرت داشته و در حاشیه جنگها و کتب اشخاص با ذوق قلمانداز، چند رباعی از او ثبت شده و پس از مرگش منتشر شده است.
    قدیمیترین کتابی که در آن از خیام شاعر یادی شده است «خریدة القصر» عمادالدین کاتب اصفهانی است. این کتاب به زبان عربی و در سال ۵۷۲ یعنی نزدیک به ۵۰ سال پس از مرگ خیام نوشته شده، کتاب دیگر مرصاد العباد نجمالدین رازی نيز حدود ۱۰۰ سال پس از مرگ خیام در ۶۲۰ قمری تصنیف شده است.



    هروقت هرجا که رفتم و ظلمی دیدم گفتن صبر کن بچه جون خدا جای حق نشسته آخه تا کی خدا جون جون؟؟؟؟؟؟؟ پس میشه از جای حق پاشی تا خودش بشینه سر جاش؟؟؟!!!؟؟؟!!!

  9. 5 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  10. #5


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.45
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    6,921
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,321 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 298 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    پیش فرض

    هر روز که آفتاب بر می آید ***** یک روز ز عمر ما بسر می آید
    هر صبح که نقد عمر ما میدزدد ***** دزدیست که با مشعل در می آید

    برناردشاو پرسیدند چرا از جمع دوری میکنی و خلوت و سکوت را برگزیده ای ؟ وی پاسخ داد از معاشرت با مردمان نافهم رنج میربم
    خیام شاید چنین بوده است و از مردمانی که زندگی را تنها در تفکرات کودکانه و واپس گرا میدیده اند به تنگ آمده بود و دوری از اجتماع را گزیده بود . خیام در سال 517 هجری قمری بعد از گذشت حدود هفتاد و اندی سال از عمر پربرکتش بدرسود حیات گفت .

    خیام از دید بزرگان ایرانی و جهان

    ارنست رنان : خیام نمونه برجسته آزاد اندیشی آریاییها بوده است . او پیوسته میکوشید تا گردن خود را از دست قوانین خشک و انعطاف ناپذیر اعراب رها کند .

    عمادالدین کاتب قزوینی در کتاب خریده القصر که مربوط به شعارای اسلامی است و 55 سال بعد از مرگ خیام نوشته شده است ( 570 هجری ) می گوید : عمر خیام در عصر خود بی مانند بود و در علم نجوم و حکمت ضرب المثل زمان .

    ابوالحسن بیهقی : خیام مسلط بر تمام اجزای حکمت و ریاضیات و معقولات بود .

    زمخشری دانشمند معروف : خیام را حکیم جهان و فیلسوف گیتی نامیده است .

    قفطی در تاریخ الحکما در قرن ششم میگوید : امام خراسان ( خیام ) و علامه دوران بر دانش یونان مسلط بود و باید در سیاست مدنی از او پیروی کرد . او خداشناسی را در اجتناب از شهوات جسمی میدانست . که این امر مستلزم تزکیه نفس است .

    عروضی سمرقندی در زمستان 508 سلطان کس بفرستاد تا خیام را بیاورند تا درباره رفتن شکار سلطان نظر بدهد و هوا را بررسی نماید . در جای دیگر خلیفه بغداد برای جنگ با دشمنان از حاکم سلجوقی کمک میخواهد و او منجمان را احضار میکند که نظر دهند ولی نظر آنان منفی بود و حاکم خشمگین شد . منجمان گفتند اگر باور ندارید از امام خیام نظر بخواهید نظر ما نظر اوست .

    اتمام التتمه : فیلسوف حجه الحق عمر بن ابراهیمی خیام از تمام حکمای خراسان بالاتر و پرمایه تر و در ریاضیات بر همگان فزونی داشت . روزی درباره معذوتین ( آیات قرانی ) از خیام سوال شد و او ساعتها درباره اش بحث نمود به طوری که همگان شگفت زده شدند .

    محقق روسی یوگنی برتلس در مقدمه کتابش درباره خیام میگوید : برهمگان واضح است که خیام ریاضی دان و فیلسوف ایرانی در روزگار خود با چه دشواریهایی روبرو بوده است . حتی مورخین شریعت اسلامی تفکرات او را مارهای زهر آگین و گزنده شریعت اسلام میدانستند . به نظر میرسد خیام در جلسات علمی اش سروده هایی جنجالی میگفته است که آنها از ترس حاکم شرع دهان به دهان آنرا چرخانده اند و امروز به ما رسیده است .



    هروقت هرجا که رفتم و ظلمی دیدم گفتن صبر کن بچه جون خدا جای حق نشسته آخه تا کی خدا جون جون؟؟؟؟؟؟؟ پس میشه از جای حق پاشی تا خودش بشینه سر جاش؟؟؟!!!؟؟؟!!!

  11. 5 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  12. #6


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.45
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    6,921
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,321 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 298 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    پیش فرض

    رباعیات خیام در جهان
    گفتار فلسفی این بزرگ مرد ایرانی در جهان امروز به تمام زبانهای دنیا ترجمه شده است و در بسیاری از دانشگاه معتبر جهان کتب وی تدریس می شود . به راستی جهان به این پیر خرد ایرانی میبالد .
    پرفسور آرتور کریستن سن از میان 1213 رباعی موجود در کتابخانه های جهانی بریتانیا - ملی پاریس - برلن - لنین گراد اکسفرد و کلکته و نسخه های خطی مونس الاحرار که ننسوب به خیام فیلسوف است تنها 121 رباعی را متعلق به خیام میداند .
    مرحوم صادق هدایت نیز در سال 1313 دست به تحقیقات وسیعی درباره خیام زد . وی رباعیات اصلی را با مدارک جمع آوری نمود و چاپ کرد .
    مرحوم فروغی نیز در سال 1320 کارهای بسیار مفید برای انتخاب رباعیات حقیقی خیام انجام داد و به چاپ رساند .
    تا سال 1960 نیز بیش از 3000 کتاب و رساله درباره خیام نوشته شده است .
    آقای مینویی مقالات به چاپ رسیده شده درباره خیام را تا سال 1929 بیش از 1500 مقاله میداند که فقط در آمریکا شمالی و اروپا چاپ شده است . که امروزه هزاران برابر این آمار است .
    منظومه فیتز جرالد ( 1875 ) که توسط این فرد انگلیسی جمع آوری شد را میتوان نخستین اثر جهانی از خیام دانست که تبلیغ وسیعی در جهان توسط منظومه او انجام شد .

    استاد سعید نفیسی پس از تحقیقات وسیعی درباره خیام گفت رباعیات خیام تا سال 1925 :
    سي و دو بار انگليسي - شانزده بار فرانسوي - يازده بار اردو - دوازده بار آلماني - چهار بار روسي - چهار بار ترکي - پنج بار ايتاليايي - هشت بار عربي و چند بار به ارمني و سوئدي و دانمارکي ترجمه شد و تا امرزو ثابت شده است که رباعياتش به تمام زبانهاي زنده دنيا ترجمه شده است . رباعیات جهانی خیام نام و فرهنگ ایران را برای ابدیت زنده نگه داشته است . تندیس این بزرگ مرد ایرانی , اسطوره مشرق زمین در دانشگاه فلورنس ایتالیا نصب گردیده است و حسین فخیمی مسئول ساخت این تندیس شده بود . هر ساله در 28 اردیبهشت ماه یاد و گرامیداشت او در نیشابور برقرار میگردد و مردم بسیاری از شهرهای گوناگون بر مزار پاک این فیلسوف , عارف و ستاره شناس بزرگ ایرانی گردهم می آیند . یادش گرامی . روحش شاد

    سنگ آرامگه عمر خیام در نیشابور خراسان - کل مقبره باشکوه این بزرگ مرد تاریخ به فرمان رضا شاه ساخته شد . آرامگاه بزرگان دیگری همچون عطار عارف نامدار و کمال الملک نیز در کنار آرامگاه خیام می باشد .



    هروقت هرجا که رفتم و ظلمی دیدم گفتن صبر کن بچه جون خدا جای حق نشسته آخه تا کی خدا جون جون؟؟؟؟؟؟؟ پس میشه از جای حق پاشی تا خودش بشینه سر جاش؟؟؟!!!؟؟؟!!!

  13. 5 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  14. #7


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.45
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    6,921
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,321 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 298 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    پیش فرض

    خیام و دین
    فیلسوف ایرانی را میتوان بسیار فراتر از دین و قواعد اسلامی روزگار خود دانست . او به درجه ای از انسانیت , کمال , علم , عرفان و خداباوری رسیده بود که بسیاری از ندیده های هستی را در این دنیا به چشم حقیقت دید . هدف از دین کمال انسانیت و خرد و دانش است و خیام به آن درجه از عرفان و بزرگی رسیده بود که فراتر از آن می اندیشید . از دیگر آثار به جای مانده از خیام کتاب نوروزنامه است که به دین نیاکانش در دوره ایران باستان اشاره های بسیاری شده است و احترام خاصی برای پیامبر ایران باستان قائل می شود و همچنین جشنهای ایرانی ( فروردینگان - خردادگان - مهرگان - سده - نوروز و . . . ) را با چیرگی تمام زنده میکند و برای نسلهای آینده ایران تشریح میکند . عقیده خرد گرایی و بهره بری از عقل عمر خیام بدون شک از اساتید خود یعنی محمد ابن زکریای رازی و ابن سینا گرفته شده بود . خیام نیز بارها از عقاید دین گرایانی که مذهب را وسیله ای برای سرکوب انسانهای دیگر میکردند انتقاد میکند :

    می میخورم و مخالفان از چپ و راست ***** گویند مخور باده که دین را اعداست
    چون دانستم می عدو دین است ***** والله بخورم خون عدو را که رواست

    ای صاحب فتوی ز تو پر کارتریم ***** با اینهمه مستی ز تو هشیارتریم
    تو خون کسان خوری و ما خون رزان ***** انصاف بده کدام خونخوار تریم

    خیام که کوزه در سبو کرد آخر ***** کار همه عاشقان نکو کرد آخر
    افسار نماز و پوزه بند روزه ***** از گردن این خران فرو کرد آخر

    گویند مخور "می" که به شعبان نه رواست ***** نه نیز رجب که آن مه خاص خداست
    شعبان و رجب مه خدایست و رسول ***** "می" در رمضان خوریم که آن خواصه ماست

    تو غره بدانی که می نخوری ***** صد کار کنی که می غلام است آنرا

    تا توانی خدمت رندان کن ***** بنیاد نماز و روزه ویران کن
    بشنو سخن راست ز خیام عمر ***** می خور و ره زن و احسان کن

    تا چند زنم بروی دریاها خشت ***** بیزا شدم ز بت پرستان کنشت
    خیام که گفت دوزخی خواهد بود ؟ ***** که رفت به دوزخ و که آمد ز بهشت ؟

    ما با می و معشوق و شما دیر و کنشت *** ما اهل جحیمیم ( جهنم ) و شما اهل بهشت
    تقصیر من از روز ازل چیست ؟ بگو ***** نقاش چنین بلوح تقدیر نوشت



    هروقت هرجا که رفتم و ظلمی دیدم گفتن صبر کن بچه جون خدا جای حق نشسته آخه تا کی خدا جون جون؟؟؟؟؟؟؟ پس میشه از جای حق پاشی تا خودش بشینه سر جاش؟؟؟!!!؟؟؟!!!

  15. 5 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  16. #8


    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    شماره عضویت
    5271
    میانگین پست در روز
    0.01
    نوشته ها
    21
    تشکر
    12
    تشکر شده 35 بار در 19 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 0 تاپیک


    P30Parsi

    Talking سعدی شیرازی

    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]

    معرفی سعدی شیرازی :
    ابومحمد مُصلِح بن عَبدُالله
    مشهور به سعدی شیرازی (حدود ۵۸۵ یا حدود ۶۰۶ – ۶۷۱ یا ۶۹۱ هجری قمری) شاعر و نویسندهٔ پارسیگوی ایرانی است. مقامش نزد اهل ادب تا بدانجاست که به وی لقب استاد سخن دادهاند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات وی است.

    زندگی نامه سعدی شیرازی :
    سعدی در شیراز متولد شد. پدرش در دستگاه دیوانی اتابک سعد بن زنگی، فرمانروای فارس شاغل بود.
    سعدی هنوز طفل بود که پدرش در گذشت. در دوران کودکی با علاقه زیاد به مکتب میرفت و مقدمات علوم را میآموخت. هنگام نوجوانی به پژوهش و دین و دانش علاقه فراوانی نشان داد. اوضاع نابسامان ایران در پایان دوران سلطان محمدخوارزمشاه و بخصوص حمله سلطان غیاث الدین، برادر جلال الدین خوارزمشاه به شیراز (سال ۶۲۷) سعدی راکه هوایی جز کسب دانش در سر نداشت برآن داشت دیار خود را ترک نماید. سعدی در حدود ۶۲۰ یا ۶۲۳ قمری از شیراز به مدرسهٔ نظامیهٔ بغداد رفت و در آنجا از آموزههای امام محمد غزالی بیشترین تأثیر را پذیرفت (سعدی در گلستان غزالی را «امام مرشد» مینامد). غیر از نظامیه، سعدی در مجلس درس استادان دیگری از قبیل شهابالدین سهروردی نیز حضور یافت و در عرفان از او تأثیر گرفت. معلم احتمالی دیگر وی در بغداد ابوالفرج بن جوزی (سال درگذشت ۶۳۶) بودهاست که در هویت اصلی وی بین پژوهندگان (از جمله بین محمد قزوینی و محیط طباطبایی) اختلاف وجود دارد.
    پس از پایان تحصیل در بغداد، سعدی به سفرهای متنوعی پرداخت که به بسیاری از این سفرها در آثار خود اشاره کردهاست. در این که سعدی از چه سرزمینهایی دیدن کرده میان پژوهندگان اختلاف نظر وجود دارد و به حکایات خود سعدی هم نمیتوان چندان اعتماد کرد و به نظر میرسد که بعضی از این سفرها داستانپردازی باشد (موحد ۱۳۷۴، ص ۵۸ه)، زیرا بسیاری از آنها پایه نمادین و اخلاقی دارند نه واقعی. مسلم است که شاعر به عراق، شام و حجاز سفر کرد است و شاید از هندوستان، ترکستان، آسیای صغیر، غزنه، آذربایجان، فلسطین، چین، یمن و آفریقای شمالی هم دیدار کرده باشد.
    سعدی در حدود ۶۵۵ قمری به شیراز بازگشت و در خانقاه ابوعبدالله بن خفیف مجاور شد. حاکم فارس در این زمان اتابک ابوبکر بن سعد زنگی(۶۲۳-۶۵۸) بود که برای جلوگیری از هجوم مغولان به فارس به آنان خراج میداد و یک سال بعد به فتح بغداد به دست مغولان (در ۴ صفر ۶۵۶) به آنان کمک کرد. در دوران ابوبکربن سعدبن زنگی شیراز پناهگاه دانشمندانی شده بود که از دم تیغ تاتار جان سالم بدر برده بودند. در دوران وی سعدی مقامی ارجمند در دربار به دست آورده بود. در آن زمان ولیعهد مظفرالدین ابوبکر به نام سعد بن ابوبکر که تخلص سعدی هم از نام او است به سعدی ارادت بسیار داشت. سعدی به پاس مهربانیهای شاه سرودن بوستان را در سال ۶۵۵ شروع نمود. و کتاب را در ده باب به نام اتابک ابوبکر بن سعدبن زنگی در قالب مثنوی سرود. هنوز یکسال از تدوین بوستان نگذشته بود که در بهار سال ۶۵۶ دومین اثرش گلستان را بنام ولیعهد سعدبن ابوبکر بن زنگی نگاشت و خود در دیباچه گلستان میگوید. هنوز از گلستان بستان یقینی موجود بود که کتاب گلستان تمام شد.

    نظرات درباره تاریخ تولد و وفات :


    بر اساس تفسیرها و حدسهایی که از نوشتهها و سرودههای خود سعدی در گلستان و بوستان میزنند، و با توجه به این که سعدی تاریخ پایان نوشته شدن این دو اثر را در خود آنها مشخص کردهاست، دو حدس اصلی در تاریخ تولد سعدی زده شدهاست. نظر اکثریت مبتنی بر بخشی از دیباچهٔ گلستان است (با شروع «یک شب تأمل ایام گذشته میکردم») که بر اساس بیت «ای که پنجاه رفت و در خوابی» و سایر شواهد این حکایت، سعدی را در ۶۵۶ قمری حدوداً پنجاهساله میدانند و در نتیجه تولد وی را در حدود ۶۰۶ قمری میگیرند. از طرف دیگر، عدهای، از جمله محیط طباطبایی در مقالهٔ «نکاتی در سرگذشت سعدی»، بر اساس حکایت مسجد جامع کاشغر از باب پنجم گلستان (با شروع «سالی محمد خوارزمشاه، رحمت الله علیه، با ختا برای مصلحتی صلح اختیار کرد») که به صلح محمد خوارزمشاه که در حدود سال ۶۱۰ بودهاست اشاره میکند و سعدی را در آن تاریخ مشهور مینامد، و بیت «بیا ای که عمرت به هفتاد رفت» از اوائل باب نهم بوستان، نتیجه میگیرد که سعدی حدود سال ۵۸۵ قمری، یعنی هفتاد سال پیش از نوشتن بوستان در ۶۵۵ قمری، متولد شدهاست. اکثریت محققین (از جمله بدیعالزمان فروزانفر در مقالهٔ «سعدی و سهروردی» و عباس اقبال در مقدمه کلیات سعدی) این فرض را که خطاب سعدی در آن بیت بوستان خودش بودهاست، نپذیرفتهاند. اشکال بزرگ پذیرش چنین نظری آن است که سن سعدی را در هنگام مرگ به ۱۲۰ سال میرساند! حکایت جامع کاشغر نیز توسط فروزانفر و مجتبی مینوی داستانپردازی دانسته شدهاست، اما محمد قزوینی نظر مشخصی در این باره صادر نمیکند و مینویسد «حکایت جامع کاشغر فیالواقع لاینحل است». محققین جدیدتر، از جمله ضیاء موحد (موحد ۱۳۷۴، صص ۳۶ تا ۴۲)، کلاً این گونه استدلال در مورد تاریخ تولد سعدی را رد میکنند و اعتقاد دارند که شاعران کلاسیک ایران اهل «حدیث نفس» نبودهاند بنابراین نمیتوان درستی هیچیک از این دو تاریخ را تأیید کرد.
    وفات سعدی را اکثراً در ۶۹۱ قمری میدانند. ولی عدهای از جمله سید حسن تقیزاده احتمال دادهاند که سعدی در حدود ۶۷۱ قمری فوت کردهاست. محمد قزوینی در نامهای به تقیزاده مینویسد که احتمال ۶۷۱ بسیار قوی است ولی آن را «خرق اجماع مورخین» و «باعث طعن» میداند.

    آرامگاه سعدی شیرازی :


    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]
    سعدی در خانقاهی که اکنون آرامگاه اوست و در گذشته محل زندگی او بود، به خاک سپرده شد که در ۴ کیلومتری شمال شرقی شیراز، در دامنه کوه فهندژ، در انتهای خیابان بوستان و در کنار باغ دلگشا است. این مکان در ابتدا خانقاه شیخ بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا میگذرانده و سپس در همانجا دفن شدهاست. برای اولین بار در قرن هفتم توسط خواجه شمس الدین محمد صاحبدیوانی وزیر معروف آباقاخان، مقبرهای بر فراز قبر سعدی ساخته شد. در سال ۹۹۸ به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شیخ ویران گردید و اثری از آن باقب نماند. تا این که در سال ۱۱۸۷ ه.ق. به دستور کریمخان زند، عمارتی ملوکانه از گچ و آجر بر فراز مزار شیخ بنا شد که شامل ۲ طبقه بود. طبقه پایین دارای راهرویی بود که پلکان طبقه دوم از آنجا شروع میشد. در دو طرف راهرو دو اطاق کرسی دار ساخته شده بود. در اطاقی که سمت شرق راهرو بود، قبر سعدی قرار داشت و معجری چوبی آن را احاطه کره بود. قسمت غربی راهرو نیز موازی قسمت شرقی، شامل دو اطاق میشد، که بعدها شوریده (فصیح الملک) شاعر نابینای شیرازی در اطاق غربی این قسمت دفن شد. طبقه بالای ساختمان نیز مانند طبقه زیرین بود، با این تفاوت که بر روی اطاق شرقی که قبر سعدی در آنجا بود، به احترام شیخ اطاقی ساخته نشده بود و سقف آن به اندازه دو طبقه ارتفاع داشت. بنای فعلی آرامگاه سعدی از طرف انجمن آثار ملی در سال ۱۳۳۱ ه-ش با تلفیقی از معماری قدیم و جدید ایرانی در میان عمارتی هشت ضلعی با سقفی بلند و کاشیکاری ساخته شد. رو به روی این هشتی، ایوان زیبایی است که دری به آرامگاه دارد.







  17. 5 کاربر مقابل از CoAla عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  18. #9


    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    شماره عضویت
    5271
    میانگین پست در روز
    0.01
    نوشته ها
    21
    تشکر
    12
    تشکر شده 35 بار در 19 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 0 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض آثار سعدی شیرازی

    از سعدی آثار بسیاری در نظم و نثر ماندهاست:

    1. بوستان: کتابیاست منظوم در اخلاق.
    2. گلستان: به نثر مسجع
    3. دیوان اشعار: شامل غزلیات و قصاید و رباعیات و مثنویات و مفردات و ترجیعبند و غیره (به فارسی) و چندین قصیده و غزل عربی.
      1. صاحبیه: مجموعه چند قطعه فارسی و عربیاست که سعدی در ستایش شمسالدین صاحب دیوان جوینی، وزیر اتابکان سرودهاست.
      2. قصاید سعدی: قصاید عربی سعدی حدود هفتصد بیت است که بیشتر محتوای آن غنا، مدح، اندرز و مرثیهاست. قصاید فارسی در ستایش پروردگار و مدح و اندرز و نصیحت بزرگان و پادشاهان آمدهاست.
      3. مراثی سعدی:قصاید بلند سعدی است که بیشتر آن در رثای آخرین خلیفه عباسی المستعصم بالله سروده شدهاست و در آن هلاکوخان مغول را به خاطر قتل خلیفه عباسی نکوهش کردهاست.سعدی چند چکامه نیز در رثای برخی اتابکان فارس و وزرای ایشان سرودهاست.
      4. مفردات سعدی:مفردات سعدی شامل مفردات و مفردات در رابطه با پند و اخلاق است.

    4. رسائل نثر:
      1. کتاب نصیحةالملوک
      2. رساله در عقل و عشق
      3. الجواب
      4. در تربیت یکی از ملوک گوید
      5. مجالس پنجگانه

    5. هزلیات سعدی

    از میان چاپهای انتقادی آثار سعدی دو تصحیح محمدعلی فروغی و غلامحسین یوسفی از بقیه معروفترند.



  19. 5 کاربر مقابل از CoAla عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  20. #10


    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    شماره عضویت
    5271
    میانگین پست در روز
    0.01
    نوشته ها
    21
    تشکر
    12
    تشکر شده 35 بار در 19 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 0 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض گلستان و بوستان سعدی

    گلستان

    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]
    گلستان کتابی است که سعدی یک سال پس از اتمام بوستان، کتاب نخستش، آن را به نثر آهنگین فارسی در هفت باب «سیرت پادشاهان»، «اخلاق درویشان»، «فضیلت قناعت»، «فوائد خاموشی»، «عشق و جوانی»، «ضعف و پیری»، «تأثیر تربیت»، و «آداب صحبت» نوشته است.


    بوستان

    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]

    بوستان کتابیاست منظوم در اخلاق در بحر متقارب (فعولن فعولن فعولن فعل) و چنانکه سعدی خود اشاره کردهاست نظم آن را در ۶۵۵ ه.ق. به پایان بردهاست. کتاب در ده باب تألیف و تقدیم به بوبکر بن سعد زنگی شدهاست. معلوم نیست خود شیخ آن را چه مینامیدهاست. در بعضی آثار قدیمی به آن نام سعدینامه دادهاند. بعدها به قرینهٔ نام کتاب دیگر سعدی (گلستان) نام بوستان را بر این کتاب نهادند. بابهای آن از قرار زیر است:

    1. عقل و تدبیر و رای
    2. احسان
    3. عشق و مستی و شور
    4. تواضع
    5. رضا
    6. قناعت
    7. عالم تربیت
    8. شکر بر عافیت
    9. توبه و راه صواب
    10. مناجات و ختم کتاب




  21. 6 کاربر مقابل از CoAla عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


کلمات کلیدی این موضوع

(, (ه.الف.سايه), (پرسپولیس), ), ., .::, 1, 12, 2, 8, ::., ahmad dehdari,  آشنایی با بیدل دهلوی,  بيوگرافي ماکسيم فاژي طراح آپولو,  بيوگرافي کارلو کلودی خالق پینوکیو,  زندگینامه هگل,  زندگینامه ویلیام فالکنر, upload, فارسی, فرق, فروخت, فريدون, فراموش, فرانسه, فراهانی, فرار, فراری, فراغت, فعالیت, قلم, قهر, قوانین, قبلی, قدیم, قدیمی, قرآن, قرار, كمك, كه, كه در, لقب, لحظات, لذت بخش, مفید, مقالات, مقدون, مقدس, ملك, ملک الشعرای بهار, ملاصدرا, منظره, مهم, مولوي, موارد, مورچه, می شود, میوه ای, میرزا ابوالقاسم, میرزا ابوالقاسم فراهانی, مژه, ماه, مجله, مجلات, مجموعه, مجذوب, محمدتقی بهار, محاوره, محترمانه, مديريت, مدیر, مدیریت, مذهبی, مرگ, مردمان, مسائل, مشهد, مشيري!, مشکل, مشکلات, مشت, مشترك, مضطرب, معماری, معيار, معامله, معرفی, نقد داستان, نكات, نمك, نماینده, نمایشنامه, نماز, چهره, نویسندگان, چوبی, نوشته, نيستند, نیم, نیاز, نگهداری, چگونه, چگونگی, نگران, نامه, نامزد, ناکامی, ناراحت, نبايد, نباید, نجوم, چخوف, نخستین, نزدیك, چشم, نشانه, نظام, هم, همراه, هنر, هوگو, هوشنگ, هانس, هاي, های, هارپاگ, ويكتور هوگو, واقعیت, وجدان, وحشی, وحشی بافقی, وسواس, ي, یكی, یک, یکی, یادگیری, یداللهی, کلیه, کلیدی, کلیسا, کلاس, کمتر, که, کوتاه, کودکان, کپی, کانون, کاغذ, کتاب, کرمان, کریستین, کردن, کسی, کشیدن, کشت, کشته, کشتگان, گفتگو, گلشیری, گنجینه, گوسفند, گذاشتن, گرفتن, گرفته, گروه, گسترش, پنج, پول, پیش بینی, پیشانی, پیشرفت, پارس, پارسی, پرچم, پرهیز, پرده, پسر, آموزش, آماده, آمریکا, آندرسن, آهن, آهنگ, آینده, آیینه, آیا, آتلانتیس, آتش, آره, آزاد, آزار, آشنا, آشنايی, آغاز, افق, افزودن, افسردگی, افشین, افشین یداللهی, الدين, امير, اما, امان, انگیزه, انتظار, انجمن, انسان, اهواز, او, اوقات, اولیه, ايران, ايراني, ايرانی, ایتالیایی, ایده, ایران, ایرانی, اگر, ابوالقاسم, ابتهاج, ابزار, اتفاق, اجتماعی, اخلاقی, اختراع, ارزش, ارضی, از, ازدواج, اسفند, اسكندر, اسلام, اسلامی, است, استفاده, استقلال, استان, استاد, استراتژی, اسرار, اشیا, اشک, اشراق, اصفهان, اصل, اصول, اصطلاح, اصطلاحات, اطلاعات, اعدام, بلخي, به, بهانه, بهترین, بوی, بود, بوشهر, بیمار, بیماری, بیهقی, بیوگرافی, بیشتر, با, بافق, بافقی, بازديد, بازدید, باعث, بدبيني, بدست, بر, برق, برنامه, براي, برای, بررسی, بزرگ, بزرگان, بزرگترین, تلاش, تلخ, تنهايي, تهران, توزیع, تا, تاثير, تاريخ, تاریخ, تاریخ بیهقی, تاریخی, تاسف, تبلیغات, تجاوز, تجدیدنظر, تحقیق در مورد فراهانی, تحقیق در مورد بیهقی, تحقیق شیخ, تحقیق شیخ اشراق, تخیلی, تخت, ترک, تسلیت, تصوير, تصويري, تصویری, تعطیل, جلال, جمشید, جنگ, جنگ جهانی, جنگی, جنسی, جواني, جواب, جوراب, جین, جا, جالب, جایی, جایزه, جاده, جدید, جراح, حفظ, حملات, حماسی, حیوان, حافظ, حافظه, حال حاضر, حاضر, حساسیت, خلیج, خلیج فارس, خلاقیت, خنده, خنده دار, خواهر, خواجه, خوب و بد, خيانت, خيس, خیابان, خاموش, خانه, خانواده, خاکی, خاطر, خبر, خجالت, خدمات, خدمت, خدا, خراب, خرابه, خسته, خستگي, خصوصیات, دقیقه, دقت, دلکش, دلايل, دماغ, دنیا, دوباره, دود, دوران, دوستانه, دینی, دیگر, دیدن, دکتر, دانمارک, دانشجویی, داخل, دارالفنون, دارد, داشتن, دخترانه, در, دریچه, درآمد, درخواست, دردناک, درست, دست‌, دستگاه گوارش, ذهن, رفتن, رقابت, رنگ, روانی, روانپزشکی, روابط, روحي, روحیه, رودخانه, روشن, رام, راه, راهنمای, رايج, راجع, رادیو, زمان, زنی, زناشویی, زندگي, زندگي نامه, زندگي نامه هوگو, زندگينامه, زندگينامه باباطاهر همدانی, زندگی, زندگی نامه استفان ویلیام هاوکینگ, زندگینامه مهدي اخوان ثالث, زودتر, زیاد, زبان, زدن, زشت, سلامتی, سلسله, سوخت, سوزانده, سال, سایه, ساخت, ساخته, سازمان, ساعت, ستاره, سروده, سریعتر, سست, سعودی, سعی, سعدي, شنيدن, شهيد, شهرهای, شهریار،شاعر, شوک, شیخ, شیخ اشراق, شیراز, شکل, شگفت انگيز, شاهزاده, شایع, شب, شد, شدید, شروع, شعر, شعر های هوشنگ, شعرای, صفویان, صلح, صبح, صدر, صرف, طنز, طبیعت, طرفداران, طرز, ظاهر, عقل, علمی, عمده, عمر, عمران, عادات, عاشق, عاطفي, عزیز, عشق, عصاره, عصبي, غبار

نمایش برچسب‌ها