صفحه 1 از 8 12345 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 71

موضوع: یوگا

  1. #1


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    North Land
    شماره عضویت
    14497
    میانگین پست در روز
    2.29
    علایق
    تو
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    4,110
    تشکر
    3,544
    تشکر شده 3,252 بار در 2,417 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض همه چیز درباره یوگا

    فرهنگ نامه یوگا
    AGNI TATTWA: عنصر آتش.

    AHAMKARA: من - خويشتن.

    AHIMSA: عدم خشونت.

    AJNA CHAKRA: مركز فرمان رواني واقع در ميان مغز - چشم سوم.

    AKASHA TATTWA: عنصر اتر.

    AMAROLI: تمرين يوگاي تانترايي كه در آن از ادرار بصورت داخلي يا خارجي براي تامين سلامتي ذهن و بدن استفاده مي شود.

    AMRIT: شهد سايكيك كه در بيندو ترشح شده و از لالانا چاكرا بر روي ويشودهي چاكرا مي چكد و احساس سرمستي و شعف ايجاد مي كند.

    ANAHATA CHAKRA: مركز رواني واقع در ناحيه قلب.

    ANAHATA NADA: صداي ناشنيده و لاينقطع

    ANANDA: شعف جاوداني.

    ANANDAMAYA KOSHA: كالبد سعادت و شعف.

    ANNAMAYA KOSHA: غلاف يا كالبد مادي.

    ANTAHKARANA: ابزار دروني - ذهن متجلي شده كه شامل چهار بعد ماناس ، بودهي ، چيتا و آهامكارا مي باشد.

    ANUSHTHANA: دوره ثابت و معين سادانا كه معمولا از صبح زود تا اواخر شب انجام مي شود.

    APANA VAYU: انرژي حياتي واقع در پايين بدن زير ناف.

    APARIGRAHA: عدم مالكيت - قبول نكردن هداياي تجملي.

    APAS TATTWA: عنصر آب.

    ARTHA: نيازهاي مادي - ثروت.

    ASANA: وضعيت راحت و ثابت بدني.

    ASHRAM: اجتماع يوگايي كه ساكنين آن بطور يكسان زير نظر گورو زندگي و كار مي كنند.

    ASHRAMA DHARMA: چهار مرحله زندگي كه عبارتند از براهماچاريا ، گريهاستا ، واناپراستا و سانياسا.

    ASHTANGA YOGA: يوگاي هشتگانه كه شامل بخشهاي ياما ، نياما ، آسانا ، پراناياما ، پراتياهارا ، دهارانا ، دهيانا و سامادهي مي باشد.

    ASMITA: وضعيتي فراسوي خويشتن و احساس منيت كه در آن تنها آگاهي خالص وجود دارد.

    ASTEYA: درستكاري - دزدي نكردن.

    ATMAN: روح فردي.

    AUSHADI: بيدار كردن انرژي معنوي از طريق گياهان.

    AVADHUTA: عابدي كه دنيا را ترك گفته باشد. ششمين مرتبه سانياسا كه عابد در آن معمولا برهنه مي باشد - بالاترين مرتبه رياضت.

    AVATARA: تجسد مقدس - تجسد خداوند بر روي زمين.

    AYURVEDA: سيستم ودايي تشخيص و درمان بيماريها.
    آبـيـاسا(Abhyasa): تمـرين، ممارست، مقايسه شود با وايراگا

    آتـمـان(Atman): خود، خود متعالي يا روح که جاوداني و فرا - آگاه است، هويت يا ذات واقعي ما، گاهي بين آتمـان به عنوان خود هرشخص و پاراما _ آتمـان به عنوان خود متعالي تفاوت قايل مي شوند. رجوع کنيد به پوروشا، مقايسه شود با برهمن

    آدوايـتـا(Advaita): حقيقت، آموزش اينکه تنها يک واقعيت وجود دارد(آتمـان، برهمن)، به ويژه در اوپانيشادهـا، رجوع شود به ودانتـا

    آرجـونـا(Arjuna): سپيد، يکي از پنج شاهزاده پانداوا که در جنگ بزرگي که در ماهابهاراتا به تصوير کشيده شده است شرکت داشت، مريد انساني خداگونه بنام کريشنا که تعاليم وي در باگاواد گيتا نوشته شده است.

    آسـانـا(Asana): نشستن، وضع قرار گرفتن فيزيکي بدن(رجوع شود به آنگا، مودرا): سومين پايه(آنگا) ازمسيرهاي هشتگانه پاتنجلي(آشتانگا يوگا)، اين اصطلاح در آغاز تنها به معني وضعيت مديتـيشـن بکار گرفته مي شد اما بعدها در هاتا يوگا اين جنبه از راه يوگا به ميزان زيادي تکامل يافت

    آسـميـتـا(Asmita):هست بودن، من بودن، يکي از مفاهيم در يوگاي هشتگانه پاتنجلي، تقريبا معادل آهامکارا

    آشـرامـا(Ashrama): عزلتـکـده، همچنين يکي از مراحل زندگي مانند براهماچاريا، منزل نشيني، جنگل نشيني، و عزلت کامل(سامنياسين)

    آشتانـگا يـوگـا(Ashta-anga-yoga, ashtanga-yoga): پيوند هشتگانه، يوگاي هشتگانه پاتنجلي شامل انضباط اخلاقي(ياما)، پرهيز فردي(نياما)، حرکات(آسانا)، کنترل تنفس(پراناياما)، بازداري حسي(پراتياهارا)، تمرکز(دهارانا)، مراقبه(ديانا)، و خلسه(سمادهي) که فرد را به رهايي(کايواليا) هدايت مي کنند.

    آکـاريا(آچاريا)(Acarya): مربي، راهنما، مرشـد، مقايسه شود با گورو

    آکـاشـا(Akasha): اتـر، فضـا، اولين عنصر مادي از پنج عنصري که جهان مادي را تشکيل داده است، گاهي براي اشاره به فضاي دروني يا فضاي آگاهي (موسوم به سيد – آکاشا) نيز به کار گرفته مي شود.

    آمـريـتـا(Amrita): بي مرگي، فناناپذيري، اشاره به روح فناناپذير(آتمان، پوروشا)، همچنين عصاره فناناپذيري که از مرکز انرژي رواني ناحيه تاج سر خارج مي شود(رجوع کنيد به ساهاس رارا – چاکرا) و در حالت فعال شده، جسم را به جسم الهي تبديل مي کند(ديويـا - دها)

    آنـانـدا(Ananda): سعادت، سرور، نهايت لذت که اساس کيفيت حقيقت نهايي(تاتوا) است

    آنـگـا(Anga): اندام، بدن(دها، شاريرا)، همچنين بخشهاي بنيادي راه يوگا از قبيل آسانا، دارانا، ديانا، ياما، نياما، پراناياما، پراتياهارا، سمادهي

    آوادوتا(Avadhuta): کسي که همه چيز را از خود دور کرده است، نوعي از عزلت گزيني(سامنياسين) افراطي که با رفتارهاي خلاف عرف همراه است.

    آويـديـا(Avidya): جهالت، علت ريشه اي رنج(دوکـهـا)، آجـنـانـا نيز ناميده مي شود، مقايسه شود با ويديا

    آهامکـارا(Ahamkara): خـود، فرديت هـر کس که بايد تعالي يابد، مقايسه شود با آسميتا، رجوع شود به بودي و مانا

    آهـيـمسـا(Ahimsa): بي آزاري، مهمترين انضباط اخلاقي

    آيـورودا(Ayurveda, Ayur-veda): علم زندگي، يکي از روش هاي باستاني طب هندي، روش ديگر طب سيداي جنوب هند بوده است.


    B

    BANDHA: قفلهاي روان عضلاني انرژي كه باعث تغيير جهت انرژي در بدن مي شوند.

    BHAGAVAD GITA: نغمه ايزدي - تعاليم لرد كريشنا به آرجونا كه در ميدان جنگ كوروكشترا در طول جنگ بزرگ ماهابهاراتا داده شد.

    BHAGAVAN: لرد نارايانا يا هاري.

    BHAJAN: نغمه عابدانه.

    BHAKTI YOGA: يوگاي تعبد- بهاكتي يوگا به نه بخش تقسيم مي شود كه عبارتنداز: سراوانا (شنيدن درباره معبود) ، كيرتانا (ذكر شكوه و جلال معبود) ، اسمارانا (به ياد داشتن نام و حضور معبود) ، پاداسوانا (خدمت به معبود) ، آرچانا (پرستش معبود) ، واندانا (كرنش كردن در برابر معبود) ، داسيا ( احساس خادم بودن در برابر معبود) ، ساكهيا (دوستي با معبود) ، آتما نيودانا (سرسپردگي كامل به معبود).

    BHASMA: خاكستر مقدس.

    BHIKSHA: صدقه.

    BHIKSHU: مانك ، سانياسين.

    BHOGA: تجربه - لذت.

    BHOOTA: عنصر.

    BHRUMADHYA: مركز بين دو ابرو - كشترام يا نقطه تماس آجنا چاكرا.

    BIJA MANTRA: بذر صوتي - مانترا يا صوت پايه اي كه ريشه در فراهوشياري دارد.

    BINDU VISARGA: مركز رواني كه در بالا و پشت سر واقع گرديده - نقطه يا قطره اي كه بنياد تمامي كائنات مي باشد - اساس كل هستي.

    BRAHMACHARYA: كنترل و جهت دهي مجدد انرژي جنسي بمنظور دستيابي به بيداري معنوي.

    BRAHMA GRANTHI: گره خلقت - گره روان عضلاني كه در ناحيه عجان واقع شده و براي اينكه كنداليني بتواند از درون سوشومنا نادي بالا برود بايد باز باشد.

    BRAHMAMUHURTA: زمان بين 4 تا 6 صبح كه زمان ساتويك روز بوده و بهترين موقع براي انجام ساداناهاي يوگا مي باشد.

    BRAHMA NADI: ظريفترين جريان انرژي درون سوشومنا نادي.

    BRAHMARANDHARA: سوراخي در بالاي سر كه كنداليني در هنگام ماهاسامادهي از آن ناحيه بدن را ترك مي كند.

    BUDDHI: خرد متعالي - توانايي ارزيابي چيزها براي پيشرفت زندگي.

    باندا(Bandha): قيد، اسارت، اشاره به اين حقيقت که انسانها معمولا در اسارت جهل(avidya) قرار دارند و اين امر آنان را بجاي زندگي در سايه رهايي دروني ناشي از دانايي(ويديا، جنانا)، به سوي يک زندگي تحت حاکميت رفتار کارمايي قرار مي دهد.

    برهـما(Brahma): کسي که بسيار بزرگ است، آفريدگار هستي، اولين اصل(تاتوا) براي ظهور حقيقت غايي(برهمن)

    برهماچاريا(Brahmacharya): مشتق ازبرهما و آچاريا به معني هدايت برهمايي، تربيت صفات رباني که اوجاها را ايجاد مي کند.

    برهمانا(Brahmana): برهمن عضوي از بالاترين گروه اجتماعي جامعه سنتي هند، همچنين متن مذهبي اوليه اي که متون مذهبي و اسطوره اي وداهاي چهارگانه را تفسير مي کند. مقايسه شود با آرانياکا، اوپانيشاد، ودا

    برهمن(Brahman): آنچه که بسيار بزرگ است، حقيقت غايي(مقايسه شود با آتمان، پوروشا)

    بودا(Buddha): بيدارشده، اشاره به کسي که به مقام ارشاد(بودي)و بنا براين رهايي دروني دست يافته است، عنوان افتخاري گوتاما پايه گذار بوديسم که در قرن ششم پيش از ميلاد مسيح مي زيسته است.

    بودّي(Buddhi): کسي که هشيار است، بيدار، ذهن برتر که جايگاه خرد است(ويديا، جنانا)، مقايسه شود با ماناها

    بودي(Bodhi): ارشاد، حالت بيداري پير، يا بودا

    بودي ساتوا(Bodhisattva): وجود ارشادکننده، در يوگاي بوديستي ماهايانا، فردي که با انگيزه مهرباني و شفقت(کارونا) بخاطر ديگران به دستيابي به مقام ارشاد متعهد مي شود.

    بهاکتا(Bhakta): مريد، مريد فرقه بهاکتي يوگا بهاکتي(Bhakti): ارادت، عشق، عشق بهاکتا به خداوند يا گورو به عنوان مظهر خداوند، همچنين عشق خداوند به مريد

    بهاکتي _ سوترا(Bhakti-Sutra): کلمات قصار در باره عشق، مجموعه اي از کلمات قصار درباره يوگاي عاشقانه که به وسيله ناراداي حکيم تاليف شده است، کتاب ديگري با همين عنوان نيز به شانديلياي حکيم منسوب است.

    بهاکتي يوگا(Bhakti Yoga):يوگاي عشق، يکي از شاخه هاي عمده يوگاي باستاني که از ظرفيت احساسي سالک براي اتصال به حقيقت غايي با تصور خداوند به صورت والاترين فرد بهره مي گيرد(اوتاما _ پوروشا).

    بهاگاواد گيتا(Bhagavad Gita): طنين خداوند، قديمي ترين کتاب مدون يوگا که در دفينه هاي ماهابهاراتا کشف شد و شامل تعليمات کارما يوگا(طريقت حرکت تعالي دهنده)، سامکيا يوگا(طريقت بينش درست نسبت به قوانين هستي)، و بهاکتي يوگا(طريقت عبادت) مي باشد. بيش از 3500 سال پيش انسان خداگونه اي بنام کريشنا، شاهزاده آرجونا را در ميدان جنگ تحت اين تعليمات قرار داد.

    بهاگاواتا – پورانا(Bhagavata-Purana): بهاگاواتاي سنتي، کتابي حجيم با قدمت ده قرن که به وسيله راهبان ويشنو، به ويژه در تجسم وي بصورت کريشنا تقديس مي شود. شريماد _ بهاگاواتا نيز ناميده مي شود.

    بيندو(Bindu): بذر، امتياز، نيروي خلاقه نهفته در هرچيز هنگامي که تمام انرژي ها متمرکز هستند، نقطه اي که روي پيشاني گذاشته مي شود و نشان دهنده چشم سوم است(تيلاکا نيز ناميده مي شود)


    C

    CHAKRA: دايره - چرخ - مراكز سايكيك كه درون كالبد پرانيك قرار گرفته اند - نقاط تماس ناديها با هم - چاكراهاي اصلي عبارتند از: مولادهارا ، سوادهيستهانا ، ماني پورا ، آناهاتا ، ويشودهي ، آجنا و ساهاسرارا.

    CHARVAK: يكي از مكاتب فلسفي هند كه تنها پديده هاي ملموس را معتبر مي داند.

    CHELA: مريد .

    CHIDAKASHA: فضاي هوشياري كه در ناحيه سر تجربه مي شود.

    CHIT: هوشياري ابدي و ازلي.

    CHITTA: هوشياري فردي كه شامل مراتب نيمه آگاه و ناخودآگاه ذهن مي شود - حافظه ، تفكر ، تمركز ، توجه ، تعمق.
    سين مودرا(Cin-mudra): مهر هشياري، حالتي معمول در دست(مودرا) در وضعيت مديتيشن (ديانا) که در آن انتهاي انگشت نشانه و شست با يکديگر در تماسند و بقيه انگشتان به حالت مستقيم حفظ مي شوند.

    سيت(Cit): هشياري، حقيقت غايي فراهشيار، رجوع کنيد به آتمان، برهمن

    سيتا(Citta): چيزي که هشيار است، هشياري معمولي، ذهن، متضاد سيت
    چاکرا(Cakra , Chakra): چرخ، چاکرا در لغت به معني چرخ ارابه است اما در استعاره به مراکز رواني_انرژي زاي جسم پنهان (سوکشاما- شاريرا) اطلاق مي شود. در يوگاي بوديستي پنج چاکرا در بدن شناخته شده است در حالي که در يوگاي هندي بيش از هفت عدد از اين مراکز ذکر مي شود که شامل:

    مولا-آدهاراچاکرا (مولادهاراچاکرا) در قاعده ستون فقرات،

    سواديشتانا چاکرا در ناحيه تناسلي،

    مانيپورا چاکرا در ناف،

    آناهاتا چاکرا در قلب،

    ويشودا چاکرا يا ويشودي چاکرا در گلو،

    آجنا چاکرا در ميان سر

    ساهاسرارا چاکرا در فرق سر

    هستند.



    D

    DHARAKASHA: فضاي در برگيرنده مولادهارا ، سوادهيستهانا و ماني پورا.

    DARSHANA: ديدن - نگريستن - مكاتب فلسفي هند كه به شش دسته تقسيم مي شوند و عبارتند از: سانكهيا ، يوگا ، پوروا ميمانسا ، ودانتا ، وايششيكا و نيايا.

    DEVATA: رب النوع.

    DHARANA: متمركز كردن ذهن بر روي يك نقطه - تمركز.

    DHARMA: نقش طبيعي كه هر شخص در زندگي ايفا مي كند - قانون اخلاقي - وظيفه.

    DHYANA: مديتيشن - مراقبه.

    DIKSHA: مشرف شدن به زندگي معنوي توسط گورو.
    دارشانا(Darshana): مشاهده، مشاهده در مفهوم کلامي و استعاره اي آن، نوعي روش فلسفي مانند دارشانا يوگاي پاتنجلي، رجوع شود به دريشتي

    دوا(Deva): کسي(مذکر) که مي درخشد، هرالهه مذکرمانند شيوا، ويشنو، يا کريشنا، در هر دو صورت حقيقت غايي و فرشته اي بلند مرتبه

    دوي( Devi): کسي (مونث) که مي درخشد، هر الهه مونث مانند پارواتي، لاکشمي، يا رادا در هر دو صورت حقيقت غايي(در قطب مونث خود) و فرشته اي بلند مرتبه

    دهارانا(Dharana): نگه داشتن، تمرکز، ششمين پايه (آنگا) از يوگاي هشتگانه پاتنجلي

    دهارما(Dharma): حامل، اصطلاحي با معاني متعدد که غالبا به معني قانون، مشروعيت، پرهيزگاري، نيکوکاري، تعادل به کار مي رود.

    ديانا(Dhyana): تصور، مديتيشن، هفتمين پايه(آنگا) از يوگاي هشتگانه پاتنجلي

    ديکشا(Diksha): معرفي کردن، معرفي و آشناشدن با جنبه هاي پنهان يوگا يا استادان يوگا در سطحي ويژه، تمامي يوگاي سنتي به همين روش فعاليت مي کند.

    دريشتي( Drishti): منظره، نما، چشم دوختن و نگاه دقيق در يوگا به محل هايي مانند نوک بيني يا نقطه ميان دو ابرو، رجوع شود به دارشانا

    دوهـکـا(Duhkha): رنج بردن، يکي از واقعيت هاي بنيادين زندگي که از جهالت (آويديا) ذات حقيقي ما (به عبارت ديگر، خود يا آتمان) ناشي مي شود.



    E

    EKADASI: يازدهمين روز از هريك از دو نيمه ماه قمري.

    EKAGRATA: متمركز كردن ذهن.

    F

    G

    GANDHA: بو - رايحه.

    GAYATRI MANTRA: يكي از مقدس ترين مانتراهاي ودايي ” اوم بهو بهوا سوه تت سويتوه ورنيم بهرگو دوسيه دهيماهي دهيو يو نه پرچوديات “.

    GHEE: كره تصفيه شده.

    GHERAND SAMHITA: يكي از متون باستاني يوگايي كه توسط يوگي گراند نوشته شده است.

    GRANTHI: سه گره سايكيك كه عبارتند از : براهما گرانتهي ، ويشنو گرانتهي و رودرا گرانتهي.

    GUNA: صفات و كيفيات عالم محسوسات كه به سه دسته ساتوا ، راجاس و تاماس تقسيم مي شود.

    GURU: استاد معنوي.

    GURUKRIPA: فيض و بركت گورو.

    GURU POORNIMA: روزي مقدس در تابستان براي اداي احترام به گوروها.

    GYANA YOGA: راه تعمق و انديشيدن درباره ماهيت حقيقي خويشتن.



    H

    HAMSA MANTRA: مانتراي سوهام.

    HARI: موجودي كه اعمال شيطاني كساني را كه به او پناه مي برند از بين مي برد - يكي از نامهاي لرد نارايانا يا كريشنا.

    HATHA YOGA: يكي از سيستمهاي يوگا كه براي كنترل بر روي كالبد فيزيكي و پرانا مورد استفاده قرار مي گيرد و شامل بخشهايي همچون آسانا ، پراناياما ، مودرا ، بانداها و شات كارما مي باشد.

    HATHA YOGA PRADIPIKA: متن باستاني يوگايي كه توسط يوگي سواتماراما نوشته شده است.

    HIRANYAGARBHA: زاهدان طلايي - تخم طلايي - خرد كيهاني.

    HRIDAYAKASHA: فضاي قلب كه بين ماني پورا و ويشودهي چاكرا تجربه مي شود.



    I

    IDA NADI: يكي از كانالهاي اصلي پرانا در بدن - بعد منفعل پرانا كه بصورت انرژي ذهني يا چيت شاكتي متجلي مي شود.

    INDRYA: اندامهاي حسي كه به دو دسته كارما ايندريا (ارگانهاي عملكردي) و جناناايندريا (ارگانهاي دريافتي) تقسيم مي شوند.

    ISHTA DEVATA: شكل مجسم چيزي كه ما نسبت به آن احساس كشش كرده و آنرا وجود متعال مي دانيم.

    ISHWARA: حقيقت متعالي - اصل فناناپذير فلسفه سانكهيا - هستي نامتجلي - كيفيت يا اصل لايتغير.

    ISHWARA PRANIDHANA: ايمان داشتن به حقيقت متعالي.

    ايدا – نادي(Ida-nadi): مجراي کمرنگ، جريان پرانا يا قوس صعودي در کناره چپ کانال مرکزي (سو شومنـا نـادي) که با دستگاه عصبي پاراسمپاتيک مربوط است و هنگامي که فعال شود بر روي ذهن اثر آرامش بخش خواهد داشت، مقايسه شود با پينگالا_نادي.

    ايشوارا(Ishvara): حکمران، خداوند، به آفريدگار نيز اشاره دارد(رجوع کنيد به براهـمـا)، در يوگا دارشاناي پاتنجلي به خود متعالي نيز اشاره دارد(پوروشا)

    ايشـوارا - پـرانيدانـا(Ishvara-pranidhana): تعلق به خداوند، تسليم در برابر پروردگار، يکي از تمرين هاي پرهيز فردي(نيـامـا)در يوگاي هشتگانه پاتنجلي، همچنين رجوع کنيد به بهاکتي يوگا.


    J

    JAGRAT: نخستين بعد هوشياري - بيداري.

    JAPA: تكرار مانترا.

    JIVA: هويت فردي.

    JIVATMA: روح فردي.

    JIVAN MUKTA: زنده آزاد - كسي كه در زندگي فعلي خود به رهايي دست يافته باشد.

    JNANA: دانش شهودي.

    JNANENDRIYA: پنج اندام حسي كه شامل گوشها ، پوست ، چشمها ، زبان و بيني مي باشند.
    جاينا(Jaina): گاه جاين نيز ناميده مي شود: مربوط به جيناها (فاتحين)، استادان رها شده از جاينيسم: عضوي از جاينيسم، سنتي روحاني که به وسيله واردامانا ماهاويرا پايه ريزي شد، وي معاصر بودا بود.

    جاپا(Japa): زمزمه کردن، ذکرو تکرار مانترا

    جيواتمان(Jiva-atman , Jivatman): خود شخصي، هشياري فردي، متضاد خود غايي (پاراما-آتمان)

    جيوان موکتا(Jivan-mukta): آن که در عين زندگي رها شده است. استادي که درعين زندگي در غالب مادي خود به رهايي (موکشا) دست يافته است.

    جيوان موکتي( Jivan-Mukti): رهايي زنده، حالت رهايي حين زندگي مادي، رجوع شود به ويدها-موکتي

    جنانا(Jnana): دانش، معرفت، بر حسب زمينه به دانش دنيوي و معرفت غير مادي اطلاق مي شود. همچنين به پراجنا و آويديا نيز رجوع کنيد.

    جنانا يوگا(Jnana-Yoga): يوگاي معرفت، روشي براي رهايي بر اساس معرفت يا درک مستقيم خود متعالي (آتمان) با کاربرد مداوم بصيرت و افتراق واقعي از غير واقعي و کناره گيري از آنچه که غير واقعي (يا بي ارتباط با رهايي) محسوب مي شود


    ویرایش توسط *MoNa* : 11-06-2009 در ساعت 17:57

    4 کاربر مقابل از *MoNa* عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many
     

  3. #2


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    North Land
    شماره عضویت
    14497
    میانگین پست در روز
    2.29
    علایق
    تو
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    4,110
    تشکر
    3,544
    تشکر شده 3,252 بار در 2,417 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    K
    kaivalya: رهایی - موکشا.
    Kalpa: یک روز برهما.
    Kama: شهوت - آرزو - نیاز عاطفی.
    Kanda: ریشه - منشاء تمام نادیها - مرکز تخم مرغی شکل اعصاب که درست زیر ناف قرار گرفته است.
    Kapha: بلغم - یکی از اخلاط سه گانه آیورودا.
    Karanasharira: کالبد علی - پوشش بدون واسطه روح.
    Karma: عمل - قانون عمل و عکس العمل که آینده فرد را شکل می دهد.
    Karta: انجام دهنده عمل.
    Karmaphala: نتیجه عمل.
    Karma yoga: یوگای عمل - انجام اعمال همراه با آگاهی - یوگای مدیتیشن متحرک.
    Karmendria: پنج عضو فیزیکی عملکرد (پاها ، دستها ، اندامهای صوتی ، مخرج و اندام تناسلی).
    Kirtan: خواندن نامهای خداوند بصورت آواز.
    Kosha: غلاف یا کالبد - کوشاها عبارتند از آنامایا کوشا (کالبد فیزیکی) - پرانامایا کوشا (کالبد پرانیک) - مانومایا کوشا (کالبد ذهنی) - ویگیانامایاکوشا (کالبد اشراقی) و آناندامایا وشا (کالبد سعادت).
    Kriya yoga: نام برخی از تمرینات یوگا بخصوص هاتایوگا و کندالینی یوگا.
    Kshetram: نقطه تماس چاکراها که در جلوی بدن قرار گرفته اند.
    Kumkum: گرد مقدس قرمزرنگی که در آیینهای نیایش تانترا از آن استفاده می شود.
    Kundalini: انرژی حیاتی که در نزدیکی انتهای ستون فقرات قرار گرفته است - انرژی معنوی - پتانسیل تکاملی.
    Kundalini yoga: شاخه ای از یوگا که به بیداری انرژی نهفته معنوی شخص می پردازد.
    Kusha: گیاه مقدسی که در مراسم مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.


    ● l
    laya: حل شدن - غرق شدن .
    Laya yoga: یوگای انحلال هوشیارانه فردیت.
    Lingam: سمبل مشخصه لرد شیوا - بعد مذکر آفرینش - سمبل کالبد اختری.
    Lobha: حرص - طمع.
    Loka: هفت مرتبه هوشیاری که عبارتند از: بهو ، بهووار ، سوار ، ماها ، جانا ، تاپو ، ساتیا.


    5 کاربر مقابل از *MoNa* عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  4. #3


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    North Land
    شماره عضویت
    14497
    میانگین پست در روز
    2.29
    علایق
    تو
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    4,110
    تشکر
    3,544
    تشکر شده 3,252 بار در 2,417 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    M
    MAHABHARATA: بزرگترین منظومه حماسی هند باستان.
    MAHA MANTRA: مانترای هاری راما ، هاری راما ، راما راما هاری هاری ، هاری کریشنا ، هاری کریشنا ، کریشنا کریشنا هاری هاری.
    MAHAPRALAYA: قیامت کبری - تخریب نهایی تمامی هستی در پایان سیکل کیهانی.
    MAHAT: ذهن برتر.
    MAHAVAKYA: شطحیات چهارگانه اوپانیشادی که بیانگر حقایق متعالی ودانتایی یا وحدت بین روح فردی و روح کیهانی می باشند. ماهاواکیاها عبارتند از: پرجنام برهم (هوشیاری برهمن است) ، اهم برهماسمی (من برهمن هستم) ، تت توم اسی (تو همانی) ، ایم آتما برهم (خویشتن برهمن است).
    MALA: رشته تسبیح شکل دانه ها که در تمرینات مدیتیشن از آن استفاده می شود.
    MANAS: ذهن.
    MANDALA: ناحیه - اشکال تانتریک مورد استفاده برای مدیتیشن.
    MANIPURA CHAKRA: مرکز روانی پشت ناف که با انرژی و نیروی حیاتی در ارتباط است - شهر جواهر.
    MANOMAYA KOSHA: غلاف یا کالبد ذهنی.
    MANTRA: صوت یا ارتعاشات انرژی که ذهن را از محدودیتهایش آزاد می کنند.
    MANTRA SIDDHI: تکامل در تمرین مانترا جاپا.
    MAYA: توهم - دانش جزئی - باور نادرست درباره هویت خویش.
    MITAHARA: تغذیه متعادل.
    MOKSHA: آزادی - رهایی.
    MOOLADHARA CHAKRA: چاکرای ریشه واقع شده در ناحیه عجان.
    MOHA: شیفتگی یا وابستگی نابخردانه.
    MOUNA: سکوت
    MUDRA: نگره روانی که بوسیله حرکات فیزیکی بیان می شود - حرکت یا وضعیتی که بر جریان انرژی در بدن تاثیر می گذارد.
    MUKTI: رهایی - آزادی.
    MURTI: بت


    ● N
    NADA: صوت درونی.
    NADA YOGA: یوگای اصوات درونی.
    NADI: کانال یا جریان پرانیک.
    NAMASMARANA: بیاد داشتن نامهای خداوند از طریق تکرار آنها.
    NIDRA: خواب.
    NISKAMA KARMA: انجام عمل بدون انتظار نتیجه.
    NIYAMA: انضباط درونی - دومین پله آشتانگا یوگا که شامل بخشهای شاوچا ، سانتوشا ، تاپاس ، سوادهیایا و ایشوارا پرانیدهانا می باشد.


    ● O
    OM: پراناوا یا کلمه مقدس نشان دهنده برهمن.
    OJAS: انرژی معنوی - نیروی حیاتی - نیروی معنوی که از طریق تجرد و تمرینات یوگا بوجود می آید - متعالی ترین شکل انرژی در بدن که درون مایع جنسی نهفته می باشد.
    اوجاس(Ojas): انرژی حیاتـی، انرژی نهفته ای که از راه تمرین، به ویژه پرورش فضایل ربانی(براهمـاچـاریا) ایجاد می شود.
    اوم(Om): مانترای اصلی مظهر حقیقت غایی که درابتدای بسیاری از اذکار مانتریک ذکر می شود.


    ● P
    PANCHA KLESHA: بلایای پنج گانه نادانی ، منیت ، میل و کشش ، بیزاری و ترس از مرگ.
    PANCHAKSHARA MANTRA: مانترای ” اوم نمه شیوای“ .
    PARAMAHAMSA: چهارمین مرتبه سانیاسا.
    PINGALA NADI: یکی از کانالهای اصلی پرانا در بدن که پراناشاکتی را انتقال می دهد.
    PITTA: صفرا - یکی از اخلاط سه گانه آیورودا.
    POORAKA: دم.
    PRAKRITI: ماده.
    PRANA: انرژی حیاتی که تمامی ابعاد ماده را در برگرفته است.
    PRANAMAYA KOSHA: غلاف یا کالبد انرژی.
    PRANA VIDYA: دانش کنترل پرانا.
    PRANAVA: مانترای اوم - ارتعاش صوتی اولیه .
    PRANAYAMA: تنظیم و گسترش ظرفیت حیاتی انرژی - چهارمین مرتبه آشتانگا یوگا.
    PRASAD: غذایی که در هنگام نیایش به خداوند تقدیم شده و سپس توسط عابدین بعنوان تبرک خورده می شود - تبرک.
    PRATYAHARA: پس کشیدن ذهن از حواس.
    PRITHVI TATTWA: عنصر خاک.
    PUJA: پرستش - نیایش.
    PURANA: افسانه های مقدس باستانی هندیان.
    PURUSHA: هوشیاری.
    PURUSHARTHA: چهار چیزی که شخص باید به انجام برساند تا به هدف حیات شخصی دست پیدا کند که عبارتند از: آرتها (ثروت) ، کاما (عشق) ، دهارما (وظیفه) ، موکشا (آزادی).
    پاتنجلی(Patanjali): مولف یوگا سوترا که حدود سه قرن پیش از میلاد مسیح می زیسته است.
    پاراما آتمان(Parama-atman، paramatman): خود برتر، خود متعالی که بر خلاف خود شخصی(جیوا – آتمان)که به تعداد بیشمار به شکل موجودات زنده وجود دارد، یگانه است.
    پاراماهامسا(Parama-hamsa, paramahansa): قوی برتر، عنوانی افتخاری که به استادان بزرگ، همچون راماکریشنا و یوگاناندا اطلاق می شود .
    پراجنا(Prajna): درایت، متضاد جهالت روحی (آجنانا، آویدیا)، یکی از دوروش رهایی در یوگای بودیستی، روش دیگر، روش مهارتی (اوپایا) یا همان شفقت (کارونا) است.
    پراکریتی(Prakriti): طبیعت، که چند سطحی است و براساس یوگادارشانای پاتنجلی، شامل بعدی بی پایان (به نام پرادانا یا "بنیاد")، سطوح هستی نهان (موسوم به سوکشما پاروان)، وبخشی مادی یا زمخت (موسوم به ستولاپاروان) است. تمامی طبیعت، فاقد هشیاری (اسیت) فرض می شود و به همین دلیل در تقابل با خود عروج کننده یا روح (پوروشا) در نظر گرفته می شود.
    پراکریتی لایا(Prakriti-laya): استغراق در طبیعت، حالتی برتر از وجود که به رهایی واقعی(کایوالیا) دسترسی نمی یابد، فردی که در این حالت قرار دارد.
    پرانا(Prana): حیات، نفس، زندگی به مفهوم عام، نیروی زندگی که جسم را حفظ می کند، تنفس به عنوان نمود خارجی نیروهای نهانی زندگی
    پرانایاما(Pranayama): متشکل از پرانا به معنی تنفس یا حیات و آیاما به معنی توسعه، کنترل تنفس، چهارمین بخش (آنگا) از مراحل هشت گانه پاتنجلی، شامل دم (پوراکا)، حبس نفس ( کومباکا)، و بازدم (رساکا) آگاهانه. در مراحل پیشرفته، حبس نفس خود به خود به مدت طولانی تری انجام می شود.
    پراسادا(Prasada): بخشش، شفافیت، بخشش الهی، شفافیت ذهنی
    پراتیاهارا(Pratyahara): بازپس گرفتن، بازداری حسی، پنجمین پایه (آنگا) از مسیرهای هشتگانه پاتنجلی
    پوجا(Puja): عبادت، که در بسیاری از اشکال یوگا، به ویژه تانترا و بهاکتی یوگا یکی از جنبه های مهم به شمار می آید.
    پوراکا(Puraka): پر کردن، یکی از جنبه های کنترل تنفس (پرانایاما)
    پورانا(Purana): باستانی، نوعی دایره المعارف عامه که حاوی مطالبی در زمینه شجره نامه سلطنتی، کیهان شناسی، فلسفه و آداب مذهبی است، هجده نمونه عمده و چندین نمونه کوچکتر از چنین دایره المعارف هایی در دسترس است.
    پوروشا(Purusha): مذکر، روح یا خود عروج کننده (آتمان)، نقشی که به وفور در سامکیا و دارشانا یوگای پاتنجلی مورد اشاره قرار گزفته است.
    پینگالا نادی(Pingala-nadi): مجرای سرخ فام، جریان پرانا یا قوس صعودی سمت راست مجرای مرکزی (سوشومنا-نادی) که با دستگاه عصبی سمپاتیک مرتبط است و هنگامی که فعال شود از اثری انرژی زا بر ذهن برخوردار است. رجوع کنید به ایدا- نادی


    ● Q


    ● R
    RAGA: میل و کشش.
    RAJA YOGA: یکی از شاخه های یوگا که در آن آگاهی و تواناییهای روانی از طریق مدیتیشن بیدار می شوند.
    RAMAYANA: کهن ترین منظومه حماسی هند.
    RISHI: بیننده - کسی که بر روی خویشتن تعمق و مدیتیشن می کند.
    ROOPA: شکل - تصویر - ظاهر.
    RUDRAKSHA: چشم لرد شیوا - نوعی میوه که توسط برخی فرق مذهبی (شیوایی) بعنوان دانه تسبیح مورد استفاده قرار گرفته یا دور گردن ، دستها یا بازوها آویخته می شود.
    رادا(Radha): همسر کریشنا (انسان خداگونه)، نامی برای مادر الهی راجا یوگا(Raja-Yoga): یوگای سلطنتی، شکل قرون وسطایی یوگا دارشانای هشتگانه پاتنجلی که بنام یوگای کلاسیک نیز شناخته می شود. راما(Rama): یکی از تجسم های ویشنو پیش از کریشنا، قهرمان اصلی رامایانا
    رامایانا(Ramayana): زندگی راما، یکی از دو حماسه بزرگ ملی که داستان زندگی راما را بیان می کند. رجوع شود به مهابهاراتا رساکا،
    رچاکا(Recaka): بیرون دادن، بازدم، یکی از جنبه های کنترل تنفس (پرانایاما)
    ریگ ودا(Rig-Veda): رجوع کنید به ودا ریشی( Rishi): غیبگو، پیغمبر، دسته ای از حکمای ودایی، عنوانی افتخاری برای استادان خاص و بزرگ مانند رامانای حکیم درجنوب هند که به نام ماهاریشی (مشتق از ماها به معنی بزرگ و ریشی) معروف است. رجوع کنید به مونی


    ● S
    SADHAKA: پرتوجوی معنوی.
    SADHANA: تمرین معنوی.
    SADHU: سانیاس - مرد درستکار.
    SADGURU: گوروی راستین.
    SAHASRARA: جایگاه شیوا یا فراهوشیاری - لوتوس هزار گلبرگ - بالاترین چاکرا که بصورت مرز بین عوالم ربانی و معنوی مجسم می گردد و در بالای سر واقع شده است.
    SAMADHI: اوج مراقبه - وضعیت اتحاد بین سوژه مراقبه و هوشیاری کیهانی - هشتمین مرتبه آشتانگا یوگا.
    SAMANA: یکی از پنج پرانا که بین ناف و دیافراگم واقع شده است.
    SAMASKARA: خاطرات موجود در ناخودآگاه - نقوشی که با شخصیت فعلی ما همگون نیستند.
    SAMYAMA: کنترل هماهنگ - اوج پراتیاهارا ، دهارانا و دهیانا.
    SANDHYA: آیین نیایشی که در هنگام طلوع ، ظهر و عصر انجام می گیرد.
    SANKALPA: عهد - فکر - آرزو - تصور.
    SANNYASA: ترک قید و بندهای اجتماعی - آخرین مرحله زندگی یک هندو یا مرتبه مراقبه معنوی.
    SANTOSHA: قناعت.
    SATCHITANANDA: سه صفت مقدس حقیقت ، هوشیاری و فیض
    SATSANG: گرفتن راهنمایی ، توضیح و دستورات معنوی از گورو.
    SATYA: راستی - حقیقت.
    SHABDA: صوت - کلمه.
    SHAKTI: نیرو - انرژی - جنبه مونث آفرینش - نیرویی که از درون آن تمامی عالم محسوسات متجلی می گردد.
    SHASTRA: کتب مقدس.
    SHATKARMA: شش تکنیک پاکسازی هاتا یوگا که عبارتند از نتی (پاکسازی بینی) ، دهاوتی (پاکسازی دستگاه گوارش) ، ناولی (ماساژ شکم) ، باستی (پاکسازی روده بزرگ) ، کاپال بهاتی (پاکسازی و حیات بخشی ناحیه جلوی مغز) ، تراتاکا (خیره کردن چشمها بدون پلک زدن).
    SHAUCHA: پاکسازی بدن.
    SHISHYA: مرید - پرتوجوی معنوی.
    SHIVA: هوشیاری خالص - یکی از خدایان هندوها - نابودکننده هستی.
    SHIVA LINGAM: سنگ بیضی شکلی که سمبل شیوا ، هوشیاری یا کالبد اختری می باشد.
    SHOONYA - SHOONYATA: نیستی - خلاء.
    SHUDDHI: پاکسازی کردن.
    SIDDHA: موجود کامل - یوگی کامل.
    SIDDHI: تواناییهای خارق العاده و ماوراء طبیعی.
    SOMA: آمریت - گیاهی که بوسیله ریشیهای باستان برای بیداری معنوی و فناناپذیری مورد استفاده قرار می گرفت.
    STHULA SHARIRA: کالبد فیزیکی.
    SUMERU: آخوندک تسبیح.
    SUSHUMNA NADI: نادی مرکزی ستون فقرات که کندالینی یا نیروی معنوی را از مولادهارا به ساهاسرارا هدایت می کند.
    SUSHUPTI: سومین بعد هوشیاری - وضعیت رویا.
    SUTRA: رشته افکاری که متون معنوی باستانی را تشریح می کند.
    SWADHISTHANA CHAKRA: دومین چاکرا که با شبکه ساکرال در ارتباط می باشد.
    SWADHYAYA: مطالعه.
    SWAMI: در لغت به معنی کسی که بر روی ذهن خویش تسلط دارد - پرتوجوی سانیاسی که توسط گورو به آیین سانیاسا مشرف شده باشد.
    SWAPNA: دومین بعد هوشیاری - وضعیت رویا.
    SWARA YOGA: دانش سیکلهای تنفسی.
    سمادهی(Samadhi): حالتی از خلسه و اتحاد که در آن مراقبه کننده با موضوع مراقبه یکی می شود، هشتمین و نهایی ترین پایه(آنگا) از یوگای هشت گانه پاتنجلی، چندین نوع سمادهی وجود دارد که چشمگیرترین تمایز بین خلسه سام پراجناتا (آگاه) و آسام پراجناتا (فراآگاه) وجود دارد، عوامل کارمایی جای گرفته در عمق تفکر فرد، تنها در خلسه فراآگاه حل می شوند. ورای این دو نوع خلسه، روشن بینی قرار دارد که گاهی ساهاجنا-سمادهی یا خلسه طبیعی یا خودبخود نیز نامیده می شود که در این حالت، فراآگاهی فرد در خلال بیداری، رویا و خواب، بطور کامل تداوم دارد.
    سماتوا، سماتا(Samatva , Samata): تراز بودن، هموار بودن، حالت ذهنی هماهنگی، تعادل
    سامکیا(Samkhya): عدد، یکی از سنن اصلی هندوییسم، که با دسته بندی اصول (تاتوا) هستی وتشخیص درست آنها برای افتراق روح (پوروشا) از جنبه های گوناگون طبیعت (پراکریتی) سرو کار دارد؛ این سیستم نافذ و تثبیت شده، از رسوم دوران سامکیا-یوگای باستان (پیش از بودیسم) نشات گرفت و به نام سامکیا-کاریکای ایشوارا کریشنا (۳۵۰ پیش از میلاد مسیح) شناخته می شد.
    سامنیاسا(Samnyasa): رها کردن، قطع تعلقات که چهارمین و آخرین مرحله زندگی است. (رجوع کنید به آشراما) این حالت از دو مرحله تشکیل می شود. مرحله اول شامل قطع تعلق درونی به موجودات فانی و مرحله دوم قطع تعلق بیرونی به آنها است. رجوع کنید به وایراگا
    سامنیاسین(Samnyasin): کسی که رها کرده است، زاهد
    سامپاجناتا سمادهی(Sampajnata-Samadhi): رجوع کنید به سمادهی
    سامسارا(Samsara): محل تلاقی دو رود، کنایه ازجهان فانی و متغیر، متضاد حقیقت غایی (برهمن یا نیروانا)
    سادهانا(Sadhana): به انجام رساندن، انضباطی روحی که به سیدهی(کمال، فضیلت) منجر می شود. این اصطلاح به ویژه در تانترا به کار می رود.
    ساهاجا(Sahaja): با هم متولد شدن، همزادی، اصطلاحی از قرون وسطی که بر اساس آن عالم ماده و عالم غیر مادی از یکدیگر جدا نیستند بلکه یا بطور همزمان وجود دارند و یا جهان مادی توهم یا بازتابی از جهان غیرمادی است که غالبا به شکل خودبخود یا خود انگیز ایجاد می شود، حالت ساهاجا در واقع شرایط طبیعی، یا به عبارتی واقع بینی و روشن بینی، است.
    اسپاندا(Spanda): ارتعاش، یکی از مفاهیم کلیدی شایویسم کشمیر که بر اساس آن جوهرحقیقت غایی پویا است، به عبارت دیگر این حقیقت بطور ذاتی بیشتر بجای ثبات(که در ودانتای ادوایتا تصور می شود) به خلاقیت روی دارد


    ● T
    TANMATRA: ماهیت ، کیفیت یا جوهره پنج عنصر اتر ، آتش ، هوا ، آب و خاک.
    TANTRA: دانش باستانی و جهانی که هدف اصلی آن فرازش طبیعت انسانی از مرتبه تکامل فعلی و تجربه مراتب متعالی دانش ، تجربه و آگاهی می باشد.
    TAPAS: ریاضت - گرما - فرایند سوزاندن پلیدیها.
    TEJAS: درخشندگی - شعله یا نور طلایی - بیننده ای که ناظر بر مرتبه سواپنا می باشد.
    TIRTHA: آبهای مقدس - مکان مقدسی که معمولا دارای جایی برای غسل و شستشو می باشد.
    TULSI: یکی از گیاهان مقدس هندی که توسط پیروان لرد ویشنو مورد استفاده قرار می گیرد.
    TURIYA: چهارمین بعد هوشیاری - فراهوشیاری - آگاهی همزمان از هر سه بعد هوشیاری.
    TYAGA: انقطاع تدریجی ذهن از عالم مادی.
    تانترا(Tantra): نساجی، یکی از مشاغل سانسکریت شامل آموزش های تانتریک. سنت تانتریسم که بر جنبه شاکتی زندگی روحانی تمرکز دارد و در اوایل دوران پس از میلاد مسیح ایجاد شد و حدود هزار سال پس از میلاد به شکل کلاسیک خود درآمد. تانتریسم از جناح راست (داکشینا) یا محافظه کار و جناح چپ (واما) یا شاخه غیر قراردادی یا خلاف عرف تشکیل می شود که جناح اخیر در کنار سایر عوامل، از آداب و تشریفات جنسی نیز بهره می گیرد.
    تاپاس(Tapas): برافروختگی، گرما، سختی و ریاضت که یکی از اجزای تمامی رویکردهای یوگا برای معراج نفس است.
    تاتوا(Tattva): وجود یا واقعیت، بخشی ویژه از هستی مانند آهامکارا، بودّی، ماناس، حقیقت غایی (همچنین رجوع شود به آتمان، برهمن)
    توریا(Turia): چهارم، کاتورتا نیز نامیده می شود، واقعیت معراج کننده که از سه مرحله قراردادی هشیاری یعنی بیداری، خواب، و رویا فراتر می رود.


    ● U
    UDANA: یکی از پنج پرانا که در ناحیه بالای حلق فعالیت می کند.
    UPANISHAD: متون ودانتایی که شامل تجارب و تعلیمات قدیسین درباره حقیقت متعالی می باشد.
    UPA PRANA: پنج پرانای فرعی که مسئول عملکردهای عطسه کردن ، خمیازه کشیدن ، خاریدن ، آروغ زدن و پلک زدن می باشند.
    URDHWARETA: یوگیی که انرژی جنسی خود را تبدیل به انرژی معنوی نموده است.
    اوپانیشاد(Upanishad): نزدیک نشستن، یکی از کتب مقدس که بخش نهایی ادبیات آشکار شده هندوییسم(به عبارتی نقش ودانتا در آموزش اینگونه اعمال مقدس) را نمایش می دهد، مقایسه شود با آرانیاکا، برهمنا، ودا.
    اوپایا(Upaya): روشها، در یوگای بودیستی به معنی تمرین مهربانی(کارونا)، مقایسه شود با پراجنا


    ● V
    VAIRAGYA: عدم وابستگی.
    VAJRA: رعد و برق - الماس .
    VAJRA NADI: نادی که اجاس درون آن جریان پیدا می کند.
    VARNA ASHRAM: قانون کاست (نظام طبقاتی) هندوها.
    VASANA: آرزوهایی که نیروی محرکه پشت پرده تمامی افکار و اعمال زندگی می باشند.
    VATA: باد - یکی از اخلاط سه گانه آیورودا.
    VAYU TATTWA: عنصر هوا.
    VEDA: کهن ترین متون مقدس آریاییها که بیش از پنج هزار سال پیش به رشته تحریر درآمده اند.
    VICHARA: تعمق.
    VIDYA: دانش.
    VIGYANAMAYA KOSHA: غلاف یا کالبد ذهن متعالی.
    VIJNANA: تواناییهای شهودی ذهن - درک متعالی.
    VIKALPA: باور بی اساس - خیال - تصور .
    VISHUDDHI CHAKRA: مرکز روانی واقع در ناحیه گلو - مرکز پاکسازی.
    VIVEKA: درک یا دانش راستین.
    VRITTI: حرکت دایره وار هوشیاری.
    VYANA: یکی از پنج پرانا که در تمامی بدن پراکنده است.


    ● W


    ● X


    ● Y
    YAJNA: قربانی کردن.
    YAMA: کنترل خویشتن - اولین پله آشتانگایوگا که شامل آهیمسا ، ساتیا ، آستیا ، آپاریگراها و براهماچاریا می باشد.
    YANTRA: شکل صوری مانترا که برای تمرکز و مراقبه مورد استفاده قرار می گیرد.
    YOGA: اتحاد - روشها و تمریناتی که هوشیاری فردی انسان را با هوشیاری کیهانی متحد می سازد.
    YOGA NIDRA: تکنیک خواب سایکیک یوگایی که باعث ایجاد آرامش عمیق می شود.
    YOGA SUTRA: متن باستانی که توسط پاتانجالی درباره یوگا نوشته شده است.
    YOGADANDA: عصای چوبی به طول تقریبا ۲ فوت با انتهای U شکل که برای تنظیم تنفس مورد استفاده قرار می گیرد.
    YOGI: کسی که یوگا تمرین می کند.
    YOGINI: یوگی مونث.
    YONI: منبع - زاهدان.
    YUGA: یکی از تقسیمات زمان - یوگاهای چهارگانه عبارتند از: کریتا ، تریتا ، دواپارا و کالی.


    5 کاربر مقابل از *MoNa* عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  5. #4


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    North Land
    شماره عضویت
    14497
    میانگین پست در روز
    2.29
    علایق
    تو
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    4,110
    تشکر
    3,544
    تشکر شده 3,252 بار در 2,417 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    منبع:http://www.jinnmasters.com/Talaar/Yoga%20farhang%20name.html


    4 کاربر مقابل از *MoNa* عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  6. #5


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    North Land
    شماره عضویت
    14497
    میانگین پست در روز
    2.29
    علایق
    تو
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    4,110
    تشکر
    3,544
    تشکر شده 3,252 بار در 2,417 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    چاکراها در یوگا
    در بدن انسان صدها نقطه‌ي تمركز و تجمع انرژي وجود دارند. نقاطي كه از طريق آنها انرژي به بدن وارد يا خارج مي‌شود، چاكرا نام دارند.چاكرا يك واژه‌ي سانسكريت به معناي « چرخ گردنده » يا « ديسك چرخنده »
    است. اين ديسكهاي نور، گردابهايي از انرژي ضربان‌دار هستند كه درون كالبد فيزيكي و كالبدهاي نامرئي هاله نفوذ مي‌كنند و انرژي حياتي را به آنها انتقال مي‌دهند ( انرژي اتري كيهان و انرژي زميني براي تغذيه و نگهداري كالبد فيزيكي ). اين گردابهاي انرژي چرخنده، جايگاه شعور، آگاهي روحي، شهود و تكامل معنوي هستند.
    اگرچه هاله انسان حاوي صدها چاكراي فرعي و حداقل 12 چاكراي اصلي است، تمركز ما بيشتر روي 7 چاكرا از 12 چاكراي اصلي است: چاكراي ريشه، چاكراي طحال، شبكه‌ي خورشيدي، چاكراي قلب، چاكراي گلو، چشم سوم، و چاكراي تاج. علت توجه به اين چاكراها اين است كه اينها اساساً با وضعيت فيزيكي ما و سطوح بالاتر آگاهي در ارتباطند. هفت چاكراي اصلي در راستاي نخاع قرار گرفته‌اند. اين گردابهاي انرژي با يك خط انرژي به نام ساشومنا كه از مركزنخاع مي‌گذرد، اتصال دارند. در راستاي خط ساشومنا، دو كانال انرژي به نام آيدا ( زنانه ) و پينگالا ( مردانه ) قرار دارند، كه در هم تابيده شده، مانند شكل 8 چاكراها را در برگرفته‌اند و در بدن از ناحيه‌ي پرينه تا فرق سر امتداد دارند.
    در سطح فيزيولوژيك، هرچاكرا با قسمتي از عقده‌هاي عصبي و غدد سيسم درون ريز در ارتباط است. چاكراها، جريان انرژي كيهاني و زميني را به داخل و خارج هاله تنظيم مي‌كنند و انرژي حياتي را براي حفظ و نگهداري كالبد فيزيكي تغيير و انتقال مي‌دهند.
    در سطحي نامحسوس‌تر چاكراها به عنوان گذرگاههاي انرژي، به بعد متفاوتي از آگاهي عمل مي‌كنند، بعدي كه وراي دنياي سه بعدي ما است. هر چاكرا به عنوان يك مركز مستقل آگاهي عمل مي‌كند و بخشي ضروري براي تكامل معنوي ما است. همه‌ي احساسهايي كه در زندگي تجربه مي‌كنيم، همه‌ي افكار و همه‌ي احساسات ما، از جمله تلخ‌ترين خاطراتمان، در جايگاههاي ويژه‌اي در چاكراها و سيستم هاله‌اي يافت مي‌شوند. اين موضوع شامل همه‌ي تجربيات متافيزيك
    ما در سطوح اختري در حين رؤياهايمان نيز هست. اگرچه هر چاكرا به عنوان يك مركز مستقل آگاهي عمل مي‌كند، همه‌ي چاكراها به هم مربوطند و سيستم يكپارچه‌اي را تشكيل مي‌دهند كه ذهن، بدن و روح را به هم ارتباط مي‌دهد. هدف اصلي از شناخت و كار با چاكراها كسب تكامل و يكپارچگي دروني است. به اين ترتيب ما بين جنبه‌هاي مختلف آگاهي خود، از فيزيكي تا معنوي، يك همبستگي هارمونيك برقرار مي‌كنيم. در نهايت ما در مي‌يابيم كه جنبه‌هاي مختلف وجود ما ( فيزيكي، عاطفي، ذهني و روحي ) همه با هم كار مي‌كنند و هر جنبه بخشي از يك مجموعه كامل است.
    موضوع مهمي كه بايد درك كنيم، اين است كه چاكراها گذرگاههاي آگاهي ما هستند. چاكراها گذرگاههايي هستند كه از طريق آنها نيروهاي عاطفي، ذهني و روحي جريان يافته، به صورت فيزيكي بيان مي‌شوند.
    انرژي ايجاد شده بوسيله‌ي افكار و عواطف ما، از سيستم چاكراها عبور كرده، در سلولها، بافتها و ارگانها توزيع مي‌شود. درك اين فرآيند به ما بصيرتي مي‌دهد كه دريابيم چگونه خود ما بر وضعيت جسم، ذهن و شرايط زندگيمان تأثير مي‌گذاريم.


    4 کاربر مقابل از *MoNa* عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  7. #6


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    North Land
    شماره عضویت
    14497
    میانگین پست در روز
    2.29
    علایق
    تو
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    4,110
    تشکر
    3,544
    تشکر شده 3,252 بار در 2,417 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    چاكراي اول - مركز پايه
    واژه‌ي سانسكريت براي چاكراي ريشه، مولادهارا به معني « ريشه» است. چاكراي پايه در انتهاي نخاع قرار گرفته و رنگ آن قرمز است. اين چاكرا بوسيله‌ي عنصر زمين كنترل مي‌شود. آگاهي همراه با اين چاكرا در ارتباط با موضوعات بقا، اصول و ارتباطهاي فيزيكي، الگوها، مادي‌گرايي و واكنش‌هاي ابتدايي جنگ و گريز است. اين چاكرا با الگوهاي زندگي جمعي نيز ارتباط دارد. چاكراي ريشه وظيفه‌ي تنظيم جريان انرژي حياتي ( انرژي كيهاني و زميني ) را نيز براي تغذيه و حيات كالبد فيزيكي به عهده دارد. اندامها و ارگانهايي كه با اين چاكرا در ارتباطند عبارتند از: پاها، روده‌ي بزرگ، ستون فقرات، راست روده، استخوانها و سيستم ايمني.
    دكتر گربر عقيده دارد كه « چاكراي ريشه با غده‌هاي جنسي در ارتباط است… ممكن است غده‌هاي جنسي با هر دو چاكراي يك و دو مربوط باشند


    4 کاربر مقابل از *MoNa* عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  8. #7


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    North Land
    شماره عضویت
    14497
    میانگین پست در روز
    2.29
    علایق
    تو
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    4,110
    تشکر
    3,544
    تشکر شده 3,252 بار در 2,417 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    چاكراي دوم - مركز طحال
    واژه‌ي سانسكريت براي چاكراي دوم، سواديست‌هانا به معني « شيرين و مطبوع كردن » است. اين چاكرا حدوداً نزديك ناف قرار گرفته و رنگ آن نارنجي است. اين چاكرا بوسيله‌ي عنصر آب كنترل مي‌شود. آگاهي همراه با اين چاكرا در ارتباط با نمادگرايي ( سمبوليسم )، دوگانه گرايي ( تعادل قطب‌ها )، و ارتباطها ( چگونگي ارتباط ما با ديگران، عملكرد ما در رابطه با آنها و چگونگي برقراري و حفظ ارتباطهاي شخصي ) است. اين چاكرا بر ديدگاه شخصي و ارتباطهاي ما مؤثر است، زيرا نياز به رشد و تغيير را ايجاد مي‌كند. در سطح ناخودآگاه، چاكراي طحال
    ( خاجي) با اميال جنسي، احساسات سركوب شده و ضربه‌ها در ارتباط است. اين چاكرا همچنين در بيان عواطف، لذت، حركت، احساس و توانايي پرورش دادن، نقش دارد. اغلب اين بيان، بوسيلة ترسها و ضربه‌هاي نهفته كه در دوران كودكي شكل گرفته‌اند سركوب مي‌شود. بعضي از اين ترسها و ضربه‌ها ريشه در خاطرات گذشته زندگي دارد. اين چاكرا كنترل كننده‌ي ارگانهاي جنسي، لگن، قسمت پايين كمر، سيستم ادراري و تناسلي، كولون، روده‌ي كوچك و سيستم ايمني است. چاكراي طحال با غده‌هاي جنسي نيز مربوط است.


    4 کاربر مقابل از *MoNa* عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  9. #8


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    North Land
    شماره عضویت
    14497
    میانگین پست در روز
    2.29
    علایق
    تو
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    4,110
    تشکر
    3,544
    تشکر شده 3,252 بار در 2,417 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    چاكراي سوم - شبكة خورشيدي
    واژه‌ي سانسكريت اين چاكرا، ماني‌پورا به معني «‌گوهردرخشان» است، زيرا اين چاكرا روشن و درخشان است. اين چاكرا كه در شبكة خورشيدي واقع شده و محل آن بالاي غده‌هاي آدرنال ( فوق كليوي ) و درست زير جناغ است، نوساني با فركانس رنگ زرد دارد و توسط عنصر آتش كنترل مي‌شود. در سطح فيزيكي اين چاكرا كنترل كننده‌ي سيستم متابوليك ( سوخت و ساز ) است و مسؤوليت تنظيم و توزيع انرژي متابوليك در بدن را به عهده دارد، مثل احتراق مواد غذايي براي توليد انرژي. چاكراي سوم با ماهيچه‌ها، غده‌هاي آدرنال، كبد، طحال، كيسه‌ي صفرا، مهره‌هاي كمري و لوزالمعده ارتباط دارد. آگاهي همراه با شبكه‌ي خورشيدي در رابطه با اختيارات شخصي است. درباره‌ي توانايي شخصي خود چه احساسي داريد؟ آيا قادريد جهت زندگي خود را كنترل كنيد يا احساس مي‌كنيد كه در اين زمينه ناتوانيد؟ چگونگي بيان خواسته‌هاي شما تعيين كننده‌ي ميزان كنترل شما بر زندگيتان است.


    5 کاربر مقابل از *MoNa* عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  10. #9


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    North Land
    شماره عضویت
    14497
    میانگین پست در روز
    2.29
    علایق
    تو
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    4,110
    تشکر
    3,544
    تشکر شده 3,252 بار در 2,417 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    چاكراي چهارم - مركز قلب
    نام چاكراي قلب در زبان سانسكريت آناهاتا است. به معني « صدايي كه بدون برخورد دو چيز ايجاد مي‌شود ». اين معني نشان دهنده‌ي ارتباط انرژي بين شخص و ديگران است. چاكراي قلب كه در ناحيه‌ي قلب قرار گرفته است، بازتاب دهنده‌ي توانايي ما براي ابراز عشق است ( هم عشق به خود و هم عشق به ساير انسانها ).اين عشق مي‌تواند به روشهاي گوناگون بيان شود، مثلاً از طريق همدردي، توجه به افراد تيره بخت، رابطه‌ي عاشقانه بين اعضاي خانواده، يا يك ارتباط صميمي و دوستانه. اين چاكرا همچنين منعكس كننده‌ي توانايي و ظرفيت ما براي رسيدن از خودپرستي به عشق بي قيد و شرط است. چاكراي قلب به خاطر ارتباط متقابلي كه با عواطف و ادراكهاي ما دارد مهمترين چاكرا است. اين چاكرا انرژي‌هاي والا ( معنوي ) را با انرژي‌هاي سطح پايين ( فيزيكي ) متحد مي‌سازد. هماهنگي ذهن و بدن از طريق مركز قلب برقرار مي‌شود. از طريق تمايلات دروني قلب است كه ما قادريم نيازهاي دروني خود را درك كنيم. اين انرژي عشق نيازهاي روحي ما را با تكاپوي دنياي مادي تركيب مي‌كند تا ما واقعيت‌هاي سرنوشت خود را تجربه كنيم . رنگ اين چاكرا سبز ( و گاهي صورتي ) است، و كنترل آن توسط عنصر هوا صورت مي‌گيرد. چاكراي قلب كنترل كننده قلب، غده‌ي تيموس، سيستم ايمني درون ريز و سيستم گردش خون است


    5 کاربر مقابل از *MoNa* عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .  

  11. #10


    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    North Land
    شماره عضویت
    14497
    میانگین پست در روز
    2.29
    علایق
    تو
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    4,110
    تشکر
    3,544
    تشکر شده 3,252 بار در 2,417 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 3 تاپیک


    P30Parsi

    پیش فرض

    پاكسازي بدن از طريق تمرينات هاتا ، كارما و راجا يوگا عملي است اما قبل ازمبادرت به انجام هر يك از شاخه هاي آن بايد به نكاتي توجه داشت:
    هنگام تمرین ها ي پاكسازي چاكراها روی چاکرای مربوطه تمرکز کنید و رنگ آن چاكرا به شكل گلمرتبط (لوتوس) و مانتراي مربوطه را تكرار كنيد تجسم پرامايي و تمركز بر كانال هاي انر ى؛ تنظیم ریتم تنفس و دم دادن بدن از از اهميت بسياري برخوردار است ؛(يادگيري سمبل ها و مانتراها ...بسيار مهم است) حركات را درست انجام دهيد و اگر احساس دشواري مي كنيد از ادامه ي تمرينات يوگا و پاكسازي جداً خودداري كنيد و با يك متخصص تماس بگيريد ؛ فراموش نكنيد انجام حركات نادرست بسيار مخرب است و مي تواند مشكل ساز باشد. مطمئن باشيد كه به بيماري هاي سيستم اعصاب، قلب و عروق ، بيماري هاي خوني ، تنفسي و چاقي مفرط ،مشكلات مفصلي، رسوبات و رسوب مواد معدني و امثال آن مبتلا نباشيد .و در صورت بروز عارضه از ادامه ي تمرينات جلوگيري شود براي اين كه بدانيد حركات را به شكل صحيح انجام ميدهيد در صورت سلامتي شما انجام حركات بدون درد خواهد بود و احسس ايجاد شده بر اثر كشش و مكث طوالني بلافاصله پس از برگشت به حالت اوليه از بين ميرود .

    قبل از اقدام به تمرينات پاكسازي ذهن راپاك ، خالص و تصفيه كنيد:


    ۱فراگيري درس مهرباني و مهر ورزي صادقانه
    ۲تغذيه سالم ، ساده و گياهي ؛ استفاده از شير و لبنيات ، امساك و پرهيز از خوردن گوشت بخصوص گوشت قرمز و دوري از انواع مواد مخدر و موادي كه بدن را از حالت تعتدل خارج ميكند و به ان صدمه وارد مي كند (سيگار و ... ) و رد كردن افكار مربوط به ارتباطات جنسي
    ۳استحمام روزانه ، نظافت روزانه بدن و البسه
    ۴ا ماساژ بدن
    ۵انجام تمرين هاي تنفسي پراناياما
    ۶عبادت خداوند
    ۷خواندن مانترا (اذكار مذهبي)

    هر يوگي وكسي كه به عمل مراقبه مبادرت مي كند راهنمایان معنوی ای دارد ؛ یاری خواستن و سپاسگزاري از قدرت ايشان در اين فعاليت از جايگاه بسیار ويژه اي برخوردار است.نماز و نيايش برای یاری، راهنمايي ، پشتيباني ونگاهباني رهروان بسیار ضروری است؛ بدون آن انجام دادن هرگونه مدیتیشن پیشرفته ای میتواند خطراتي در پي داشته باشد.
    انباشته شدن انرژی در بدن اثیری دراز مدت باعث صدمه ديدن و زوال کالبد فیزیکی در دراز مدت خواهد گردید. بعد از مدیتیشن، همه انرژی اضافی را (با دعا براي خير خواهي زمین) آزاد کنید. در غیر اینصورت انرژی اضافی ممکن است باعث شود شما دچار سردرد و دردهای سینه شوید. خير خواهي



    روی صدای چاکرای تاج " صدای سکوت " به اندازه سه تنفس بلند، آرام و عمیق تمرکز کنید
    : با چشمانی بسته در هر حالت که راحتید، نشسته یا خوابیده قرار بگیرید. مسیری را از پایین ستون فقرات آغاز کنید و انرژی های زیر را تصور کنید

    بر انرژی قرمز تند،چاكرای ريشه و صدای «اُ» و ذات آن – آرامش و راحتی – تمركز كنيد احساس امنيت و آرامش كنيد.
    بر انرژی نارنجی تيره،چاكرای خاجی و صدای «اووو» و ذات آن – خلاقيت – تمركز كنيد خلاق باشيد.
    بر انرژی زرد روشن،چاكرای خورشيدي و صدای «آه» و ذات آن – نيروي اراده – به نيروي خود اعتماد كنيد.
    بر انرژی سبز زمردی، چاكراي قلب و صدای «آی» و ذات آن – عشق – تمركز كنيد و عشق را بشناسيد.
    بر انرژی فيروزه اي، چاكراي گلو و صدای «ايی» و ذات آن – اظهار بيان – خود را بيان كنيد.
    بر انرژی نيلي، چاكراي چشم سوم و صدای «اُم» و ذات آن – بصيرت – بينش و بصيرت را پذيرا باشيد.
    بر انرژی سفيد الماسي، چاكراي تاج و صدای سكوت و ذات آن – سازش و پيوستگي – با لايتناهی متحد شويد.

    عمیقاً نفس بکشید. مسیر را برعکس کنید و انرژی را از چاکرای تاج به سمت پایین، جلوی ستون فقرات ببرید

    اين عمل
    تمام چاکراها را می گشاید، متعادل می کند و انرژی را به جریان در می آورد
    ارتباط با زمین و احساس برخورداری از ارتباط کامل فیزیکی، ذهنی، عاطفی و روحی را بهبود می بخشد
    ذهن را پاک و آرام می کند


    5 کاربر مقابل از *MoNa* عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    برای تشکر از نویسنده روی کلیک کنید .