صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20
  1. #1


    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    شماره عضویت
    25715
    میانگین پست در روز
    0.00
    نوشته ها
    4
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 0 تاپیک


    P30Parsi

    Question رهنمایی درباره ساخت زیر دریایی

    درباره زیردریایی اطلاتی می خواستم این که یک زیر دریایی چگونه ساخته میشود دارای چه قسمت هایی است




  2. 5 کاربر مقابل از nane عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  3. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many
     

  4. #2


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    نا کجا اباد
    شماره عضویت
    14493
    میانگین پست در روز
    4.76
    علایق
    همسرم
    شغل و حرفه
    بازرس کنترل کیفیت
    نوشته ها
    8,064
    تشکر
    4,559
    تشکر شده 6,987 بار در 4,967 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    اولين زيردر يايي در سال 1580 توسط ويليام بورن انگليسي ساخته شدزيردريايي او داراي يک پوسته چرمي بود که با باد کردن آن حجم زيردريايي در نتيجه بويانسي آن افزايش مي يافت و زيردريايي به سطح آب مي آمد و با کم کردن باد آن بويانسي کاهش يافته و زيردريايي غوص مي کرد.
    اولين زيردريايي نظامي جهان توسط ديويد بوشنل امريکايي در سال 1776 ساخته شد. او توسط اين زيردريايي به يک کشتي انگليسي حمله کرد اما نتوانست به آن آسيب برساند.

    کشورهاي متعدي توانايي ساخت زيردريايي را دارند منجمله آلمان انگلستان روسيه چين فرانسه کره شمالي ژاپن و...

    سوال سوم:
    يکي از پارامترهاي بسيار موثر در زيردريايي زمان ماندگاري در زير آب مي باشد يعني هر چه زيردريايي بيشتر بتواند در زير آب مانده و مخفي شود. عامل اصلي در تعيين اين پارامتر انرژي و هواي تنفسي مي باشد در زيردريايي ديزل الکتريک ميزان ذخيره باطري و هواي فشرده عامل اين مطلب است. با توسعه علم در زمينه راکتورهاي کوچک و کاربرد آنها در زيردريايي ها محدوديت توليد انرژي در آنها حذف شده به نحوي که زيردريايي مي توانست بدون نياز به سوخت گيري چند سال در دريا بماند و حتي از زير يخهاي قطب عبور نماید. پس اختلاف زيردريايي هاي اتمي با زيردريايي هاي سنتي در استفاده از نيروي هسته اي در رانش زيردريايي مي باشد.

    زيردريايي را مي بايست با توجه به نوع ماموريت آت بررسي کرد. به عنوان مثال درآب هاي کم عمق مثل خليج فارس زيردريايي هاي کوچک براي شناورهاي سطحي و زير سطحي بسيار خطرناک بوده و خطري بسيار بلقوه براي آنها به حساب مي آيد. اما در اب هاي عميق زيردريايي هاي اتمي قابليت بسيار بالايي دارند. اما شايد بتوان sea wolf را يکي از زيردريايي بسيار پيشرفته دنيا ناميد.



  5. 6 کاربر مقابل از Sohr@b عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  6. #3


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    نا کجا اباد
    شماره عضویت
    14493
    میانگین پست در روز
    4.76
    علایق
    همسرم
    شغل و حرفه
    بازرس کنترل کیفیت
    نوشته ها
    8,064
    تشکر
    4,559
    تشکر شده 6,987 بار در 4,967 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    سیستم رانش اتمی در زیردریایی متشکل از بخش های زیر است"
    1- راکتور
    که در آن میله های سوختی در واکنش زنجیره ای شکسته و انرژی گرمایی تولید می شود/
    2- سیکل اولیه
    در این سیکل گرمای تولید شده در داخل راکتور به یک مبدل حرارتی منتقل می شود/
    3- سیکل ثانویه
    در این سیکل گرمای مبادله شده در داخل مبدل باعث تبخیر آب شده و این سیکل باعث گردش دو توربین بخار می گردد.
    4- توربو ژنراتور
    در این بخش با استفاده از بخار سیکل ثانویه برق مصرفی در زیردریایی تولید میگردد. یکی از اصلی ترین کاربرد این برق تجزیه آب و تولید اکسیژن جهت ماندگاری زیردریایی در زیر آب می باشد.
    5- توربین اصلی
    در این توربین با استفاده از بخار سیکل ثانویه نیروی دورانی جهت انتقال به پروانه و حرکت زیردریایی تامین می گردد.


    در ساخت زیردریایی تقریبا از تمام علوم استفاده می شود مانند فیزیک شیمی روانشناسی انواع مختلف علوم مهندسی مانند برق مکانیک مواد و...



  7. 5 کاربر مقابل از Sohr@b عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  8. #4


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    نا کجا اباد
    شماره عضویت
    14493
    میانگین پست در روز
    4.76
    علایق
    همسرم
    شغل و حرفه
    بازرس کنترل کیفیت
    نوشته ها
    8,064
    تشکر
    4,559
    تشکر شده 6,987 بار در 4,967 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    يکي از مراحل بسيار مهم در طراحي زيردريايي توجه به مسائل ارگونومي و شرايط پرسنل در عمليات ها در شرايط بسيار سخت در داخل زيردريايي مي باشد افراد مختلف با تخصص هاي مختلفي در اين زمينه کار مي کنند مانند روانشناسان و...



  9. 5 کاربر مقابل از Sohr@b عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  10. #5


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    نا کجا اباد
    شماره عضویت
    14493
    میانگین پست در روز
    4.76
    علایق
    همسرم
    شغل و حرفه
    بازرس کنترل کیفیت
    نوشته ها
    8,064
    تشکر
    4,559
    تشکر شده 6,987 بار در 4,967 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    سوال شماره ۱ )دلیل استفاده از استوانه دور پروانه چیست؟
    استوانه اطراف پروانه را «کورت نازل: Kort Nozzle» گویند که برای افزایش بازدهی پروانه در توان بالاتر از ۵ MW در زیردریایی­های واقعی استفاده می­شود و برای توان­های پایین، اثر چندانی ندارد. استفاده از آن در زیردریایی­های مدل، ضروری نیست.
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]
    سوال شماره ۲ )محدوده قطر پروانه زیردریایی چقدر است؟
    قطر پروانه زیردریایی، ۷۰- ۴۰ درصد قطر بدنه (حداکثر قطر بدنه) می­تواند باشد.
    سوال شماره ۳ )طول رایج در زیردریایی­های مدل چقدر است؟
    معمولاً طول زیردریایی­های مدل رایج در دنیا ۵/۱-۱ متر می­باشد ولی محدوده مجاز در این مسابقات ۱۰۰- ۶۰ سانتیمتر است.
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]
    برای مشاهده پاسخ بقیه سوالات روی ادامه مطلب کلیک کنید .”
    سوال شماره ۴ )مفهوم دو بدنه یا تک­بدنه بودن زیردریایی چیست؟ آیا در افزایش استحکام بدنه در عمق آب نقش دارد؟
    منظور از تک­بدنه بودن زیردریایی این است که دارای روکش هیدرودینامیکی برای کاهش مقاومت نمی­باشد. زیردریایی­های دوبدنه علاوه بر بدنه فشار (که تحمل فشار عمق آب را دارد و تجهیزات در محیط خشک داخل آن نصب می­شوند)، دارای یک روکش هیدرودینامیکی دیگری بر روی بدنه فشار است که شکل مناسب از نظر هیدرودینامیکی (دوکی­شکل) را فراهم می­کند. روکش هیدرودینامیک را بدنه کاذب نیز می­گویند و دارای سوراخ­های متعددی است که آب از آن عبور می­کند. پس دارای نقش سازه­ ای در تحمل فشار عمق توسط بدنه نیست. معمولاً در زیردریایی های مدل، زیردریایی به صورت تک­بدنه ساخته می­شود. یعنی کل بدنه آب ­بند می­باشد. اجرای این نوع بدنه ساده ­تر است.
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]




  11. 6 کاربر مقابل از Sohr@b عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  12. #6


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    نا کجا اباد
    شماره عضویت
    14493
    میانگین پست در روز
    4.76
    علایق
    همسرم
    شغل و حرفه
    بازرس کنترل کیفیت
    نوشته ها
    8,064
    تشکر
    4,559
    تشکر شده 6,987 بار در 4,967 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    سوال شماره ۵ )زیردریایی چگونه غوص و صعود می­کند؟
    طبق قانون ارشمیدس، هر جسمی که داخل آب قرار می­گیرد، به اندازه وزن آن جابجا شده، نیروی رو به بالا ایجاد می­کند که در مهندسی دریایی به آن «نیروی شناوری یا بویانسی» گفته می­شود. برابری وزن و بویانسی باعث شناور ماندن جسم می­شود.
    نیروی بویانسی و شناوری W=B=pgv
    ( v، حجم داخل آب بدنه)
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]
    حال برای غوطه­ ور شدن یک زیردریایی نیز همین اتفاق می­افتد. اگر زیردریایی در سطح آب باشد، وزن کل بدنه و تجهیزات، برابر وزن آب جابجا شده (توسط قسمتی از بدنه که داخل آب است) می­شود. در این حالت بخشی از بدنه بیرون آب است. حال اگر زیردریایی بخواهد به زیر آب برود باید بتواند افزایش وزن بدهد، به گونه­ای که بتواند حجم بالای آب را نیز به زیر آب بکشد. برای این منظور از یک یا دو مخزن به نام مخزن شناوری (بالاست) استفاده می­شود. حجم آب داخل مخزن باید به حدی باشد که بتواند بر بویانسی قسمت بالای خط آب غلبه کند. با پر شدن مخزن شناوری، زیردریایی از حالت شناوری به غوطه­ وری منتقل می­شود و با تخلیه شدن مخزن، زیردریایی از حالت غوطه­ وری به شناوری منتقل می­شود.
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]
    نکته مهم: در یک تصور غلط که خیلی هم رایج است، افراد تصور می­کنند که هرچه آب بیشتری وارد مخزن شناوری می­شود، زیردریایی به عمق بیشتری می­رود. مثلاً اگر ۱ لیتر آبگیری کند به عمق ۱ متری و اگر ۱۰ لیتر آبگیری کند به عمق ۱۰ متری می­رود. این تصور کاملاً غلط است. چرا؟
    گفتیم که هم در شرایط سطح آب (شناوری) و هم زیرسطح آب (غوطه­وری)، وزن و بویانسی با هم برابر می­شوند. با این تفاوت که در سطح آب، مخزن شناور خالی است و قسمتی از بدنه بیرون آب است ولی در زیر آب، مخزن شناوری پر است و بدنه به طور کامل در زیر سطح آب است. یعنی همواره: W=B .
    حال اگر وزن از بویانسی بیشتر شود، W>B (حتی به اندازه ۱ گرم)، زیردریایی آنقدر افزایش عمق می­دهد تا به کف دریا یا استخر برخورد کند (حتی اگر عمق ۱۰۰۰ متر هم باشد!). بنابراین غوص کردن زیردریایی به صورت استاتیکی بسیار دشوار است به همین دلیل زیردریایی­ها پس از پر شدن مخزن شناوری، به صورت دینامیکی (در حال حرکت) و توسط نیروی بالک­ها غوص می­کند. با تخلیه شدن مخزن شناوری نیز عکس این مسئله اتفاق می­افتد و زیردریایی در هر عمقی که باشد، خود را به سطح آب می­رساند.
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]




  13. 6 کاربر مقابل از Sohr@b عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  14. #7


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    نا کجا اباد
    شماره عضویت
    14493
    میانگین پست در روز
    4.76
    علایق
    همسرم
    شغل و حرفه
    بازرس کنترل کیفیت
    نوشته ها
    8,064
    تشکر
    4,559
    تشکر شده 6,987 بار در 4,967 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    سوال شماره ۶ )آیا با تغییر عمق، بویانسی کاهش می­یابد؟
    با افزایش عمق، از آنجا که بدنه زیردریایی فشرده می­شود، به مقدار کمی از نیروی بویانسی کاسته می­شود. برای زیردریایی­های مدل که معمولاٌ عمق غوص حداکثر ۳-۲ متر است، این کاهش بویانسی قابل صرف نظر است.
    سوال شماره ۷ )نسبت حجم مخزن شناوری (بالاست) به حجم کل بدنه حدوداً چه مقدار است؟
    در زیردریایی­ها بین ۳۰- ۱۰ درصد حجم بدنه است. حجم بدنه بالای آب برابر با حجم مخزن شناوری است. لذا به حجم مخزن شناوری، ذخیره بویانسی (حجم بالای آب) هم می­گویند. تعیین دقیق حجم مخزن بالاست، وابسته به حجم آب ناپذیر بالای خط آب است که در زیردریایی­های مختلف، متفاوت است.
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]
    سوال شماره ۸ )نسبت ابعادی بین طول(L)و قطر(D)زیردریایی در چه محدوده­ای است؟
    - در زیردریایی ­های دوکی ­شکل (شکل بدنه شبیه قطره چکیده): L/D=6-7
    - در زیردریایی ­هایی که قسمت میانی بدنه استوانه ­ای است: L/D=9-10
    در این مسابقات، حداکثر طول مجاز زیردریایی، ۱ متر می­باشد.
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]




  15. 6 کاربر مقابل از Sohr@b عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  16. #8


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    نا کجا اباد
    شماره عضویت
    14493
    میانگین پست در روز
    4.76
    علایق
    همسرم
    شغل و حرفه
    بازرس کنترل کیفیت
    نوشته ها
    8,064
    تشکر
    4,559
    تشکر شده 6,987 بار در 4,967 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    سوال شماره ۹ )آیا می­توان مخزن شناوری زیردریایی را حذف کرد؟
    بله. ولی با این تاوان که زیردریایی صرفاً با نیروی بالک­ ها باید به زیر آب برود، یعنی:
    ۱- نیاز به سرعت زیاد می­باشد به گونه ­ای که بالک­ها نیروی کافی را برای غوص تولید کنند.
    ۲- نگه­ داشتن زیردریایی در زیر آب مشکل است و با کاهش سرعت زیردریایی، خودبخود به سطح آب صعود می­کند.
    ۳- باطری به سرعت تخلیه می­گردد، چراکه همراه زیردریایی در حال حرکت است.
    ۴- زیردریایی امکان توقف در عمق آب، نشستن روی کف و حالت معلق غوطه ­وری را نمی­تواند اجرا کند.
    سوال شماره ۱۰ )مقادیر حداقل و حداکثر مقدارBGرا بیان کنید.
    - در زیردریایی­های نظامی، مقدار BG برابر ۵- ۳ درصد قطر بدنه است.
    - در زیردریایی­های مدل، ۲ درصد قطر بدنه کفایت می­کند. مثلاً اگر قطر بدنه ۱۰ سانتیمتر است، مقدار BG برابر ۲ میلیمتر کافی است.
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]
    سوال شماره ۱۱)چگالی آب استخر را برای طراحی زیردریایی چقدر در نظر بگیریم؟
    - چگالی آب دریا: ۱/۰۲۵ t/m3 یا ۱۰۲۵ Kg/m3
    - چگالی آب استخر: ۱/۰۰۵ t/m3 یا ۱۰۰۵ Kg/m3






  17. 5 کاربر مقابل از Sohr@b عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  18. #9


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    نا کجا اباد
    شماره عضویت
    14493
    میانگین پست در روز
    4.76
    علایق
    همسرم
    شغل و حرفه
    بازرس کنترل کیفیت
    نوشته ها
    8,064
    تشکر
    4,559
    تشکر شده 6,987 بار در 4,967 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض



    سوال شماره ۱۲ )کارآیی برجک چیست؟
    دکل­های مخابراتی را در داخل خود جای می­دهد. برای زیردریایی­های مدل برای مشابهت با نمونه­های واقعی، بهتر است برجک وجود داشته باشد ولی امکان حذف آن (اگر مشابه نمونه واقعی باشد)، وجود دارد.
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]
    سوال شماره ۱۳)کارآیی و وظایف بالک­های جلو و عقب چیست؟
    زیردریایی برای انجام غوص و صعود دینامیکی (تغییر عمق) و تنظیم زاویه شیب، نیاز به بالک­های جلو و عقب دارد. در سرعت­های بالا، بالک­های عقب هم­ وظیفه تغییر عمق و هم وظیفه تنظیم شیب را انجام می­دهند. لذا بالک­های جلو به داخل بدنه جمع می­شوند و نیازی به آنها نیست.
    در سرعت­های پایین­تر از سرعت بحرانی (حدود ۳-۲ گره یا ۵/۱-۱ متر بر ثانیه) استفاده از بالک جلو ضروری است و معمولاً در سرعت­های پایین بالک جلو وظیفه تغییر عمق و بالک عقب وظیفه تغییر شیب را انجام می­دهد. برای مطالعات بیشتر می­توان به منبع ]۲[ مراجعه کرد.
    [برای مشاهده لینکها باید عضو شوید. ]




  19. 5 کاربر مقابل از Sohr@b عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  20. #10


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    نا کجا اباد
    شماره عضویت
    14493
    میانگین پست در روز
    4.76
    علایق
    همسرم
    شغل و حرفه
    بازرس کنترل کیفیت
    نوشته ها
    8,064
    تشکر
    4,559
    تشکر شده 6,987 بار در 4,967 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض


    سوال شماره ۱۴ )آیا در سرعت­های بالا، می­توان بالک جلو را به داخل بدنه جمع نکرد و همچنان باز باشد؟
    بله، ولی مقاومت مضاعفی را تحمیل می­کند که باعث کاهش سرعت می­شود.


    سوال شماره ۱۵ )غوص و صعود دینامیکی زیردریایی را توضیح دهید؟
    اگر زیردریایی بخواهد به صورت دینامیکی (با استفاده از بالک­ها) غوص کند، زاویه بالک جلو و عقب را به گونه­ای تنظیم می­کند که زیردریایی با شیب منفی (سر رو به پایین) و برآیند نیروهای بالک­ها رو به پایین غوص کند. برای صعود زیردریایی، زاویه بالک­ها به گونه­ ای تنظیم می­شود که با شیب مثبت (سر رو به بالا) و برآیند نیروی بالک­ها رو به بالا، صعود کند. نیروی رو به بالا یا پایین بالک­ها از زاویه فویل آنها به راحتی قابل تشخیص است.
    سوال شماره ۱۶ )روش­های حفظ عمق چیست؟
    دو حالت کلی می­توان در نظر گرفت:
    الف- حفظ عمق استاتیکی: در این حالت زیردریایی بدون حرکت است و در یک عمق مشخص به صورت غوطه­ور، معلق می­ماند. برای این منظور باید وزن و بویانسی در زیر آب دقیقاً با هم برابر باشند که کار دشواری است. لذا در زیردریایی­های واقعی از «سیستم هاور» استفاده می­شود. استفاده از سیستم هاور در زیردریایی­های مدل امکان­پذیر نیست. لذا باید بتوان تطابق لازم بین وزن و بویانسی را حتی ­المقدور فراهم کرد.
    ب- حفظ عمق دینامیکی: در این حالت، زیردریایی در یک سرعت مشخص در یک عمق ثابت حرکت می­کند و در واقع، حفظ عمق را به وسیله بالک­ها انجام می­دهد. این وضعیت می­تواند خود دو حالت کلی داشته باشد:
    ۱- زیردریایی با بویانسی خنثی (برابری کامل وزن و بویانسی) به زیر آب رفته باشد. در این حالت پس از قرار گرفتن در یک عمق مشخص، زاویه بالک­های جلو و عقب صفر می­شود و زیردریایی به صورت افقی در عمق ثابت حرکت می­کند.
    ۲- زیردریایی با بویانسی مثبت (بویانسی بیشتر از وزن) به زیر آب رفته باشد که باید همواره برآیند نیروی بالک­ها به طرف پایین باشد تا بتواند زیردریایی را در زیر آب نگه دارد. در غیر این صورت زیردریایی به سطح آب صعود می­کند.




  21. 7 کاربر مقابل از Sohr@b عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.