نمایش نتایج: از 1 به 8 از 8
  1. #1


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.96
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    8,571
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,324 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 409 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    پیش فرض دین زرتشت چیست؟

    اصول دین زرتشت برچه چیزهایی است ؟
    بنیاد دین زرتشت بر هفت پایه استوار است : یكتایی اهورامزدا ـــ پیامبری اشوزرتشت ــ پیروی از اَشاـ داشتن اندیشه ، گفتار ، كردار نیك ــ آزادی گزینش راه ــ پاداش كار نیك و پادافراه (كیفر) كار زشت ــ جاودانی روان ــ رستاخیز .

    خداوند در دینِ زرتشت چگونه معرفی شده است ؟
    در بینش اشوزرتشت ،خداوند با نام اهورامزدا معرفی شده است اهورا یعنی «هستی بخش» مز یعنی «بزرگ» و دا از «دانش و دانایی» آمده است بنابراین خداوند ، دانای بزرگ هستی بخش است كه انسان را برده و بندة خویش نمی داند بلكه با خردی كه به او هدیه كرده است جایگاه ارزشمند انسانی را به او پیشنهاد كرده است .

    آیا مراحل عرفان در دین زرتشت وجود دارد ؟
    پاسخ : آری ، شناخت خداوند ، پرورش و پویایی ویژگی های اخلاقی و نزدیك شدن به اهورامزدا، مهمترین هدف سفارش شده اَشوزرتشت در زندگی انسان است . پیام آور ایرانی باور داردكه اگر انسان رفتار خود را به شش فروزه یی كه از خداوند سرچشمه گرفته هماهنگ سازد ، گذری به هفتمین مرحله نیز خواهد داشت و به جایی خواهد رسید كه به جز خدا نخواهد دید . نخستین گام در راه نزدیك شدن به اهورا ، وَهومن یا منش نیك است ، این واژه در زبان فارسی به بهمن تبدیل شده است . نیك اندیشی یكی از فروزه های ذاتی خداوند است كه انسان نیز بایستی در نخستین گام آن را در خود پرورش دهد . گام دوم ، گزینش اَشَه وَهیشْتَه یا بهترین اشویی است كه در زبان فارسی به اردیبهشت تبدیل شده است . اشویی در ذات خداوند ، هنجار مطلق و توانایی نظم بخشیدن است ، این فروزه در انسان نیز كوششی برای هماهنگی در رفتار بر پایة اشویی ، یعنی پیوستن به راستی است . خْشَترَه وَئیریَه كه در زبان فارسی به شهریور تبدیل شده است توانایی مینوی و پادشاهی بر خود معنی می دهد توانایی گذشت و مهربانی ، توانایی كنترل رفتار ناهنجار اشا، توانایی دفاع از حق و مبارزه با دروغ ، توانایی رسیدن به آزادی و آزاد منشی و ..... كه گام سوم در راه شناخت است . گام چهارم ، فروزة «مهرورزی» است كه در گات ها به گونه سپنتَه آرَمئی تی بیان شده و در فارسی به سپندارمذ یا اسفند تبدیل شده است . در بینش اشوزرتشت رابطة بین انسان وخدا بر مبنای دوستی و محبت است نه از روی ترس و بیداد ، پس انسان باید فروزة «مهرورزی» را در خود افزایش دهد ، خویشتنداری ، گذشت ، فروتنی ، مهربانی ، بخشندگی و دهشمندی از پرتوهای این فروزه هستند . گام پنجم به صورت هَه اوروَتات ودر فارسی به گونه خورداد بیان شده در این مرحله رسایی وكمال در انسان پدیدار خواهد شد و او را به تدریج به انسان آرمانی نزدیك خواهد كرد. در بینش اشوزرتشت رسایی و جاودانگی كه ششمین مرحله است بهم پیوسته هستند . یعنی اگر انسان به رسایی برسد خود به خود به «بی مرگی» نیز خواهد رسید. اَمِرَه تات كه در فارسی به صورت امرداد آمده ، جاودانگی معنی می دهد ، بی گمان این فروزه از ویژگی ذاتی خداوند است ولی انسان نیز بر پایة نظامی كه در آفرینش او پیش بینی شده به گونه ای دیگر و به طور نسبی جاودانه خواهد شد . هفتمین گام ، در راه عرفان و شناخت اهورا ، سرَئوشَه است این واژه در فارسی به گونه «سروش» بیان شده ، نور حقیقت و ندای اهورایی است كه چون مشعلی ، نهاد انسان و دیدة دل عارف را روشن خواهد كرد ، بنابراین در كنار كار و كوشش ، مراحل عرفان نیز در انسان سپری می شود ، فروزه هایی چون پاكی و راستی ، توانایی سازنده و مهرورزی پویا خواهد شد تا رسایی و پایندگی در نهاد او فزونی یابد .

    آیا دین زرتشت در باره تناسخ صحبتی می کند ؟
    در هات 49 بند 11 از گاتها اشوزرتشت می فرماید : روان بد اندیش - بد گفتار- بدکردار برخواهد گشت . ولى به چگونگی آن اشاره یی نشده است بیگمان تناسخ و برگشت روح به کالبدهای غیر انسانی مورد نظر پیامبر ایران نبوده است.

    درباره مبارزه نیکی و بدی آیا در مقابل بدیها و بدکاران می باید ساکت نشست یا باید مبارزه کرد ؟ این مبارزه میتواند قهر آمیز باشد؟
    اشوزرتشت در پیام خود به ویژه در هات 32 بند 16 از گات ها - مبارزه با بدی و دروغکار را به کمک ابزار دانایی یعنی سخن درست ، قاطع و دلایل منطقی می داند در هات 30 بند 9 و 10 وجود همازوری راستکاران و تازه کردن جهان را ابزاری برای مبارزه با زور دروغکاران می داند و در هات 31 بند 18- پیشنهاد می دهد که چنانچه بدکاران به راه راست نیامدند باید با قدرت در برابر آنها ایستادگی کرد .

    در گاتها از عدالت چگونه صحبت می شود ؟ اگر ممکن است چند مثال بیاورید.
    اگر پرسش از عدالت خداوندی است ، در گاتها از آزادی واختیار کامل برای زن و مرد سخن به میان می آید و این آزادی مربوط به قوم ، نژاد و افراد ویژه ای نیست و برای همگان است . خداوند در گاتها سراسر نیکی و داد است که نقش یاوری وهمکاری با انسان را دارد . اهورامزدا هیچگاه بین انسانها تفاوتی نمی شناسند مگر در انتخاب راه راست و نادرست - شخص گمراه ، اگر در عذاب وجدان بسر می برد از روی آزادی خود ، راه خویش را برگزیده و مسئول کردار خویش است . بازتاب کردار نیک و بد هر فرد که برگرفته از خرد رسا و یا بی تفاوتی نسبت به اندیشه است به شخص باز خواهد گشت .

    آیا در آیین زرتشت ، کشتن انسان در شرایطی مانند "مجازات اعدام" یا شرایط دیگر آزاد است ؟
    در دین زرتشت سفارش شده تا هرفرد با یاری خرد خویش به سوی یگانه هنجار هستی یعنی راستی ، درستی و ارزش های نیک انسانی روی آورد و آرمان پیامبر این است که ظلم ، بیداد ، ستم ، جنایت و هرگونه کرداری که از کژاندیشی سرچشمه گرفته باشد در بین مردم وجود نداشته باشد . بنابراین چنانچه فردی از هنجار اشا پیروی نکرد از فرهنگ زرتشتی جدا گشته است و مجازات او بر اساس قوانین موجود در زمان و مکان خواهد بود.

    آیا از نظر آیین زرتشت ، فرضیه داروین که اجداد بشر میمون بوده اند پذیرفتنی است ؟
    یین زرتشت راهکارهایی برای درست زیستن انسانها است و اخلاق ویژه ای را به هر فرد سفارش می کند تا راه خوشبختی را دریابند و بکار گیرند و در باره آفرینش و اینگونه فرضیه ها به پیروی از دانش زمان اشاره دارد .

    آیا « چینود پل » می تواند دلیلی بر مادی بودن دنیای دیگر باشد ؟
    این پل در گات ها به نام چینَوَت پِِرِتو آمده است که چین یعنی چگونه چینَوَت یعنی چگونه زیستی و پِرِتو یعنی گذرگاه است . چون روان در گذشته حالت مادی ندارد بنابراین این گذرگاه نمی تواند به صورت پلی که از چوب و سنگ و غیره ساخته شده تعبیر شود چینوت گذرگاهی است مینوی که روان نیکوکاران از آن به شادمانی عبور خواهند کرد .

    در باور زرتشتی اعتقاد به دو گوهر همزاد و متضاد كه هر یك بسته به موقعیت در اندیشه آدمی به شكل خوب یا بد بروز می كند وجود دارد پس هیچ عمل یا فکری مطلقا بد یا خوب نیست بنابراین چرا در آیین زرتشتی دروغ کلا ناپسند شمرده شده و مثلا دروغ مصلحت آمیز ، جایز نمی باشد ؟
    سرچشمه دروغ ، برخورد دو گوهر همزاد است که در اندیشه انسانٍ بی دانش ونادان به وجود می آید . انسانٍ دانا دراندیشه و باور خود ، از دو گوهر همزاد نیکی وراستی را پویا می سازد زیرا در بینش اشوزرتشت هنجار هستی تنها بر راستی ( اَشا) استوار است و هیچگاه به دنبال دروغ که آزار دهنده و آسیب رسان است نخواهد رفت . از آنجا که هنجار هستی ، راستی است پس زرتشتیان از دروغ مصلحت آمیز نیز پرهیز می کنند زیرا مصلحت انسان در برقراری و گسترش راستی و همراه شدن با اَشا است .

    آیا مزدای زرتشت به عاشقانی چون من امکان آن را می دهد تا راه اشویی را برای خود و برای همیشه انتخاب کنم ؟
    اگر منظور از راه اشویی که مزدا سفارش کرده است ، پیوستن به اندیشه ، گفتار و کردار نیک باشد بیگمان هر شخص خدا دوست و اندیشمندی آرزو دارد تا با انجام کار نیک که برگرفته از وجدان آگاه و خرد رسا می باشد ، انسان بودن خود را در هستی به نمایش بگذارد . در این بینش راه اَشا یعنی ویژگی های پسندیده ، آگاهانه و از روی دانایی که در رفتار انسان شکل می گیرد و این حق هر شخص آزاد اندیشی است تا برای هر لحظه و همیشه از آن بهره مند گردد.

    از دو ترجمه گات های دكتر على اكبر جعفرى و موبد فیروز آذرگشسب، كدامیك را شما درست تر میدانید ؟
    هر دو ترجمه ها از پیام اشوزرتشت است ولی ترجمه موبد فیروز آذرگشسب به بررسی واژگان پرداخته و با آوردن متن دین دبیره به تفسیر هر بند هم پرداخته شده و کامل تر است .

    آیا درست است که تا قبل از ساسانیان در دین زرتشت دو خدای خیر و شر وجود داشت و در زمان ساسانیان تکامل یافت و خدا واحد شد؟
    خیر ، از زمانی که اشوزرتشت پیام خود را به مردم زمان خود رساند یکتاپرستی را سفارش کرد و خدای اندیشه او اهورامزدا نام گرفت باور به دوخدایی در هیچ زمانی مربوط به دین زرتشت نبوده است .

    روز رستاخیز در گات ها در زمان ساسانیان در این دوره چگونه تعریف می شود؟
    برداشتی كه از واژه رستاخیز در پیام زرتشت می شود زمانی است كه تمام روان ها كه زمانی در جهان مادی به سر برده اند از پس گذراندن زمانی متفاوت و شاید در شرایطی گوناگون به فروغ و روشنایی خواهند پیوست در زمان ساسانی برخی از باورها در بینش پیامبر دستخوش آمیخته شدن با فرهنگ های آن زمان قرار گرفت و به شكلی دیگر به ثبت رسید كه اندكی نیز با پیام اشوزرتشت هماهنگی ندارند هم اكنون نیز واژه رستاخیز به همان شكلی كه در پیام اشوزرتشت آمده بررسی می شود و در باور پیروان راستین اشوزرتشت جاری است .

    آیا از نظر آئین زرتشت ، دیو و جن و پرى وجود دارد ؟
    اشوزرتشت در پیام خود اشاره یی به موجوداتی به نام جن ندارد . پری یك واژه پارسی و بر مبنای زیبا روی است كه زیبایی از خواسته های ایرانیان بوده و دیو نیز خدایان پنداری پیش از زرتشت بوده اند كه ایرانیان باستان به آن باور داشته اند و با شروع یكتاپرستی ایرانیان از زمان اشوزرتشت از باور مردم گرفته شده است .

    آیا یك نفر زرتشتى چون من كه نماز نمیخواند گناهكار حساب میشود و به دوزخ میرود ؟
    فلسفه نماز و نیایش در بینش اشوزرتشت ، پیروی از هنجار اشا و برقراری آرامش در انسان است و یكی از شیوه هایی می باشد كه انسان برای داده های نیك اهورایی از آفریدگار سپاسگزاری می كند . گناهكار كسی است كه كردارش بر مبنای نیك اندیشی نباشد و به روان هستی و مردم آسیب وارد سازد. نماز نخواندن در واقع از دست دادن امتیازهای فردی است كه او را از ارزش های نیك انسانی همانند مهربانی ، فروتنی ، پارسایی و عشق دور می سازد .

    آيا ميتوان اهورامزدا را آفريننده بيماری ها و خشكسالی ها دانست ؟
    بيماري ها و پديده های طبيعي مانند زلزله ، آتش فشان و خشكسالي از فرآيندهاي طبيعي در هستی بوده كه نبايد آن ها را جلوه بد آفرينش به حساب بياوريم .

    مگر در گاتها گاههای نماز 3 بار مشخص نشده است؟ پس چرا در 5 نوبت نماز است؟
    درگاتها نيايش كردن با دستهای برافراشته، با تني پاك، رواني آرام، دلي شاد و براي خشنودي اهورامزدا به انگيزه همراهي با هنجارهستي اشا و با كردارنيك براي آباد ساختن جهان هستي پيشنهاد شده و چند بار هم در شبانه روز نيامده بلكه پيوسته است. خوشا آنان كه دايم درنمازند بهشت جاودان ماوايش بيد در زمان ساسانيان به ابتكار ماراسپند و با توجه به شرايط زندگي مردم آن زمان بخش هايي از خرده اوستا تنظيم شد و در شبانه روز 5 بار سفارش به نمازخواندن گرديده است.

    بهشت ودوزخ در دین زرتشت چگونه است ؟
    در بینش اشوزرتشت ، اهورامزدا جهان هستی را بر مبنای نظم وهنجاری درست و نیك آفریده كه اَشا نام دارد . در هنجار راستی ، اصل كنش و واكنش پیوسته وجود دارد . به عبارتی قانون عكس العمل بخشی از هنجار اَشا است كه در مورد نیك اندیشی و بد اندیشی انسان نیز نتیجه میدهد . رفتار انسان ، هماهنگ با اندیشه او می تواند خوب و سازنده و یا عكس آن ویران كننده و بد باشد . بر پایة قانون اشا ، رفتار انسان در همین جهان به خودش باز میگردد و بهشت و دوزخ را برای او بوجود می آورد . پس بهشت یا دوزخ ، بازتاب طبیعی كردار انسان است . بهشت بـرگرفته از واژه « وَهیشتـم منـو » در اوستـا اسـت ، یعنی «بهترین منش» و دوزخ از واژة اوستـایـی « دروجو دِمانِه » آمده یعنی جایگاه دروغ و مكان تیره گون كه در برخی سرودها نیز به صورت « اَچیشتم مَنُو » آمده یعنی « بدترین منش» بنابراین اهورامزدا بهشت و دوزخ را برای پاداش و یا آزار انسان در دنیای پس از مرگ نیافریده است بلكه واكنشی طبیعی برای رفتار انسان است كه بر وجدان و روان او اثر میگذارد از این دیدگاه انسان كه با اندیشه و رفتار خود توانایی ساختن دوزخ و بهشت را دارد توانایی كاهش دادن آنان را نیز خواهد داشت یعنی دوزخ برای انسان ، همیشگی نیست بلكه دیرپا و زمان داراست .

    قـانـون اَشـا را كـه زرتشت به آن اشاره كرده با چه چیزی در ادیان دیگر برابر می دانید ؟
    بیگمـان هـر دیـن بـه نـوعی جهـان بینی اشـاره می كند كه با فرهنگ و تمدن مردم زمان پیامبر و با منطقه یی ویژه هماهنگی دارد و در این راه هر یك به نظم در زندگی اشاره كرده اند . بهر روی نگرش دین زرتشت به جهان هستی ، پیروی و پیوستن به قانون اَشا است در بینش او خداوند جان و خرد ، جهان را براساس هنجاری آفریده كه بر تمام هستی حاكم است و هیچ پدیده یی از اتم تا كهكشان وجود نداردكه بر پایة این هنجار هماهنگ ، استوار نباشد پس انسان نیز باید خود را با هنجار هستی ، همگام و همراه سازد ، راستی ودرستی ، مهر و فروتنی و فروزة های نیك انسانی را در خود پرورش دهد .



    6 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  
    هروقت هرجا که رفتم و ظلمی دیدم گفتن صبر کن بچه جون خدا جای حق نشسته آخه تا کی خدا جون جون؟؟؟؟؟؟؟ پس میشه از جای حق پاشی تا خودش بشینه سر جاش؟؟؟!!!؟؟؟!!!

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many
     

  3. #2


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.96
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    8,571
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,324 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 409 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    پیش فرض نماز و نيايش و روزه در آيين زرتشتي

    نماز و نيايش و روزه در آيين زرتشتي


    در آيين زرتشتي نماز عملي اجباري و اعتياد گونه نيست که بصورت برده وار و ترس از آدمي ظالم خوانده شود و يا تجارتي سود رسان نيست تا کسي براي رسيدن به ثروت و بهره لازم آنرا بجا آورد نماز در دين زرتشت خود شناسي است و در نماز بايد انديشه پالايش شود بر طبق اعتقادات دين زرتشت هر يک از موجودات ذره اي از اهورا مزدا را در خود دارند و اين فروهر در وجود من شما و ديگران است براي همين است که اين آيين تنها آييني است که قرباني نمودن براي خدا در آن منع شده است حتي گياهان و جمادات هم از اين فروهر بي بهره نمي باشند. به همين خاطر است که آشو زرتشت در بخشي از نيايش خود مي فرمايند :((با فروتني کامل پيش از همه چيز خواستارم که بهره اي از خرد مقدس خود را به من عطا فرمايي تا به همراهي درستي کردار و ضمير پاک بتوانم خوشبختي روان آفرينش را(همه جهانيان) فراهم سازم)).
    در مورد روزه در آيين زرتشت نيز بايد گفته شود که روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا بخاطر اينکه باعث سستي بدن و عدم فعاليت مفيد و کار روزانه مي شود حرام مي باشد. چون اين موارد در آيين زرتشت نکوهيده شده وبي کاري و تن پروري بشدت نهي شده است و امابراي افراط نکردن در خوردن گوشت حيوانات روزهاي دوم و دوازدهم و چهاردهم و بيست و يکم هر ماه زرتشتيان از خوردن گوشت پرهيز مي کنند اين چهار روز متعلق به چهار امشاسپند وهمن ؛ماه و گوش و رام که از حاميان چهارپايان هستند مي باشد.

    اما نيايشي که امروزه در بين زرتشتيان متداول مي باشد و خواندن آن نيازي به آداب و رسوم خاصي ندارد و در هر هنگام از شبانه روز مي توانيم آنرا بخوانيم و سپاس خداي يگانه را بجاي آوريم و نبايد فراموش کنيم که اين ما هستيم که به راز و نياز و برقراري ارتباط با خداوند نياز داريم و بايد روح و روان خود را پالايش کنيم . اين نيايش برگرفته از نيايش اشو زرتشت در يسنا ?? مي باشد و براي اجراي آن کافيست دستهاي خود را بلند کرده و به پيروي از اشو زرتشت بخوانيم:

    ((با دستهاي بر افراشته بسوي تو اي مزدا و با فروتني کامل پيش از همه چيز خواستارم که بهره اي از خرد مقدس خود را بمن عطا فرمايي تا بهمراهي درستي کردار و ضمير پاک بتوانم خوشبختي روان آفرينش را فراهم سازم.اي اهورامزدا بشود که با انديشه نيک به تو نزديک شده و با پيروي از قانون اشا به ارزشهاي مادي و معنوي خود پي ببرم تا بدين وسيله دين داران را بسراي روشني و خرمي و زندگي نيک هر دو جهان رهبري کنم . من اين سرودهاي ستايش خود را آنسان که پيش از اين کسي نسروده نثارت مي کنم اي اهورا اي روان راستي و اي نيک انديش واقعي از تو در خواست مي کنم تا در جهان نيروي فنا ناپذير معنوي تجلي نمايد .اينک تو را با ستايش خود فرا مي خوانم بسويم شتاب و مرا از خوشبختي و کاميابي واقعي بر خوردار ساز. هنگاميکه با منش پاک تو را با سرودهاي ستايش فرا مي خوانم آگاهم که مرا براي رهبري روان مردم جهان گماشته اي و از پاداشي که تو اي اهورا مزدا براي کردار نيک مي بخشي خبر دارم و آماده ام تا زمانيکه مرا تاب و تواناييست بمردم بياموزم که بسوي راستي راه پويند. اي مزدا بسوي من آي و مرا از بخشش منش پاک و راستي برخوردار ساز تا بوسيله آموزش آيين مقدست گمراهان و بدکاران را براه راست رهبري کرده و بر دشمني بد خواهان چيره گردماي اهورا مزدا مبادا هرگز کار ناشايستي از من سر زند که مورد خشم تو قرار گيرم . اي راستي و اي اصل پاک منشي پيوسته مي کوشم تا تو را بستايم اي کسي که آرزوهاي ما را بر مي آوري تو را از ته دل درود مي گويم چه مي دانم نمازيکه از روي ايمان و اعتقاد کامل انجام شود بدرگاهت پذيرفته خواهد شد .اي کسي که اميد بهشت ما بسوي تست.))

    درود فراوان بر روان زرتشت بزرگ و تمامي پيامبراني که در جهت راستي و تعالي روح بشر گام بر داشتند و جان خود را نيز در اين راه فدا کردند


    6 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  4. #3


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.96
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    8,571
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,324 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 409 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    پیش فرض نام خدا در دين زرتشت1

    نام های خدا در دين زرتشت1




    پيش از بيان نام ها پرسشي است: چرا 101 نام؟؟؟ مگر نمي توان همانند دين اسلام خدا را به يک نام (الله) ناميد؟؟؟ در پاسخ با پرسشي ديگر بيان مي کنم: آيا مي توان او را فقط با يک واژه تعريف کرد؟؟؟ آيا واژه يي هست که همه معاني او را در خود داشته باشد؟؟؟ اين 101 نام در واقع تعاريف و صفات خدا هستند که در نيايش ها و سرودهاي دين زرتشت بکار مي روند. پروردگار در دين زرتشت (اهورامزدا) ناميده مي شود. همين موضوع باعث شده کوته فکران از روي ناداني به زرتشتيان تهمت چندخدايي بزنند حتا در واژه يزدان که جمع محسوب مي شود در واقع منظور تعداد نيست بلکه جمع صفات خداست و آنها فکر مي کنند (يزدان) به معني (خدايان) است!!! در کتاب تاريخي چاپ جمهوري اسلامي که نويسنده آن يک آخوند روحاني بود در قسمت نقد ديگر اديان با تکيه بر همين واژه يزدان به راحتي دين زرتشت را دين چندخدايي معرفي کرد و آن را به ذباله تاريخ انداخت و پس از رد ديگر اديان به سراغ دين اسلام رفت!!!


    2 پوزش: 1- به دليل طولاني شدن متن در دو قسمت آورده مي شود. 2- به دليل نداشتن حرکت بر روي واژه ها تلفظ درست آنها ممکن نيست براي داشته بيشتر به کتاب (بدانيم و سربلند باشيم) مراجعه نماييد.


    جالب اين که در اين معاني حتا يک بار هم ديده نمي شود که از او به عنوان تنبيه کننده - مجازات کننده - از بين برنده و کلن منفي نام برده شده باشد. او دوست داشتني است:


    1- ايزد سزاوار ستايش


    2- هروسپ توان تواناي کل


    3- هروسپ آگاه داناي کل


    4- هروسپ خدا دارنده کل


    5- ابده بي آغاز


    6- ابي انجام بي پايان


    7- بنست بنياد و اساس کل


    8- فراختن ته بسيار ژرف


    9- جمغ پيشرو


    10- فراژتره فرازتر – بالاتر


    11- توم اويژ پاک ترين


    12- ابرونت موجود در هر ذره يي


    13- پروندا پيرامون همه چيز


    14- ان اياپ ناپيدا


    15- هم اياپ همه جا هست


    16- آدرو راست


    17- گيرا دستگير


    18- اچم خودآفريده


    19- چمنا آفريننده کل


    20- سپنا مقدس


    21- افزا افزاينده


    22- ناشا روياننده


    23- پرورا پرورش دهنده


    24- پانا پناه دهنده – نگاه دار


    25- آيين آيينه پيدا و پديدار


    26- ان آيينه ناپيدا – بي شکل


    27- خراشيدتوم استوارترين


    28- مينوتوم روحاني ترين


    29- واسنا دوست داشتني ترين


    30- هروسپ توم هستي کل


    5 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  5. #4


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.96
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    8,571
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,324 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 409 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    پیش فرض پاسخ : دین زرتشت چیست؟

    31- هوسپاس سزاوار سپاس

    32- اميد اميد – آرزو


    33- هرنيک فره دارنده فر


    34- بيش ترنا رنج زدا


    35- تروبيش رنج زداترين


    36- انوشک بي مرگ – جاويدان


    37- فرشک فرازنده


    38- پژوهيده جستجوشده


    39- خاور بردبار


    40- اوه خشيا بخشاينده


    41- ابرزا آفريننده بزرگ


    42- استوه ستوه ناپذير


    43- رخوا بي نياز


    44- ورون دور دارنده تباهي


    45- افريفته فريفته نشدني


    46- بي فريفته فريب ندهنده


    47- ادويي بي جفت


    48- کامرد صاحب اختيار


    49- فرمان کام خودکامه


    50- ائيک تن يگانه


    51- افراموش فراموش نکننده


    52- امارنا آمارگر


    53- شنايا شنونده


    54- اترس بي ترس


    55- ابيش بي آزار


    56- افرازتوم سرافرازترين


    57- هم چون هميشه يکسان


    58- مينو ستي گر آفريننده جهان مينوي


    59- امينوگر آفريننده جهان مادي


    60- مينو نهفت نهفته در مينو


    61- آذربادگر تبديل کننده آتش به هوا


    62- آذرنم گر پديدآورنده آتش از آب


    63- بادآذرگر پديدآورنده هوا از آتش


    64- بادنم گر پديدآورنده هوا از آب


    65- بادگل گر پديدآورنده هوا از خاک


    66- بادگردتوم پديدآورنده گردباد


    67- آذرکبريت توم پديدآورنده آتش از گوگرد


    68- بادگرجاي پديدآورنده هوا در همه جا


    69- آب توم پديدآورنده آب


    70- گل آذرگر پديدآورنده خاک از آتش


    71- گل بادگر پديدآورنده خاک از هوا


    72- گل نم گر پديدآورنده خاک از آب


    73- گرگر پديدآورنده


    74- گرآگر سازنده اي که ساخته نشده


    75- گرآگرگر سازنده آنچه سازنده سازد


    76- آگرآگر نابودکننده نابودکنندگان


    77- آگرآگرگر نابودکننده پديده ي نابودکنندگان


    78- اگمان بي شک


    79- ازمان ابدي


    80- اخواب بي خواب


    81- اميست هوشيار هميشه هوشيار


    82- پشتوتنا نگهدار تن


    83- پدماني پيمانه دار


    84- چير غالب


    85- فيروزگر فاتح


    86- اورمزد آفريننده بزرگ دانا


    87- خداوند مالک


    88- ابرين گهان توان نيروي جهان بالايي


    89- ابرين نوتوان نيروي نو کننده جهان بالايي


    90- وسپان نگاه دارنده همه


    91- وسپار آورنده همه


    92- اهو فرمانرواي جهان


    93- اوخشيدار بخشنده


    94- دادار دهنده


    95- رايومند نوراني


    96- خروهمند فرهمند – باشکوه


    97- کرفه گر نيکوکار


    98- داور قاضي


    99- بوختار نجات دهنده


    100- فرشوگر ترقي دهنده


    101- هدهد اوست که اوست


    5 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  6. #5


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.96
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    8,571
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,324 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 409 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    پیش فرض پاسخ : دین زرتشت چیست؟

    زردتشت از دیدگاه آیینهای دیگر


    از دیدگاه اسلام

    از آنجا که اسلام، صریحاً ایمان به پیامبران گذشته را همردیف به پیامبر اسلام اعلام کرده است[۷۳]، زرتشت هم یک پیامبر الهی شناخته شدهاست. چنان که در قرآن سورهٔ حج آیهٔ ۱۷، زرتشتیان را مجوس نامیدهاست و در ردیف پیروان ادیان آسمانی آوردهاست.[۷۴]



    مسلما کسانی که ایمان آورده‏اند، و یهود و صابئان و نصاری و مجوس و مشرکان، خداوند در میان آنان روز قیامت داوری می‏کند، خداوند بر هر چیز گواه است.




    در قرآن کلمهٔ مجوس به عنوان یک دین ذکر شدهاست. همچنین در برخی احادیث اسلامی از زرادشت به عنوان پیامبر مجوس نام برده شدهاست.[۷۵] بنابر این، از دیدگاه اسلام، زرتشت پیامبری از جانب خداوند است که دارای کتاب آسمانی بودهاست.[۷۶] زرتشت نیز خود را پیامبر دانستهاست، آنجا که میگوید: «اهورامزدا، مرا برای راهنمایی در این جهان برانگیخت؛ و من از برای رسالت خویش، از منش پاک تعلیم یافتم.»[۷۷] مسلمانان باور دارند که آموزههای اصیل زرتشت به مرور زمان دستخوش تحریف شد و توحید زرتشت به شرک تبدیل گشت، دستورات آن از خرافات و اباطیل پر شد و در مسیر سود طبقات حاکم جامعه قرار گرفت.[۷۸] این افراد آیه ۲۹ سورهٔ توبه را گواه بر این امر میدانند.
    برخی مفسرین همانند ابن کثیر آیین زرتشت را در زمره کفار دانستهاند[۷۹]، و این اعتقاد امروزه در میان برخی از مسلمین کماکان برقرار است.[۸۰]

    از دیدگاه آیین مانی آیین مانی زردتشت را از سیر پیامبرانی مانند بودا و عیسی میدانست که مانی در قله آن بود.دوگانهانگاری اخلاقی زردتشت که جهان را در جنگی حماسی بین نیروهای پلید و نیک میدید به آیین مانی نیز راه یافتهاست.آیین مانی عناصر دیگری را نیز از مزدیسنا قرض گرفتهاست هر چند بیشتر آنها یا از تعلیمات خود زردتشت نیستند یا کاربرد آنها در آیین مانی بسیار متفاوت با کاربرد آنها در مزدیسنا است.[۸۱][۸۲]


    5 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  7. #6


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.96
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    8,571
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,324 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 409 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    پیش فرض پاسخ : دین زرتشت چیست؟

    کمی از مانی (پیامبر ایرانی) بدانیم....
    مشهور است که مانی بن فاتک بسال 215 میلادی در قریه ای در مرکز ولایت میشان (ناحیه بابل) در میان رودان زاده شد. پدرش فاتک نام داشت، او را از مردمان ناحیه همدان دانسته اند این نکته نیز در خور یادآوری است که در تاریخ یعقوبی مانی پسر حماد دانسته شده است.همچنین در تورات،شهر همدان و نیز کاخ پادشاهی آن بنام احمتا خوانده شده است...، گویند که مادرش از زنان طایفه مغتسله، یکی از فرق گنوستیک بوده که در آن تاریخ در نواحی میان فرات و دجله ساکن بودند .گفته میشود که مانی به مانند جامعه پیرامون خود در دوران نوجوانی کیش مغتسله داشت،او در کتاب کفالیه از مکاشفاتی که به وی دست داده سخن می گوید و از ملکی بنام صاحب و قرین اسرار عالم، که حقایق الهی را به عرضه کرده است پس آنگاه سفری به هند کرده و به دعوت پرداخته، آنچه مشهود است کنکاش در سلوک فکری ادیان آن دیار که روحی ریاضت محور و انزوا طلب دارند او را تحت تاثیر آن اندیشه ها قرار داده و طبع صوفیگری را در افکار او بیشتر شعله ور گردانیده(در ارژنگ مانی نگاشته های بسیاری هست و این نکته را مطرح می کند که مانی زمانی که به هند ميرود به شاگردی کيدوی جادوگر در می آيدعلم طب را نيز ازاو می آموزدو به همراه او به ايران برميگردد)، مانی پس از مراجعت به ایران خود را فارقلیط که عیسی ظهور او را خبر داده بود میخواند.مانی از راه مسلک گنوستیکی ابن دیصان، سنن و روایات عیسی را پذیرفته و بر شدت ثنویت آن افزوده بود.افکار وی از نفوذ مرقیون و گنوستیک های دیگر نیز برکنار نمانده بود، در افکار او حتی میتوان لایه هائی از آثار فلسفه یونانی عامیانه آن زمان را هم مشاهده کرد، ولی این آرا و افکار هم میبایست بوسیله عیسویان گنوستیک به او رسیده باشد، مانی را میتوان بنوعی آخرین نماینده یونانیت بابلی دانست که در اصول با تمدن یونانی سوریه و مصر هم زمان خود فرقی نداشته است، مانی در سروده ای به زبان پهلوی اشکانی می گوید: من از بابل زمین آمده ام تا ندای دعوت را در همه جهان پراکنده کنم...


    4 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  8. #7


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.96
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    8,571
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,324 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 409 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    پیش فرض پاسخ : دین زرتشت چیست؟

    با توجه به اینكه سمبل فَرَوَهَر (faravahar) در دوره حاضر توسط جوانان ایرانی زیاد استفاده می شود و عدم اطلاع عده ای از آنان از معنی و مفهوم آن این مطلب رو كه درباره معنی مفهوم و سمبلهای بکار رفته در فروهر میباشد را به شما تقدیم میكنم.
    فروهر= فره + وهر(ورتی)
    جلو،پیش + برنده، کشنده =پیش برنده
    شاید بتوان گفت از نظر زندگی، فروهر با ارزشترین جزء وجود انسان است چون این جزء ذره ایست از هستی بی پایان اهورا مزدا که هنگام زایش برای راهنمایی روان و رهبری آن به صورت کمال در وجود یک انسان جایگزین شده و پس از مرگ هم با همان پاکی و درستی به اصل خود(اهورا مزدا )میپیوندد.

    شکل فروهر:
    تصویر پیرمرد بالداری نمایانگر شکل فروهر است و در حال حاضر به عنوان نشانواره دین زرتشت بکار میرود.اما این شکل سابقه ای چندین ساله داشته ، و نظایر آن در کتیبه اقوام گوناگون ایرانی وجود دارد.ولی شکلی دقیقا به ضورت موجود، در کتیبه های هخامنشی بالای سر پادشاهان دیده میشود.
    محققان و خاورشناسان بسیاری در مورد این شکل به تحقیق پرداختند و نظرهای گوناگونی نسبت به آن ابراز داشتند.در ابتدای تحقیق عده ای از پژوهشگران آنرا تصویری از اهورا مزدا خواندند.ولی چون به عقیده زرتشتیان اهورامزدا بی تن و پیکر (اَیوی تن وُ ) است و هیچگاه یک زرتشتی برای اهورامزدا شکلی قایل نیست، این نظر مورد مخالفت پارسیان هندوستان قرار گرفت.آنرا رد کردند و آنرا به عنوان سمبل فروهر معرفی نمودند و از قسمتهای مختلف آن برای شناساندن فروهر کمک گرفتند.اولین کسی که این طرح را نماد فروهر دانست شخصی بود به اسم "رستم جی کاما".این شخص با استفاده از یک تصویر باستانی ، وظیفه یکی از مهمترین اجزای وجود انسان را مد نظر قرار داد.
    شرح اجزای مختلف سمبل فروهر :
    این شکل از 6 قسمت به وجود آمده که بر طبق شماره آنها را توضیح میدهم:

    1- سر:
    كه به شكل پیر سالخورده و جهاندیده و گرم و سردروزگار چشیده كه در حلقه یا چنبره زمان تجربه آموخته و با بدیها و ناپاكیها بستیزند و مراحل ترقی و كمال را با متانت و صبر وشكیبایی طی کنند. نگاره فروهر از سر تا به کمر به صورت پیرمردی جهان دیده با کمال و تجربه و دانایی است تردیدی نیست که نورانیت انسانها به خاطر نزول نور ایزدی بر دل آنهاست و هر که این نور را همراه داشته باشد انسان کامل است پیر موجود در نگاره فروهر تمثیل و نماد انسان کامل است

    2- دستها:
    دستهای به سمت بالاست به خاطر آنکه همیشه به اهورامزدا توجه داشته باشیم.در نگرش زرتشتی خداوند دارای جای خاصی نیست اما از انجا که فمر بشر همواره نیروهای برتر از خود را در طبقه ی بالاتر می انگارد، از اینرو شکل، اهورا مزدا را در بالا نشان میدهد.حلقه ای که در دست فروهر است نشاندهنده احترام به عهد و پیمان است.در بین دختران و پسران ایرانی پیمان زناشویی با دادن حلقه ای انجام میشده که همانند شکل فروهر در دست چپ قرار میگرفته.این رسم هم اکنون هم پابرجاست.


    3- بال ها:
    بال های فروهر باز است .چون با دیدن بالهای باز ذهن انسان متوجه پرواز و پیشرفت شده، و از این حکایت دارد که انسان همواره باید به سمت پیشرفت و بلندی و سرافرازی حرکت کند.هر بال از 3 بخش تشکیل شده که نشاندهنده سه پند زرتشت، اندیشه نیک ، گفتار نیک و کردار نیک است و از مشاهده این سه بخش متوجه میشویم که پیشرفت و ترقی باید از راه درست یعنی اندیشه، گفتار و کردار نیک اتفاق بیفتد تا انسان را به سوی سربلندی و سرافرازی هدایت کند.

    4- دایره میان شکل:
    منظور از مشخص کردن این دایره در میان فروهر نشان دادن روزگار بی پایان است.و نشاندهنده بازگشت کردار انسان به وی میباشد .

    5- دامن:
    دامن فروهر از 3 بخش به وجود آمده که نماینده اندیشه بد، گفتار بد و کردار بد است.از مشاهده این سه قسمت در می یابیم که همواره باید اندیشه و گفتار و کردار بد را به زمین انداخته، پست و زبون سازیم.همانگونه که دامن در زیر قرار دارد.

    6- دو رشته آویخته:
    این دو رشته نماینده سپنتا مینو(خوی خوبی) و اَنگره مینو (خوی بدی) است که همیشه ممکن است در اندیشه هرفرد ظاهر شوند.
    این شکل در برخی اساطیر به شاهین یا علامت سلطنت تعبیر شده و در برخی جاها به سمبل فر ایزدی یعنی نیرویی که سبب برتری و حمایت از شهریار میشود و به همین سبب در بالای سر شاهان هخامنشی دیده میشود


    5 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  9. #8


    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    امــــــــــــــیر
    شماره عضویت
    133
    میانگین پست در روز
    3.96
    علایق
    خواب.رانندگی.مسافرت.موسیقی.فوتبال
    شغل و حرفه
    فوتبالسيت و وکیل
    نوشته ها
    8,571
    تشکر
    1,787
    تشکر شده 3,324 بار در 2,013 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 409 تاپیک
    دستاوردها:
    معرفی کاربران جدیدعضو باشگاه 10.000 امتیازی هاکاربر خونگرمتولید کننده محتوای ارزشمند


    P30Parsi

    پیش فرض پاسخ : دین زرتشت چیست؟

    حجاب در شريعت زرتشت

    «اَشو زرتشت» با توصيه‏ها و اندرزهاى خود، كوشيده است تا پايه‏هاى حجابى را كه زنان ايرانى به عنوان يك فرهنگ ملّى در ظاهر عرف خود رعايت مى‏كنند، در عمق روح آنان متحكّم نمايد و از اين راه، ضمانت اجراى قانون حجاب را در آينده نيز تأمين نمايد و بدين سان، جامعه خويش را در مقابل امكان انحراف‏هاى اخلاقى پنهان، بيمه كند.
    قسمتى از پند و اندرزهايى كه «اَشو زرتشت» به پيروان خود توصيه نموده را نقل مى‏كنيم، تا اين اقدام مهم «اشو زرتشت» بهتر نمايان گردد و حركت او در جهت تعالى و آموزش ريشه‏هاى «حفظ حجاب» و بيان لزوم توأم نمودن حجاب ظاهرى با عفّت باطن، روشن‏تر شود.
    او مى‏فرمايد:
    * اى نوعروسان و دامادان! روى سخنم با شماست. به اندرزم گوش دهيد و گفتارم را به خاطر بسپاريد و با غيرت، در پى زندگانى پاك مَنشى برآييد. هر يك از شما بايد در كردار نيك و مهرورزى، بر ديگرى پيشدستى جويد تا آن زندگانى مقدس زناشويى، با خوشى و خرّمى همراه باشد.
    * اى مردان و زنان! راه راست را دريابيد و پيروى كنيد. هيچ‏گاه گرد دروغ و خوشى‏هاى زودگذرى كه تباه كننده زندگى‏اند، نگرديد؛ زيرا لذّتى كه با بدنامى و گناه همراه باشد، همچون زهر كشنده‏اى است كه با شيرينى درآميخته و همانند خودش دوزخى است. با اين‏گونه كارها زندگانى گيتى خود را تباه مسازيد.
    * پاداش رهروان نيكى، به كسى مى‏رسد كه هوا، هوس، خودخواهى و آرزوهاى باطل را از خود دور ساخته، بر نفس خويش چيره گردد. كوتاهى و غفلت در اين راه، پايانش جز ناله و افسوس، چيز ديگرى نخواهد بود.
    * فريب‏خوردگانى كه دست به كردار زشت مى‏زنند، گرفتار بدبختى و نيستى خواهند شد و سرانجامشان خروش و فرياد و ناله است؛ ولى زنان و مردانى كه به اندرز و راهنمايى من گوش فرا مى‏دهند، آرامش و خوشى زندگى بهره‏شان خواهد بود و سختى و رنج از آنان دور خواهد گشت و به نيك‏نامى جاودانى خواهند رسيد.(3)
    24
    و در كتاب «وَنْدى داد» اين جمله به طور مكرّر آمده است:
    «كلام ايزدى است كه كردار زشت را نابود مى‏كند: از تو - اى مرد! - خواهش مى‏كنم پيدايش و فزونى را پاك و پاكيزه ساز! از تو - اى زن! - خواهش مى‏كنم تن و نيرو را پاك و پاكيزه ساز! آرزو دارم صاحب فرزند باشى و شير تو فراوان شود!».(4)
    در كتاب پوشاك باستانى ايرانيان در ذيل عنوان «پوشاك اقليت‏هاى ميهن ما» در مورد حجاب زنان زرتشتى چنين مى‏خوانيم:
    «اين پوشاك كه بانوان زرتشتى از آن استفاده مى‏كنند، شباهتى بسيار نزديك به پوشاك بانوان نقاط ديگر كشور ما دارد؛ چنان‏كه روسرى آنان از نظر شكل و طرز استفاده، نظير روسرى بانوان بختيارى است و پيراهن، شبيه پيراهن بانوان لُر در گذشته نزديك است و شلوار، از لحاظ شكل و بُرش، همان شلوار بانوان كُرد آذربايجان غربى است و كلاهك، همان كلاهك بانوان بندرى است».
    دين زرتشت، بر سه اصل اساسىِ، «انديشه نيك»، «گفتار نيك» و «كردار نيك» استوار گشته است. موبدان در تفسير انديشه و كردار نيك مى‏گويند:
    «يك زرتشتى مؤمن، بايد از نگاه ناپاك به زنان ديگر دورى جويد».
    در اندرز «آذرباد مار اسپند» موبد موبدان آمده است:
    «مرد بد چشم را به معاونت خود قبول مكن».(5)


    5 کاربر مقابل از tak pesar عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

کلمات کلیدی این موضوع

-، ...، ....، 3، فارسی، فرق، فراموش، قهر، قوانین، قدرت، كه، منشي، منطقه، موارد، مورد، می شود، مانند، متن، مردمان، معرفی، نفر، نمی شناسند، نماینده، نور، نيايش، نیکی، نیایش، چیست؟، چگونه، چگونگی، نبايد، نخستین، چرا، هفت، همراه، هدیه، ویژه، ویژگی، وارد، وجدان، که، کامل، کردن، کرده، کسی، گذشت، گرفتن، گسترش، پل، پیش بینی، پارسی، پرهیز، پرورش، پس، آماده، آتش، آتش فشان، آرزو، آزار، آسیب، افراد، افزایش، انتخاب، انسان، ایرانی، اگر، ابزار، ابزاری، اتم، اخلاقی، ارزشمند، از، اسفند، است، اسرار، اصل، اصول، اعدام، به، بهترین، با، باستان، باعث، بخشندگی، بخشیدن، برقراری، براي، بررسی، تمام، تبدیل، ترس، جهان، جایی، حماسی، حال حاضر، حالت، حاضر، خود، خاطر، دل، دنیای، دوم، دین، دیگر، داشتن، در، درست، ذهن، روشن، راه، رسید، زمان، زناشویی، زندگي، زندگی، زیاد، زیبا، زیبایی، زشت، سنگ، ساختن، ساخته، سراسر، شما، شود، شکل، شدن، شده، شروع، طبیعی، طرز، عكس، عشق

نمایش برچسب‌ها